W dużych miastach rośnie oferta nowych lokali w segmencie premium. To efekt wzmożonego zainteresowania inwestycjami prestiżowymi, o wysokim standardzie.
Już w III kwartale 2016 r. przedstawiciele REAS zwrócili uwagę na wzrost przeciętnej ceny mkw. lokali wprowadzanych do sprzedaży. Ich zdaniem, może to się wiązać nie tylko z mniejszym udziałem mieszkań spełniających limity cenowe MdM – po II kwartale br., w którym uruchamiane były głównie inwestycje w segmencie podstawowym, deweloperzy zaczęli najprawdopodobniej uzupełniać ofertę w segmencie mieszkań o podwyższonym standardzie i apartamentów – tłumaczą eksperci REAS. Z kolei jeśli porównamy IV kw. 2016 r. z analogicznym okresem rok wcześniej – zanotujemy średni wzrost cen o 6 proc.
Spostrzeżenia analityków REAS potwierdzają deweloperzy, przekonując, że choć czas sprzedaży ofert z wyższej półki jest dłuższy w porównaniu do komercjalizacji inwestycji popularnych, mieszkania droższe i o wyższym standardzie cieszą się coraz większą popularnością wśród nabywców.
– W tym segmencie kupowane są lokale nie tylko na potrzeby własne ale również i przez inwestorów. Choć na celowniku rynku inwestycyjnego są głównie tańsze oferty popularne a kupno „M” z wyższej półki wiąże się naturalnie z większymi wydatkami finansowymi, to zysk z jego najmu bywa naprawdę obiecujący. Inwestorzy mogą w tym przypadku liczyć nawet na 8- 9 proc. stopę zwrotu w skali roku, podczas gdy średnie zyski najmu oscylują obecnie na poziomie 4-5 proc. w głównych miastach Polski. Dodatkowo, oprocentowanie lokat bankowych i obligacji w dalszym ciągu sprzyja inwestowaniu w nieruchomości – wyjaśnia Dariusz Krawczyk, Prezes Zarządu Polnord SA.
Obiecująca przyszłość
Z pewnością kolejnych projektów w segmencie z wyższej półki nie zabraknie w nadchodzących latach. Deweloperów do tych projektów zachęcają informacje o bogaceniu się polskiego społeczeństwa. Na przykład, analitycy KPMG, w najnowszej edycji raportu „Rynek Dóbr Luksusowych”, wyceniają wartość polskiego rynku dóbr luksusowych w 2016 r. na 16,4 mld zł, o 15 proc. więcej w porównaniu z ubiegłym rokiem. I na tym nie koniec bo do 2020 r. wartość ta ma wzrosnąć do prawie 21 mld zł. Co więcej, w bieżącym roku liczba osób o dochodzie powyżej 7,1 tys. zł brutto miesięcznie po raz pierwszy w naszym kraju przekroczy 1 mln. Zaś za trzy lata osiągnie pułap 1,3 mln. – Z roku na rok rośnie grupa zamożnych osób. Szacujemy, że na koniec 2016 r. skumulowana wartość uzyskiwanego przez nich dochodu netto prawdopodobnie przekroczy poziom 170 mld zł. Według prognoz, najbliższe lata zapowiadają się równie obiecująco. W ciągu następnych trzech lat, kwota ta powiększy się o kolejne 50 mld zł. – szacuje Andrzej Marczak, partner w KPMG w Polsce.
Z kolei, z raportu Global Wealth Databook 2016, wydanego przez Credit Suisse, wynika, że w Polsce aktualnie mieszka ponad 41 tys. osób, zaliczanych do kategorii HNWI (high net worth individuals, z aktywami płynnymi o wartości powyżej 1 mln USD). Większość z nich posiada majątek szacowany na 1 do 5 mln USD. I choć osoby zamożne szczególnie chętnie wydają pieniądze na luksusowe samochody i butikową odzież – niemałe sumy przeznaczają również na nieruchomości z wyższej półki i apartamentowce, które według KPMG w tym roku pochłonęły ok. 1,2 mld zł z ich aktywów. Spółki deweloperskie realizujące projekty premium i luksusowe, nie powinny więc się obawiać o brak klientów w najbliższych latach.
Z nowoczesną technologią
Przedsięwzięcia premium są jednak znacznie bardziej wymagające od segmentu popularnego, przez co bardziej ryzykowne dla deweloperów. Realizują je więc przeważnie doświadczone spółki. Nabywcy skoncentrowani na ofertach premium czy wręcz luksusowych nie kierują się ich ceną. Dla nich równie duże znaczenie ma prestiż projektu jak i otoczenia, w którym powstaje inwestycja, ładny widok z okna, odpowiednia jakość i bezpieczeństwo budynku oraz wszelkie nowoczesne udogodnienia.
– W lokalach premium nie może dziś zabraknąć także inteligentnych rozwiązań. Dla przykładu, jeden z naszych najnowszych projektów realizowanych w warszawskim Wilanowie – Rezydencja Brzozowy Zakątek, przewiduje 107 mieszkań wyposażonych w technologię Smart Home, która zapewnia m.in. kontrolę dostępu do lokum czy sterowanie oświetleniem oraz temperaturą w każdym pomieszczeniu – zauważa Wioletta Kleniewska, Dyrektor Sprzedaży i Marketingu Polnord SA.
Opracowanie: Ewa Kumorek – Fedor, Value Communication Sp. z o.o.