Jak zwiększyć sprzedaż w e-commerce?

0
sprzedaż e-commerce

sprzedaż e-commerceDziałalność w branży e-commerce bez wsparcia marketingowego jest zwyczajnie mało efektywna, a przy tak dużej konkurencji na rynku nie można sobie na to pozwolić. Cztery najważniejsze obszary, o które trzeba zadbać to: sprowadzenie ruchu na stronę, wygenerowanie sprzedaży, przywiązanie do marki i utrzymanie klienta.

Marketing oferuje mnóstwo narzędzi dedykowanych branży e-commerce, a stopień ich zaawansowania i efekty, które generują, są bardzo różne. Warto pamiętać, że bez zabezpieczenia podstawowych obszarów związanych z e-sprzedażą, mało opłacalne może być wdrażanie bardziej skomplikowanych narzędzi. O co w szczególności trzeba zadbać w kontekście zwiększania sprzedaży w e-commerce?

1. Optymalizacja karty produktu

Jest to absolutna podstawa i pierwsze działanie, na którym trzeba się skupić. Korzyści, które daje odpowiednia optymalizacja karty produktu są wręcz nieocenione. Pierwsza, najistotniejsza korzyść to zwiększenie widoczności w wyszukiwarkach, a co za tym idzie, sprowadzenie nowego ruchu na stronę. Nawet najlepszy produkt nie sprzeda się, jeśli nie dowiedzą się o nim potencjalni klienci.

Na początek trzeba zadbać o optymalizację karty pod kątem SEO. Tu istotne są takie elementy jak uzupełnienie meta tagów title i description, tudzież sposób, w jaki skonstruowany jest adres URL. Ważne jest oczywiście zawarcie w nich odpowiednich słów kluczowych. Tak przygotowane karty produktowe będą nie tylko przyjazne dla SEO, ale również dla użytkowników.

Optymalizacja obejmuje również to, co karta produktu zawiera. I tutaj trzeba trzymać się kilku zasad:

  • warstwa wizualna – kupujemy oczami, a zatem zdjęcia, grafiki, video muszą być atrakcyjne wizualnie i dokładnie przedstawiać najważniejsze cechy produktu, co ułatwi użytkownikowi jego wybór;
  • treść, opisy – muszą być unikalne (uwaga na duplicate content), przydatne i stworzone w oparciu o język korzyści, nasycone frazami kluczowymi;
  • recenzje, opinie, oceny użytkowników – wpływają na pozycjonowanie oraz uwiarygadniają produkt, ponadto są przydatne dla kupujących;
  • cross selling – oferowanie innych powiązanych produktów lub wariantów produktów.

Zoptymalizowanie karty produktowej, przynajmniej w tym podstawowym zakresie, na pewno przyniesie wymierne korzyści.

2. Content marketing

Według danych udostępnionych przez Divante, inwestycje branży e-commerce w content marketing w 2018 roku zostały uznane za najbardziej opłacalne. Pod względem najwyższego ROI, content marketing wyprzedził inne działania i techniki. Uplasował się na pierwszym miejscu przed CRM, Big Data czy Business Intelligence. Inne badania, np. raport IAB Polska, również potwierdzają dużą popularność marketingu treści. Aż 80% badanych firm deklarowała, że podejmuje działania z tego zakresu, ale tylko 35% z nich działa w oparciu o przygotowaną strategię komunikacji.

Czytaj również:  Naruszenie bezpieczeństwa e-maili kosztuje firmy miliardy dolarów

To daje nam obraz, jak duże pole jest jeszcze do zagospodarowania, jeśli konsekwentnie będziemy realizować przyjętą strategię. Warto pamiętać, że oprócz generowania sprzedaży, content marketing pomaga również osiągnąć cele wizerunkowe. Bycie ekspertem w swojej branży to często karta przetargowa, która przyciąga i zatrzymuje klientów. Druga rzecz, która przemawia na korzyść marketingu treści, to niewątpliwie duży wpływ wysokiej jakości tekstów na wartość strony w oczach Google, co jak wiemy, przekłada się na lepszą widoczność e-sklepu w wynikach wyszukiwania.

3. Remarketing

Remarketing, czyli reklama śledząca, to jedno z lepszych narzędzi pozwalających na ponowne przyciągnięcie klientów do sklepu, a to stanowi podstawę skuteczności działań marketingowych dla e-commerce w ogóle. Poza tym, każdy dobrze wie, że ponowne „ściągnięcie” na stronę lub utrzymanie już raz zdobytego klienta jest znacznie tańsze niż pozyskanie całkiem nowego.

Remarketing nie służy jednak tylko do ratowania utraconej konwersji – np. porzuconych koszyków. Świetnie sprawdza się także jako narzędzie zwiększające wartość koszyka zakupowego. Z powodzeniem można je wykorzystać w kampaniach typu cross selling i up selling.

4. Analityka

Zbieranie wartościowych danych i ich umiejętna analiza są kluczowe dla rozwoju e-sklepu, zwiększenia ruchu, konwersji i sprzedaży. Każdy najmniejszy element strony może mieć kluczowe znaczenie w podjęciu ostatecznej decyzji zakupowej. W świecie online przekonanie niezdecydowanego klienta i wytłumaczenie jakiejś kwestii jest znacznie trudniejsze niż w sklepie fizycznym, dlatego tak ważne jest zapobieganie wszelkim sytuacjom, które prowadzą do opuszczenia koszyka i strony.

Zbieranie informacji o użytkownikach i ich zachowaniach ułatwiają narzędzia dedykowane branży e-commerce. Jednym z podstawowych jest Google Analytics. Jednak by dowiedzieć się więcej, warto wykorzystać chociażby narzędzie Hojtar, dzięki któremu dowiemy się, jak użytkownicy zachowują się naszej stronie. Szczegółowe dane dostarczane przez Hojtar, pozwalają na zoptymalizowanie tych obszarów sklepu, które skutkują wzrostem współczynnika odrzuceń.

Wszystkie z zaproponowanych działań trzeba traktować jako strategie długofalowe i ciągłe. Na pewno nie obędzie się bez testowania wdrażanych rozwiązań i ich optymalizacji.

Artykuł powstał przy współpracy z agencją Ideo Force.