Jak rynek SEO/pozycjonowania zmienia się w rynek PR

neurologia, urządzenia neurologiczne, interfejs mózg- komputer, funkcje poznawcze mózgu, neurorestauracja, odtwarzanie uszkodzeń mózgu

Ostatnie lata przyniosły znaczne zmiany na rynku pozycjonowania stron w wyszukiwarkach internetowych. Zmieniające się algorytmy Google wymusiły opracowanie zupełnie nowego podejścia do tego tematu. Nie wystarczy już upakowanie jak największej ilości słów i fraz kluczowych w tekście, zaczął liczyć się content i pozytywne doświadczenia internautów. Czy to oznacza koniec SEO?

Algorytm RankBrain – liczy się doświadczenie użytkownika

Proste algorytmy, które określały pozycję strony w wynikach wyszukiwania jedynie na podstawie ilości fraz kluczowych, już dawno przeszły do historii. Obecnie Google stawia na wartościową treść i jej dobry odbiór przez użytkowników. Samouczący się algorytm RankBrain, wedle wszelkich przewidywań, w roku 2018 stanie się najważniejszym czynnikiem w pozycjonowaniu.

RankBrain uczy się, które strony najczęściej odwiedzają internauci, jak długo na nich pozostają i jakie linki klikają. Na tej podstawie szereguje strony w wynikach wyszukiwania. W praktyce oznacza to więc, że strony, na których użytkownicy pozostają dłużej są lepiej indeksowane.

Tym, co skłania internautów do pozostania na stronie, jest oczywiście treść – wartościowa, interesująca i pomocna, ale także przedstawiona w czytelny sposób. Sprawia to, że najistotniejszą kwestią dla dobrego wypozycjonowania strony stał się odpowiedni content.

Content marketing kluczem do sukcesu

Ponieważ wyszukiwarki lepiej pozycjonują strony, na których użytkownicy zatrzymują się dłużej, kluczowe stało się tworzenie treści merytorycznych, wartościowych dla użytkowników, czyli tzw. content marketing. Zadaniem content marketingowych tekstów jest przyciągnięcie uwagi czytelnika, zainteresowanie go tematem i nienachalne przedstawienie oferty. Liczy się więc przede wszystkim jakość i budowanie pozytywnej opinii o firmie, co tradycyjnie było rolą PR.

Aby czytelnik zatrzymał się na naszej stronie dłużej, musi najpierw na nią trafić. Istotne jest więc tworzenie takich tekstów, które odpowiadaj na wpisywane przez internautów zapytania – frazy kluczowe. Wzrost znaczenia content marketingu nie oznacza zatem, że frazy kluczowe przestały mieć znaczenie, a jedynie, że lepsze wyniki daje logiczna, uporządkowana treść, a nie chaotycznie sklejone zdania ze słowami kluczowymi upakowanymi na siłę. Metodą na osiągnięcie sukcesu wcale nie jest więc porzucenie SEO, a połączenie go z content marketingiem – jest to zadanie SEO PR.

SEO PR – marketing przyszłości

SEO PR łączy optymalizację strony pod wyszukiwarki z działaniami Public Relation, dotyczy więc działań wizerunkowych w wyszukiwarkach. W uproszczeniu oznacza to tworzenie takich materiałów PR, które nasycone są frazami kluczowymi. Działania SEO PR skupiają się również na pozycjonowaniu pozytywnych opinii na temat firmy, recenzji produktów i usług czy innych treści dobrze wpływających na wizerunek marki. Skuteczne działania w tym zakresie polegają między innymi na tworzeniu artykułów eksperckich, komentarzy w pismach branżowych, prowadzeniu bloga firmowego i biura prasowego czy aktywności w mediach społecznościowych.

Wszystkie teksty, poza swoją wartością merytoryczną, budującą zainteresowanie konsumentów, powinny zawierać frazy kluczowe, na które się pozycjonujemy. Zazwyczaj jest to nazwa firmy z dodatkowymi słowami, jak opinie, klienci, praca czy nazwa produktu. Teksty te pozwalają internautom na dotarcie do informacji na temat firmy i jej oferty oraz tego, co myślą o niej inni klienci. Dzięki temu buduje się zaufanie do marki, a także zwiększa linkowanie do naszej strony, które bardzo pozytywnie wpływa na pozycję w wyszukiwarce.

Rynek SEO uległ znacznym zmianom na przestrzeni ostatnich lat. Nie oznacza to jednak, że całkowicie zmienił się w rynek PR. Dobry content stał się niezbędnym elementem marketingu internetowego i faktem jest, że obecnie liczy się przede wszystkim wartościowa treść. Jednak nie wystarcza ona do osiągnięcia sukcesu.

Algorytmy wyszukiwarek nadal potrzebują słów kluczowych do pozycjonowania, zmienił się jedynie sposób ich użycia w tekście. Obecnie treść musi być nie tylko merytoryczna i interesująca dla czytelnika, musi również zawierać naturalnie wplecione frazy kluczowe i linki, dzięki którym internauta znajdzie nas w sieci. Zamiast zmiany SEO w PR, nastąpiło więc ich trwałe połączenie, które, wedle wszelkich przewidywań, będzie się w najbliższych latach nasilać.

Autor: Krzysztof Kłosiński, Redaktor portalu HRownia.pl, PR Specialist w Conture