Niemal 55 proc. z prawie 2 milionów polskich przedsiębiorstw z sektora MŚP kupuje samochody używane – wynika z badania zrealizowanego w 3. kwartale 2018 r. na zlecenie Carefleet S.A., jednej z czołowych na polskim rynku firm zajmujących się finansowaniem i zarządzaniem flotami pojazdów. Samochody „z drugiej ręki” mikro, mali i średni przedsiębiorcy nabywają przede wszystkim w komisach oraz centrach sprzedaży pojazdów pokontraktowych i poleasingowych.
Jak wynika z badania, w sektorze MŚP pojazdy z rynku wtórnego najczęściej nabywają przedsiębiorstwa z branży budowlanej (81,8 proc. ankietowanych, którzy potwierdzili, że w reprezentowanych przez nich firmach kupuje się samochody używane) oraz transportowej (68 proc. wskazań). Najrzadziej auta „z drugiej ręki” nabywają mikro, małe i średnie firmy zajmujące się produkcją i handlem – odpowiednio 48,7 proc. i 51,2 proc. wskazań.
– Budownictwo i transport to branże, w których firmowe samochody są często eksploatowane bardzo intensywnie i szybko ulegają zużyciu. Dlatego też wysoki odsetek firm prowadzących tego typu działalność decyduje się na zakup aut na rynku wtórnym. Często są to pojazdy kilkuletnie, użytkowane w firmach aż do ich śmierci technicznej – mówi Bartosz Olejnik, dyrektor sprzedaży i marketingu w Carefleet S.A.
Im mniejsza firma, tym częściej nabywa auta na rynku wtórnym
Ponadto, jak wynika z badania, pojazdy „z drugiej ręki” są najczęściej kupowane przez najmniejsze firmy, zatrudniające od 1 do 9 osób. Posiadanie samochodów używanych w swoich flotach deklaruje niemal 73 proc. badanych przedstawicieli mikroprzedsiębiorstw.
– Im mniejsza firma, tym częściej nabywa samochody z rynku wtórnego. Należy jednak zauważyć, że mikroprzedsiębiorstwa użytkują zazwyczaj tylko jedno lub dwa auta – twierdzi Bartosz Olejnik. – Z kolei we flotach średnich firm znajduje się przeważnie kilkanaście, kilkadziesiąt pojazdów. W związku z tym mamy do czynienia z zupełnie inną polityką zakupu aut i innymi formami ich finansowania. W tego rodzaju przedsiębiorstwach zdecydowanie rzadziej nabywane są samochody używane, a większą popularnością cieszą się outsourcingowe modele finansowania floty, takie jak wynajem długoterminowy – dodaje.
Jak wynika z odpowiedzi respondentów biorących udział w badaniu, dokładnie połowa małych firm w Polsce nabywa samochody z rynku wtórnego. W przypadku średnich firm odsetek ten wynosi z kolei zaledwie 27 proc.
Centra sprzedaży samochodów pokontraktowych i poleasingowych coraz popularniejsze
Najwięcej, bo ponad 26 proc. firm z sektora MŚP, które deklarują posiadanie we flotach samochodów używanych, nabywa je w komisach. Z roku na rok coraz większą popularnością, zarówno wśród osób prywatnych, jak i przedsiębiorców, cieszą się centra sprzedaży samochodów poleasingowych i pokontraktowych, które w Polsce stanowią stosunkowo nową grupę podmiotów na wtórnym rynku motoryzacyjnym. Jak wynika z badania zrealizowanego na zlecenie Carefleet S.A., w samochody używane zaopatruje się w nich już ponad 23 proc. mikro, małych i średnich firm.
– Centra sprzedaży poleasingowej i pokontraktowej, które oferują pojazdy po zakończonych umowach leasingu i wynajmu długoterminowego, cieszą się rosnącą popularnością, szczególnie wśród mikro i małych firm. Jeszcze 2–3 lata temu bardzo trudno było znaleźć nabywców na samochody z przebiegami powyżej 160 tys. km, czyli takie, które stosunkowo często trafiają do nas po zakończeniu umów wynajmu długoterminowego. Obecnie kilkuletnie pojazdy z przebiegami nawet powyżej 200 tys. km, odpowiednio utrzymane i posiadające wiarygodny przebieg oraz pełną historię serwisową, są dla wielu przedsiębiorców ciekawą i pewniejszą alternatywą np. dla aut importowanych z zagranicy – mówi Bartosz Olejnik. – Warto również dodać, że w związku z tym, iż umowy najmu czy leasingu samochodów są zawierane na krótszy okres niż miało to miejsce jeszcze parę lat temu, coraz więcej aut po zakończonych umowach trafia do sprzedaży na rynek wtórny. W konsekwencji do dyspozycji kupujących są bardziej nowoczesne pojazdy, o wyższym standardzie i w lepszym stanie.
Na trzecim miejscu wśród najpopularniejszych źródeł pozyskiwania samochodów używanych, przedstawiciele firm z sektora MŚP, którzy zadeklarowali zakup pojazdów „z drugiej ręki”, wymienili markowe sieci dealerskie (19,1 proc.). Z kolei 18,7 proc. z nich zaopatruje się w auta sprowadzane z zagranicy, a 10 proc. dokonuje transakcji na giełdach samochodowych. Marginalną rolę w sektorze MŚP (1,2 proc. wskazań) odgrywa wykup aut od pracowników i udział w licytacjach komorniczych.