Newsletter wciąż najpopularniejszym narzędziem w komunikacji marketingowej

konferencja wykład raport komputer marketing

E-mail Marketing nadal zajmuje pierwsze miejsce w komunikacji marketingowej – wynika z danych zebranych przez SARE w XV Badaniu wykorzystania poczty elektronicznej. Analizując odpowiedzi i podsumowując badanie, możemy zaprzeczyć plotkom, że ta forma dodarcia do konsumenta czasy świetności ma już za sobą. W ubiegłym roku Piotr Bucki, bloger, dziennikarz i doświadczony coach, skomentował raport w ten sposób: „Newsletter daje gwarancję, że jeśli treści nas interesują, to… do nas dotrą”. I tak rzeczywiście się dzieje, co potwierdzają statystyki badania.

Szczegółowy ranking platform do e-mail marketingu znajdziesz na – https://mailgrow.pl/najlepsze-programy-do-mailingu/. Na stronie znajdziesz porównanie kilkunastu programów do mailingu dla Twojej firmy.

Uzyskany raport ma na celu przedstawienie sposobu wykorzystania poczty elektronicznej oraz monitorowanie zmian i trendów w komunikacji marketingowej. Dzięki respondentom badania dowiedzieliśmy się więcej o sile kanału e-mail i kampaniach na nim opartych. Wyniki badania pozwalają na poznanie preferencji współczesnego konsumenta w Internecie i mają realny wpływ na kształt media planów i strategii w komunikacji marketingowej. Poszczególne części raportu okrasili komentarzem eksperci z branży marketingu, monitorowania mediów i prawa. Czego się dowiedzieliśmy? Odnotowaliśmy kilka utrzymujących się tendencji, ale też pewne pytania przyniosły zaskakujące odpowiedzi. Raport XV edycji Badania wykorzystania poczty elektronicznej w Polsce potwierdził, że email marketing ma się dobrze, bo aż 77% ankietowanych chętnie subskrybuje newslettery.

Co i dlaczego czytamy?

Wysoko na liście otrzymywanych newsletterów plasują się mailingi programów lojalnościowych i serwisów zakupowych. Wciąż na pierwszym miejscu znajdują się newslettery branżowe i informacyjne. Zaskakujące wyniki przyniosło w tym roku pytanie o powody zapisu na newsletter. Okazuje się, że większość ankietowanych rozpoczyna subskrypcję ze względu na korzyści, takie jak upominki, zniżki czy oferty specjalne. 60% respondentów zapisuje się na newsletter przez wzgląd na tematykę serwisu. Niemal połowa respondentów ceni sobie szybki dostęp do informacji.

Zdaniem Artura Maciorowskiego, Redaktora Prowadzącego Magazyn Online Marketing:
Na uwagę zasługuje fakt, iż na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy na popularności mocno zyskały newslettery o charakterze lojalnościowym i serwisów zakupowych. (…) To dowodzi, iż e-mail marketing jako kanał komunikacji i zakupów wciąż ma duży potencjał tak w pozyskiwaniu nowych, jak i utrzymaniu obecnych klientów. Zupełnie nieuzasadnione jest uśmiercanie mailingów reklamowych. Wciąż e-mailingi – zwłaszcza oparte na wysyłce do własnych baz – są skutecznym kanałem generowania trafficu w serwisach www i konwersji w sklepach internetowych.

Z jaką częstotliwością wysyłać mailingi?

Według badania marketerzy powinni dbać o jakość komunikacji ze swoimi odbiorcami! Jeśli chcemy budować trwałe relacje, należy trzymać się deklarowanych przy zapisie na newsletter ustaleń. Konieczne jest wywiązanie się z obietnic dotyczących, np.: częstotliwości wysyłanych maili do klienta lub rodzaju i formy takich wysyłek.

Paweł Tkaczyk, autor bestsellerów „Zakamarki marki” czy „Grywalizacja”, mówca publiczny, szkoleniowiec, doradca budowania marki, tak komentuje wyniki badania dotyczące powodów usuwania maili bez wcześniejszego ich otwarcia: Pokonanie pierwszej linii obrony, czyli jak uniknąć „spalenia przed przeczytaniem”? Stosujmy teorię luki informacyjnej, a nasze maile rzadziej spotkają się z guzikiem „kasuj” przed otwarciem. (…) Wysyłajmy tyle, ile zapowiadaliśmy. Jeśli zamierzamy wysyłać maile codziennie, zapowiedzmy przy zapisie wyraźnie, że to codzienne maile. Jeśli wysyłki będą raz w tygodniu – warto to powiedzieć z góry. Oczywiście, będą tacy, którym wysyłki się znudzą, ale najgorsze, co możemy zrobić, to zaskoczyć odbiorcę częstotliwością, której się nie spodziewał.

Renesans Email Marketingu

Marketerzy nie wykorzystują w pełni potencjału newsletterów! Wysyłki prowadzi jedynie 21% badanych firm.  Z różnych powodów, jak brak danych o odbiorcach czy odpowiednich narzędzi, personalizacji nie stosuje aż 54% ankietowanych. Spadek notujemy także wśród użytkowników profesjonalnych systemów marketing automation. Z zewnętrznych programów korzysta tylko 32% ankietowanych. Zaniedbywanie komunikacji z klientami może przynosić długofalowe negatywne konsekwencje.

Patronat nad tegorocznym Badaniem objęli:

Online Marketing Polska, IAB Polska, Izba Gospodarki Elektronicznej, Koncept, Marketer+, Mam Startup, Nowy Marketing, Tygrysy Biznesu, JU, Fundacja Force, Dobre Softy, Szef Sprzedaży, Nowoczesna firma, IMM, Agencja Badawcza BioStat, INIS, Salelifter,

Zachęcam do publikacji i do lektury pełnego raportu o sposobach korzystania z poczty elektronicznej w Polsce.