Jak smog rozprzestrzenia się w internecie?

0

Pierwsza fala ponadprzeciętnego stężenia smogu trwała dotychczas 5 dni. W internecie ten temat angażował 6 dni. Od początku to media społecznościowe przyczyniły się do rozwoju informacji o wysokim stężeniu. Duże komercyjne media niekoniecznie zdały egzamin.

To, jak temat smogu rozprzestrzenia się w internecie, pokazuje: jakie są kanały rozprzestrzeniania się kluczowych informacji w państwie i społeczeństwie i czy zdają egzamin kluczowi gracze.

Żeby to zobaczyć ściągnęliśmy dane na temat natężenia smogu ze stron Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska i porównaliśmy je z częstotliwością dyskusji o smogu w social media i dynamiką wyszukiwania tego tematu w Google.

test2

Na temat smogu przez całą noc były aktywne fanpage Polskiego Inspektoratu Ochrony Środowiska (gł. WarszawaKraków.). Niezależnie od Warszawskiego i Krakowskiego Alarmu Smogowego o 8:00 rano pojawiły się wpisy na Wykopie. Duże komercyjne media zareagowały dopiero o 10:00 – jako pierwsza – Gazeta.pl z informacjami lokalnymi, a TVN24.pl i Wykop – z ciekawostkami ze świata (prawie antysmogowym w Chinach).

W pewnym sensie komercyjne media masowe nie zdały egzaminu z dostarczania kluczowych informacji. Chociaż powinny informować o kluczowych tematach niemal w realtime, to na niektórych kluczowych portalach internauci odkopywali artykuły sprzed kilku dni, żeby móc podyskutować. Tymczasem na zachodzie rozwija sie trend programmatic w nagłówkach prasowych…

W międzyczasie uruchomił się marketing internetowy (gł. maski antysmogowe), którego angażowanie trwało do 12 stycznia. Widoczny był zarówno klasyczny realtime marketing, jak i działania amplifyingowe.

Od czego się zaczęło? Poziom smogu zaczął rosnąć w sobotę 7 stycznia o 22:00, a 8 stycznia – w niedzielę – alarmowo przekroczył ponadprzeciętnie lokalne normy polskie. Spośród dużych miast to w Krakowie było największe stężenie aerozolu PM10. Ponadprzeciętne stężenie aerozoli MP2,5 i PM10 utrzymywało się do 11 stycznia. Od 8 do 9 stycznia w internecie wrzało; 9 stycznia pojawiło się najwięcej postów i komentarzy na temat smogu, najczęściej też szukano informacji na ten temat w Google.

w1

 

Jak rozprzestrzeniły się informacje o smogu?
Przez noc z 7 na 8 stycznia aktywny był fanpage Krakowski Alarm Smogowy; Internet zaczął być aktywny o 8:00 – na fanpage Warszawskiego Alarmu Smogowego i Scyzoryk się otwiera – satyrycznej strony Kielc. O tej porze zaczęły się pierwsze komentarze na Wykopie, gdzie użytkownicy dzielili się screenshotami z aplikacji mobilnych.

Czytaj również:  Rolnicy dostają zbyt mało za warzywa i owoce. Jednocześnie w sklepach jest za drogo

O 9:50 pojawia się alarmujący artykuł na gazecie.pl opierający się na komunikacie Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska i danych z Aqicn.org.

O 10:00:

  • rozpoczynają się komentarze na fanpage WawalovePL,
  • czytelnicy Onet znajdują artykuł z 3 stycznia o tym, że Financial Times nazywa Polskę „europejską stolicą smogu”,
  • TVN24.pl informuje, że w Chinach powstaną oddziały do walki ze smogiem; podchwytuje to później Wprost, podkreślając absurdy chińskiego rozwiązania,
  • rozpoczyna się wzmożona dyskusja pod artykułem o stężeniu smogu w Kielcach – na echodnia.