Jaki był e-commerce w 2016 i co nas czeka w 2017 roku?

Vit Endler
Vít Endler
Vit Endler
Vít Endler, Dyrektor Generalny Netretail Holding Group
  1. Najważniejszy sukces 2016

Wskazałabym tutaj sukces handlu transgranicznego w związku z wejściem ustawy o prawach konsumentów sieci. Coraz więcej Polaków kupuje już w zagranicznych e-sklepach korzystając z międzykrajowej dostawy i możliwości zwrotu towaru bez podania przyczyny. Polskim sukcesem jest też mcommerce wspierany przez mobilne płatności i rozwój mwalletów. My z kolei jesteśmy bardzo dumni z przeprowadzonych z sukcesem pierwszych testów dostarczania przesyłek dronami w tej części Europy. Lot dronem w ramach programu pilotażowego Grupy Mall na trasie Jirna – Zeleneč, a cały proces dostawy zajął zaledwie 5 minut. Nie mógłbym także nie wspomnieć o otwarciu jednego z największych i w pełni automatyzowanych centrów logistycznych Europy na powierzchni 50 000m2, ale także wprowadzeniu jako pierwsza w galeria handlowa online w Polsce gwarancji terminu wysyłki towarów bądź rekompensaty 50 zł zwiększonej w najgorętszym okresie zakupowym do nawet 100 zł. Właściwe podnoszenie standardów obsługi klienta i skrupulatna dbałość o jego wygodne i szybkie zakupy to tak naprawdę sukces każdego z e-sklepów.

  1. Największa porażka 2016

Uważam, że rozczarowaniem i prawdopodobnie porażką tego roku okażą się podejmowane kroki legislacyjne mające na celu utrudnianie rozwoju przedsiębiorczości i ograniczenie wolności e-commerce. Pojawienie się tematu zakazu handlu w niedzielę, dodatkowych kontroli, nowych podatków nie wpływa pomyślnie na branżę. Charakterystyczną dla handlu elektronicznego cechą jest jego transgraniczny charakter i w związku z tym na pewno będziemy postulować o wyłączenie e-sklepów spod zakresu zastosowania projektu ustawy o zakazie handlu w niedziele. Niestety, ale Polska zamiast stawać się krajem coraz bardziej wspierającym przedsiębiorczość, wręcz być liderem w rejonie CEE wyznaczając standardy dla rozwoju handlu coraz bardziej go hamuje. Jeśli zakaz handlu obejmie także sklepy internetowe spowoduje wzrost popularności sklepów zagranicznych oraz rejestrację polskich przedsiębiorców za granicą, a nie jest to dobre dla polskiej gospodarki.

  1. Najważniejsza zmiana w 2016

W czerwcu 2014 w krajach UE w życie weszło jednolite prawo dotyczące handlu w internecie. Nałożyło na właścicieli sklepów nowe obowiązki w zakresie przekazu informacji. Z kolei w kwietniu 2016 roku weszły w życie kolejne przepisy chroniące prawa konsumentów. Ustawa przede wszystkim rozszerza zakres przedmiotowy stosowania ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. To tylko dwie zmiany w prawodawstwie, które mają bezpośrednie przełożenie na e-commerce, a prawdą jest, że żyjemy wręcz w epoce zmian. Zmiany, które obserwujemy już od jakiegoś czasu, pojawienie się narzędzi marketing automation, personalizacji, systemów rekomendacyjnych, płatniczych, systemów obsługi sprzedaży wielokanałowej i obsługi logistyki czy nowych modeli biznesowych, wymagają od rynkowych graczy coraz szybszego  dostosowywania się do nowych trendów.

  1. Najważniejsze wydarzenie w 2016

W przypadku branży e-commerce myślę, że długo jeszcze słychać będzie o tym, że największy serwis aukcyjny w naszej części Europy zmienił właściciela ponoć aż za 3,25 miliarda dolarów. W przypadku Polski to transakcja jest niewątpliwie wyjątkowa i niepowtarzalna. Dla nas bardzo ważnym tegorocznym wydarzeniem było przejęcie przez fundusz Rockaway Capital sieci galerii handlowych online Mall i utworzenie międzynarodowej Grupy Mall, która będzie koncentrować się i umacniać w regionie Europy Środkowej i Wschodniej. W grupie poza galeriami Mall w 6 krajach europejskich są także sklepy specjalistyczne – CZC.cz, Vivantis, Proděti, BigBrands, Koloniál, BUX, Sportowa i Rozbaleno.

  1. Najciekawsze trendy w 2016

To, co 3 lata temu wydawało się być standardem w e-commerce, w związku z rozwojem internetu, mobilnych technologii i logistyki, przestało już pozytywnie zadziwiać. Na naszych oczach dokonują się głębokie zmiany w zachowaniach konsumenckich, które przekładają się na zmiany na rynku. W obszarze marketingu e-commerce na pewno warto wskazać marketing rekomendacji, emocji, czy big data. W obszarze strategii 2016 rok to już era nowoczesnego konsumenta, korzystającego z różnych kanałów styku dzięki rozwiązaniom sprzedaży wielokanałowej (omnichannel). Niebanalnym wyzwaniem dla handlu stało się zapewnienie spójnego i wygodnego procesu zakupowego bez względu na urządzenie, z którego kupujący dowiaduje się o produkcie, czy go kupuje. Trend omnichannel wiele zmieni w branży.

  1. Najtrudniejsze wyzwania w 2016

Myślę, że trend personalizacji, customizacji komunikacji , growth hackingu (w sumie od lat wykorzystywanego np. przez platformy społecznościowe) sprawił, że także w przypadku e-commerce wyzwaniem stało się przykucie uwagi e-konsumenta na dłużej. Co więcej, da już się odczuć, że prosty model wzrostu organicznego zaczyna tracić na swojej sile, a potencjał zwiększania przychodów przez działania z zakresu optymalizacji źródeł ruchu jest coraz mniejszy.

  1. Najciekawsza kampania/akcja 2016

Wish.com, czyli aplikacja i serwis umożliwiający zakupy przez telefon. Do tego ekonomia współdzielenia, której globalny przychód może przynieść nawet 335 mld dol i sukces Airbnb, czy Ubera. Kiedy dołożymy do tego e-sprzedaż dla pokolenia #weareotwaiting to już na liście robi się gęsto. Cenię sobie kampanię Legend Polskich i zdecydowanie warto wskazać tutaj premierę “Twardowsky 2.0” czy „Bazyliszek”. Kampania ta nie tylko ma przełożenie na rozpoznawalność brandu platformy e-commercowej, ale także dobrze promuje wizerunek kraju. Ze świątecznych hitów na pewno reklama – #BusterTheBoxer, ale nie byłbym sobą nie chwaląc naszej kampanii z MALLkołajem w myśl motta #dobrowraca”, której jeden materiał video w ciągu zaledwie 5 dni odnotował prawie 4 mln obejrzeń.

  1. Jakie zmiany czekają nas w 2017

W dynamicznie ewoluującym krajobrazie rynku e-commerce, synergia korzyści wynikających z obecności marki w kanale online i offline wpływa coraz silniej na jej zasięg a także, co najważniejsze, na doświadczenia zakupowe i lojalność klientów. W roku 2017 nieodzowna będzie sprawność w procesach wewnętrznych, a tym samym idące zmiany w e-logistyce. Wydawać by się mogło, że tak prostą sprawą jest wysłanie paczki do klienta po kilku klikach. Problem pojawia się przy odpowiedniej skali, gdzie obsługiwana jest cała Polska, bądź tak jak w naszym przypadku Mall.pl jest internetową galerią handlową i ma w swojej ofercie ponad 90 000 produktów realizując rocznie ponad 400 000 zamówień. Wysyłka jednej paczki to składowa całego złożonego procesu. Od strony marketingowej, nie do końca możemy już polegać na wyłącznie organicznym wzroście, więc zmieni się wzrost świadomego wykorzystania Precision Marketingu.

  1. Jakie wyzwania czekają nas w 2017

Wielokanałowość i integracja sprzedaży tradycyjnej, e-commerce i m-commerce to wręcz już oczywista konieczność. Wiele sklepów stacjonarnych stoi przed, bądź jest w trakcie realizacji strategicznego wyzwania, jakim jest przejście na model omnichannel. To trend, który będzie jeszcze obowiązywał przez min. 3 lata i wiele nowego przed nami, by umiejętnie zarządzać doświadczeniami klienta migrującego pomiędzy światem offline’u i online’u. Oczywiście nie można tutaj pominąć trendu mCommerce – mobilność rozumiana jako filozofia mobile first. Do tego coraz lepsza automatyzacja e-commerce z uwzględnieniem zarówno personalizacji stron internetowych, działań marketingowych, ale dla mnie przede wszystkim logistyki wykorzystującej zaawansowane rozwiązania technologiczne. Dołożyć do tego można rozwiązania digital signage – coraz chętniej wykorzystywanego także w przypadku e-commercowych punktów osobistego odbioru towarów. Przed nami, zarówno na rynku retail jak i e-commerce, coraz silniejsza obecność nowych technologii, urządzeń mobilnych, kupowania real time, w tym umocnienie usług click&collect, czy same day delivery, oraz sprzedaży wielokanałowej (omnichanel). Wyzwaniem będzie również stworzenie struktury działów e-commerce, które z wykorzystaniem odpowiedniej technologii zapewnią konsumentom ciągłość doświadczenia kupowania.

  1. Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017

Offline i online przenikają się coraz bardziej i za kilka lat nie będziemy rozmawiać o podziałach na kanały, ale po prostu o handlu (w modelu omnichannel). Wśród istotnych trendów e-commerce w 2017 stawiam na omnichannel. Duże brandy, które weszły w e-commerce będą optymalizować działania w tym obszarze, co wynika z konieczności zapewnienia użytkownikom spójności w kontakcie z marką w każdym kanale. Nie można również przejść obojętnie obok popularyzacji zakupów produktów żywnościowych online, jeszcze sporo musi się wydarzyć, by stały się w Polsce standardem, ale pierwsze szlaki już zostały przetarte.

  1. Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2017

Klienci stają się coraz bardziej wymagający, ale też i świadomi swoich zakupów. Mamy coraz częściej do czynienia ze smart prosumentami. Dlatego też ich podróż od zainteresowania się produktem, dowiedzenia się o nim z polecenia, poprzez pozyskanie informacji, aż do zakupu powinna przebiegać bez żadnych przeszkód. W erze omnichannel proste przypisanie całej zasługi za sprzedaż tylko ostatniemu kanałowi już jest bardzo krótkowzroczne. Klient jest kluczowym czynnikiem budującym wiarygodność marki oraz poprawiającym jakość doświadczeń użytkownika. Jej brak zmniejsza zaufanie. Maleje też prawdopodobieństwo dokonania zakupu. W związku z tym w 2017 roku wzrośnie znaczenie potencjału Big Data w e-commerce. Rosnąca świadomość potencjału wynikającego z właściwej, wielowymiarowej analizy danych a także skuteczne zastosowanie wytworzonej informacji będą miały kluczowe znaczenie w sposobie modelowania procesów biznesowych oraz optymalizacji działań operacyjnych w kanale e-commerce.