Ponad połowa firm z sektora MŚP kupuje samochody używane – głównie w komisach i centrach poleasingowych

0

Niemal 55 proc. z prawie 2 milionów polskich przedsiębiorstw z sektora MŚP kupuje samochody używane – wynika z badania zrealizowanego w 3. kwartale 2018 r. na zlecenie Carefleet S.A., jednej z czołowych na polskim rynku firm zajmujących się finansowaniem i zarządzaniem flotami pojazdów. Samochody „z drugiej ręki” mikro, mali i średni przedsiębiorcy nabywają przede wszystkim w komisach oraz centrach sprzedaży pojazdów pokontraktowych i poleasingowych.

Jak wynika z badania, w sektorze MŚP pojazdy z rynku wtórnego najczęściej nabywają przedsiębiorstwa z branży budowlanej (81,8 proc. ankietowanych, którzy potwierdzili, że w reprezentowanych przez nich firmach kupuje się samochody używane) oraz transportowej (68 proc. wskazań). Najrzadziej auta „z drugiej ręki” nabywają mikro, małe i średnie firmy zajmujące się produkcją i handlem – odpowiednio 48,7 proc. i 51,2 proc. wskazań.

Bartosz Olejnik – Carefleet SA Dyrektor Sprzedaży i Marketingu
Bartosz Olejnik, Dyrektor Sprzedaży i Marketingu w Carefleet S.A.

–  Budownictwo i transport to branże, w których firmowe samochody są często eksploatowane bardzo intensywnie i szybko ulegają zużyciu. Dlatego też wysoki odsetek firm prowadzących tego typu działalność decyduje się na zakup aut na rynku wtórnym. Często są to pojazdy kilkuletnie, użytkowane w firmach aż do ich śmierci technicznej – mówi Bartosz Olejnik, dyrektor sprzedaży i marketingu w Carefleet S.A.

Im mniejsza firma, tym częściej nabywa auta na rynku wtórnym

Ponadto, jak wynika z badania, pojazdy „z drugiej ręki” są najczęściej kupowane przez najmniejsze firmy, zatrudniające od 1 do 9 osób. Posiadanie samochodów używanych w swoich flotach deklaruje niemal 73 proc. badanych przedstawicieli mikroprzedsiębiorstw.

– Im mniejsza firma, tym częściej nabywa samochody z rynku wtórnego. Należy jednak zauważyć, że mikroprzedsiębiorstwa użytkują zazwyczaj tylko jedno lub dwa auta – twierdzi Bartosz Olejnik. – Z kolei we flotach średnich firm znajduje się przeważnie kilkanaście, kilkadziesiąt pojazdów. W związku z tym mamy do czynienia z zupełnie inną polityką zakupu aut i innymi formami ich finansowania. W tego rodzaju przedsiębiorstwach zdecydowanie rzadziej nabywane są samochody używane, a większą popularnością cieszą się outsourcingowe modele finansowania floty, takie jak wynajem długoterminowy – dodaje.

Jak wynika z odpowiedzi respondentów biorących udział w badaniu, dokładnie połowa małych firm w Polsce nabywa samochody z rynku wtórnego. W przypadku średnich firm odsetek ten wynosi z kolei zaledwie 27 proc.

Centra sprzedaży samochodów pokontraktowych i poleasingowych coraz popularniejsze

Najwięcej, bo ponad 26 proc. firm z sektora MŚP, które deklarują posiadanie we flotach samochodów używanych, nabywa je w komisach. Z roku na rok coraz większą popularnością, zarówno wśród osób prywatnych, jak i przedsiębiorców, cieszą się centra sprzedaży samochodów poleasingowych i pokontraktowych, które w Polsce stanowią stosunkowo nową grupę podmiotów na wtórnym rynku motoryzacyjnym. Jak wynika z badania zrealizowanego na zlecenie Carefleet S.A., w samochody używane zaopatruje się w nich już ponad 23 proc. mikro, małych i średnich firm.