Elastyczność to nowa karta przetargowa w walce o najlepszego pracownika

pracownik

83% pracowników twierdzi, że mając do wyboru dwie podobne oferty pracy zdecydują się na taką, która oferuje elastyczność i dogodną lokalizację biura – wynika z najnowszego badania IWG, w którym udział wzięło 15 tys. respondentów z 80 krajów. Ponad połowa ankietowanych twierdzi, że możliwość korzystania z elastycznych form pracy[1] jest dla nich ważniejsza niż praca dla firmy cieszącej się prestiżem. W rezultacie, w przeciągu ostatnich 10 lat, 85% firm na całym świecie zaczęło wdrażać nową politykę elastycznych przestrzeni do pracy.

Nowe badania sugerują, że firmy, które nie dają pracownikom możliwości wyboru lokalizacji biura, ryzykują utratę najlepszych ludzi.

IWG, największy na świecie operator elastycznych przestrzeni do pracy, który zrzesza na polskim rynku takich dostawców sieci biur serwisowanych i coworkingów jak Regus czy Spaces, od dziesięciu lat prowadzi badania na temat przestrzeni do pracy. Z najnowszej edycji wynika, że 83% respondentów w pierwszej kolejności wybrałoby firmę oferującą pracownikom elastyczną pracę. Prawie jedna trzecia badanych (28%) wyżej ocenia taki pozapłacowy benefit niż bonus w postaci dodatkowych, płatnych wakacji. W związku z powyższym nie wydaje się zaskakującym, że 75% z 15 tys. respondentów z 80 krajów na całym świecie uważa, że elastyczna forma pracy stała się nowym standardem. W rezultacie w ciągu ostatnich dziesięciu lat 85% firm wprowadziło elastyczną politykę* dotyczącą obszaru roboczego lub planuje ją wdrożyć.

Wg najnowszego raportu JLL sektor flex – elastycznych przestrzeni do pracy (biur serwisowanych, coworkingowych i hybrydowych) urósł w Europie ponad dwukrotnie od 2014 r. i może rozwijać się w tempie nawet 30% rocznie w ciągu najbliższych pięciu lat [JLL Disruption or Distraction].

W praktyce jednak nie wszystkie firmy są gotowe przyjąć tę koncepcję. 60% ankietowanych twierdzi, że głęboko zakorzeniona stacjonarna kultura pracy stanowi barierę przed wdrożeniem tego rozwiązania. Ponad jedna trzecia (41%) twierdzi, że największą przeszkodą jest właśnie obawa przed tym jak elastyczna polityka pracy może wpłynąć na ogólną kulturę firmy.

Mark Dixon, Dyrektor Zarządzający oraz założyciel IWG, wyjaśnia: Nasze zeszłoroczne badanie na temat przestrzeni roboczej mówiło, że elastyczne formy pracy stają się trendem. Ku naszemu zaskoczeniu, tegoroczne dane pokazały, że benefit pracy w takim systemie jest przez wielu uważany za nowy standard oraz wyznacznik firmy, która poważnie myśli o produktywności, rozwoju oraz o byciu ważnym graczem na rynku, na którym trwa nieustanna walka o najlepszego pracownika. Już teraz połowa wszystkich naszych respondentów twierdzi, że pracuje poza główną lokalizacją biura przez co najmniej połowę tygodnia.  

Jak dodaje Dyrektor Generalny IWG na Polskę Rafał Gabteni: Sekretem sukcesu idei elastycznych przestrzeni do pracy IWG jest dostęp do ponad 3 tys. biur na całym świecie. Oznacza to, że nasz pracownik będący czy to w delegacji, czy w miejscu zamieszkania, zawsze może mieć swoje biuro na wyciągnięcie ręki. Poza tym, przed przedsiębiorstwami na całym świecie stoi wiele wyzwań, jednym z nich jest potrzeba bycia gotowym na nieustające zmiany i potrzeby rynku. Nie bez powodu elastyczne biura serwisowane już od jakiegoś czasu są narzędziem w rękach ekspertów ds. zarządzania ryzykiem. Jest to narzędzie, wykorzystywane do zmniejszenia nakładów kapitałowych czy kosztów operacyjnych. Nasze badania pokazują, że firmy, które nie rozważały do tej pory finansowych i strategicznych korzyści płynących z elastycznych przestrzeni do pracy, powinny zrobić to teraz. W przeciwnym razie narażone są zarówno na ograniczenie kontaktu z konkurencją jak i dyskwalifikację w grze o najlepszego pracownika.

Przyciągnąć i zatrzymać najlepszych pracowników

Wyniki pokazują, że 71% firm uważa, że ​​oferowanie dostępu do elastycznych form pracy pomaga im zwiększyć liczbę talentów. Z punktu widzenia samego pracownika: jedna trzecia z nich twierdzi, że benefit ten jest ważniejszy niż otrzymanie potencjalnego awansu. 77% firm wykorzystuje politykę elastycznych form pracy w walce o najlepszego pracownika.

Być może jest to odpowiedź na obecne czasy, w których coraz częściej pracownikowi brakuje balansu między życiem zawodowym i prywatnym. Elastyczna praca poprawia tę równowagę o 78%. Badania pokazują, że forma ta dodatkowo wspiera integrację środowiska zawodowego, jest jednym z bardziej pożądanych benefitów przez pracujących rodziców oraz sprawdza się jako idealna forma pracy dla osób cierpiących na stres lub zmagających się z problemami zdrowia psychicznego.

Na ratunek produktywności

Elastyczność nie tylko sprawia, że pracownicy stają się szczęśliwsi i zdrowsi, ale również zwiększa ich produktywność: 85% przedsiębiorstw potwierdza, że dzięki wprowadzonej nowej polityce elastyczności wzrosła produktywność w ich firmie. Co więcej, dwie trzecie (67%) ankietowanych zgłosiło co najmniej 21% poprawę wydajności w wyniku elastycznej pracy. Wyniki te nabierają na znaczeniu zwłaszcza w obliczu obwieszczenia ONZ, który donosi o globalnym spadku produktywności jako jednej z najważniejszych cech światowej gospodarki w ostatnich latach[2].

Przygotowani na wszystko

Umiejętność szybkiego reagowania na otoczenie rynkowe oraz optymalizacja kosztów to najczęstsze priorytety, które stawiają sobie przedsiębiorstwa w tych niepewnych czasach. 55% badanych firm stwierdziło, że w 2019 r. chce być lepiej przygotowane na podejmowanie szybkich decyzji, a ponad jedna trzecia chce rozszerzyć swoją działalność na skalę międzynarodową. W tym celu 64% ankietowanych wybrało elastyczne przestrzenie do pracy wierząc, że przyspiesza to rozwój na obcych rynkach. W ocenie 66% z nich taka forma ogranicza ryzyko związanej z najmem określonej powierzchni biurowej. Dla 65% firm to sposób na zmniejszenie wydatków kapitałowych i operacyjnych. Ta sama liczba respondentów zdecydowała się na elastyczne formy pracy w celu ograniczenia ryzyka biznesowego i konsolidacji swojego portfolio.

Długim dojazdom do pracy mówimy NIE!

Dwie piąte osób na całym świecie postrzega dojazdy do pracy jako najgorszą część swojego dnia (40%). Co ciekawe, ponad połowa z nich uważa, że za sprawą elastycznych przestrzeni do pracy, w ciągu 10 lat problem ten może już nie istnieć. Rośnie niezadowolenie z powodu długości oraz jakości dojazdu do pracy – wg badania jeden na pięciu (22%) respondentów „regularnie spóźnia się” z powodu korków. Prawie połowa (48%) pracowników pracuje podczas dojazdów do pracy, w wyniku czego prawie połowa z nich (42%) uważa, że oficjalne godziny pracy powinny obejmować czas dojazdu do ich firmy, ponieważ nie stanowi to „czasu wolnego” w ich rozumieniu.

Nowy standard

Dla wielu pracodawców i pracowników elastyczna forma pracy stała się dziś normą. Połowa ankietowanych twierdzi, że pracuje poza siedzibą swojej firmy przez przynajmniej połowę tygodnia, dla 70% z nich możliwość wyboru lokalizacji swojego biura jest kluczowa przy wyborze nowego miejsca zatrudnienia. Dla samego pracodawcy elastyczny model pracy jest rozwiązaniem, które z jednej strony pomaga w rekrutacji najlepszych na rynku talentów, z drugiej – podnosi produktywności już zatrudnionych pracowników, a do tego wszystkiego pozwala szybko reagować na niezależne od niego uwarunkowania na rynku.

[1] Dla większości ankietowanych, definicja polityka elastycznych form pracy oznacza możliwość wyboru oraz zmiany lokalizacji swojego biura

[2] https://www.un.org/development/desa/dpad/publication/development-issues-no-11-the-slowdown-in-productivity-growth-a-view-from-international-trade/