Polska drugim najatrakcyjniejszym rynkiem nieruchomości handlowych w Europie

złote tarasy handel galeria
  • Polska drugim najatrakcyjniejszym rynkiem nieruchomości handlowych w Europie, za Portugalią, ale przed Czechami, Niemcami i Hiszpanią.
  • Indeks atrakcyjności polskiego rynku nieruchomości handlowych spadł o 2 punkty r/r do 118 punktów w czwartym kwartale 2018 r.
  • Globalnie Ameryka powiększyła przewagę nad Europą i regionem Azji i Pacyfiku.

Indeks atrakcyjności inwestycyjnej w handlu detalicznym (Global Retail Attractiveness Index, GRAI) opracowywany przez Union Investment mierzy atrakcyjność rynków handlu detalicznego w 17 krajach Europy, Ameryki Północnej i regionu Azji i Pacyfiku.

Indeks ten w Polsce spadł o 2 punkty r/r do poziomu 118 punktów w IV kw. 2018 r. – wynika z najnowszego badania instytutu GFK przeprowadzonego na zlecenie Union Investment. Spadek indeksu w Polsce nastąpił w wyniku lekkiego osłabienia się nastrojów konsumenckich oraz firm z branży handlowej, przy nieznacznie pozytywnym wpływie poziomu cen oraz braku zmian w indeksie sprzedaży detalicznej. Pomimo spadku Polska pozostała w czołówce najatrakcyjniejszych rynków nieruchomości handlowych w Europie, za prowadzącą Portugalią (121 punktów, wzrost o 2 pkt r/r), a przed Czechami (117 pkt, +2), Niemcami (115 pkt, -2) i Hiszpanią (114 pkt, bez zmian). Najsłabiej w rankingu wypadła Belgia (96 pkt), Francja (100) i Wielka Brytania (104).

Średnia wartość dla 12 badanych rynków europejskich wyniosła 110 punktów (spadek o 2 pkt w porównaniu z IV kw. 2017 r.). Spadek wynikał z gorszych nastrojów konsumentów i firm handlowych oraz rosnącej inflacji. Wyraźny wzrost odnotował natomiast wskaźnik sprzedaży detalicznej – wzrósł on na 9 z 12 badanych rynków. Na rynku europejskim widoczne jest rosnące rozwarstwienie pomiędzy silnymi rynkami nieruchomości handlowych oraz rynkami o wyższym profilu ryzyka w długim terminie. Różnica pomiędzy najlepszym a najsłabszym rynkiem (Belgią) wynosi już 25 punktów, ale może się jeszcze pogłębić.

– Korzystne otoczenie gospodarcze w Europie, przejawiające się rosnącymi przychodami sklepów stacjonarnych i internetowych niemal we wszystkich badanych krajach, osłabia ten trend. Natomiast jakiekolwiek głębsze osłabienie nastrojów konsumenckich najprawdopodobniej pogłębi różnice pomiędzy rynkami – mówi Henrike Waldburg, dyrektor zarządzania inwestycjami w handlu detalicznym w Union Investment Real Estate GmbH.

Ameryka Globalnym liderem

Globalnym liderem wskaźnika atrakcyjności inwestycyjnej pozostał region Ameryki Północnej, gdzie wskaźnik GRAI utrzymał się na poziomie 113 punktów. Region Azji i Pacyfiku odnotował natomiast spadek wskaźnika o 4 punkty z uwagi na wyraźny spadek nastrojów konsumenckich w Korei Południowej.

– Patrząc na rynki światowe, perspektywy najatrakcyjniejszych zwrotów z inwestycji oferują rynki handlowe Kanady, Stanów Zjednoczonych, Japonii i Australii – mówi Henrike Waldburg.

Jednak nawet na najatrakcyjniejszych rynkach inwestorzy powinni zastosować selektywne podejście do inwestycji, ponieważ mogą one przejść przemiany gwałtowniejsze niż w Europie, zauważa ekspertka.

– Procesy transformacyjne na rynku zmuszają sieci sklepów stacjonarnych do większej kreatywności. W segmencie sklepów stacjonarnych pojawią się nowe modele biznesowe i nowe koncepty. Z czasem mogą wyewoluować w osobne klasy aktywów – dodaje Henrike Waldburg.

Metodologia

Indeks GRAI (Global Retail Attractiveness Index) firmy Union Investment mierzy atrakcyjność rynków handlu detalicznego w 17 krajach Europy, Ameryki Północnej i regionu Azji i Pacyfiku. Wartość indeksu na poziomie 100 punktów oznacza wynik neutralny. Indeks EU-12 obejmuje indeksy następujących krajów w Unii Europejskiej: Niemcy, Francja, Włochy, Hiszpania, Wielka Brytania, Austria, Holandia, Belgia, Irlandia, Portugalia, Polska i Czechy. Wynik ważony jest liczbą ludności zamieszkującej dany kraj. Indeks dla Ameryki Północnej obejmuje USA i Kanadę. Indeks dla regionu Azji i Pacyfiku obejmuje Japonię, Koreę Południową oraz Australię.

Opracowany co pół roku przez firmę badawczą GfK indeks GRAI obejmuje dwa wskaźniki nastrojów oraz dwa wskaźniki oparte na danych. Wszystkie cztery czynniki mają jednakową wagę w indeksie, po 25%. Indeks mierzy nastroje zarówno konsumentów, jak i przedsiębiorców. Czynniki ilościowe uwzględnione w indeksie to zmiany w indeksie cen konsumenckich (inflacja) oraz wyniki sprzedaży w sektorze detalicznym. Po standaryzacji i dostosowaniu tych czynników wejściowych początkowo wszystkie mają wartość 100 i potencjalny zakres ruchu od 0 do 200 punktów. Indeks jest oparty na najnowszych danych GfK, Komisji Europejskiej, OECD, Nielsen, Trading Economics, Eurostat oraz krajowych urzędów statystycznych.