Amazon wchodzi do Polski. Czy warto jeszcze zakładać własny e-commerce?

Amazon wchodzi do Polski. Czy warto jeszcze zakładać własny e-commerce

Amazon to światowy potentat, na którego pojawienie się na naszym rynku z wytęsknieniem czekało wielu konsumentów. Zupełnie inne nastroje panowały jednak wśród przedsiębiorców zajmujących się rynkiem e-commerce. Obecność tej olbrzymiej sieci może być poważnym zagrożeniem dla ich biznesów i zająć wiele nisz, które do tej pory umożliwiały efektywne działanie. Czy w związku z tym rozpoczęcie działalności w handlu internetowym nie jest już dobrym pomysłem? Nic bardziej mylnego. Aby ta była jednak skuteczna, należy wcielić w życie dobrą strategię i wykorzystywać właściwe narzędzia.

Własny sklep internetowy nadal dobrym pomysłem na biznes

Prowadzenie działalności gospodarczej to spore wyzwanie niezależnie od branży. W każdym przypadku podstawowa zasada jest przy tym taka sama: aby osiągnąć wysoką efektywność, należy proponować swoim klientom innowacyjne rozwiązania, których nie dostarczają konkurenci. Pojawienie się na rynku międzynarodowego potentata wzbudza wobec tego pewne wątpliwości. Amazon, obecny w polskiej wersji od 2 marca 2021 roku, w wielu krajach udowodnił już, że dzięki olbrzymiej sieci dystrybucyjnej i sprawdzonym mechanizmom potrafi błyskawicznie zdobyć uznanie klientów i działać niezwykle efektywnie. Czy to wobec tego zła wiadomość dla osób, które planują dopiero rozpoczęcie przygody z branżą e-commerce? Niekoniecznie. Ostatni okres udowodnił, że biznes tego typu może być bardzo dochodowy. Aby tak było, należy jednak działać zgodnie ze sprawdzonym planem i wykorzystywać pełnię potencjału. Dobrym wprowadzeniem do tego zagadnienia będzie przygotowany przez ALEO.com e-book „Jak założyć własny sklep internetowy”. Rady ekspertów pozwolą na wybranie właściwego modelu i docieranie do klientów nawet w obliczu wyjątkowo aktywnej konkurencji.

Działanie wymaga przygotowania

W przekonaniu części osób własny sklep internetowy to idealny pomysł na biznes. Zasadność takiej tezy pozytywnie zweryfikowała, chociażby pandemia i powiązane z nią utrudnienia gospodarcze. Jak pokazują statystyki, branża e-commerce jako jedna z nielicznych nie tylko obroniła się przed negatywnymi czynnikami, ale odnotowała nawet wzrosty. Ten przykład jasno pokazuje, że handel w sieci to świetny pomysł na zarabianie i realizowanie własnych pomysłów. Z pewnością niektórzy przyszli przedsiębiorcy interesują się nim również ze względu na stosunkowo proste procedury, szeroki dostęp do bezpłatnych narzędzi i możliwość rozpoczęcia działania przy niskim wkładzie własnym. Warto mieć jednak świadomość, że nie zawsze te oczekiwania znajdą pokrycie w rzeczywistości. Realistyczne podejście do rynkowych realiów i poznanie e-commerce od podszewki pomoże w uniknięciu błędów, które mogą utrudnić funkcjonowanie biznesu.

Odpowiedni model biznesowy to podstawa

Autorzy e-booka „Jak założyć własny sklep internetowy” kładą spory nacisk na budowanie świadomej strategii jeszcze przed etapem założenia sklepu internetowego. To niezwykle ważna kwestia, o której często zapomina część osób, która chce jak najszybciej zobaczyć efekty swoich działań. Pierwsze decyzje powinny obejmować m.in.:

  • Charakterystykę produktów, które będzie dostarczać sklep internetowy,
  • Model dystrybucji (czy będzie dysponował własnym magazynem, czy skupi się na dropshippingu lub innych modelach sprzedaży),
  • Określenie nazwy sklepu,
  • Zdefiniowanie posiadanych zasobów i wybór zaplecza technicznego (serwera, domeny, oprogramowania sklepu internetowego, narzędzi wspierających obsługę klienta i marketing),
  • Określenie kwestii prawnych i podatkowych.

Bez udzielenia odpowiedzi na najważniejsze pytania rywalizacja z konkurentami – zarówno międzynarodowymi potentatami, jak i lokalnymi firmami – będzie praktycznie niemożliwa. Bezpłatny e-book   może natomiast stać się doskonałym wsparciem w tym zakresie.

Sklep internetowy to także biznes

Często pomijanym aspektem jest również ten odnoszący się do formy prawnej prowadzonej działalności. Należy mieć przy tym świadomość, że sklep internetowy to działalność gospodarcza. Jej prowadzenie wiąże się oczywiście z pewnymi przywilejami i perspektywami na przyszłość, z drugiej strony widnieje jednak długa lista obowiązków. Właściciel sklepu internetowego jak każdy przedsiębiorca będzie musiał więc m.in. odprowadzać podatki i daniny czy prowadzić księgowość. To – co oczywiste – wiąże się z kolejnymi wydatkami i koniecznością zapewnienia doskonałej organizacji. Jednocześnie są to także elementy, które mogą zapewnić wymierne oszczędności. Zrozumienie zagadnień prawnych i formalnych pozwoli na dokonanie właściwego wyboru i wpłynie na wyższe bezpieczeństwo prowadzenia biznesu.