Przemysł turystyczny i wczasowicze przestali bać się chmur

0

Pochmurne niebo, deszczowe i chłodne tygodnie mogą popsuć letni wypoczynek urlopowiczów a także negatywnie wpłynąć na obroty firm z branży turystycznej. Jest jednak taki rodzaj chmury, który w świecie gospodarki cyfrowej przyczynia się do szybkiego rozwoju sektora usług turystycznych a podróżnikom ułatwia dotarcie do wybranych destynacji. Chodzi o chmurę obliczeniową, która zmienia sposób, w jaki firmy prowadzą biznes. Doniosłość modelu cloud podkreślają analitycy Gartnera. Według nich do 2020 roku niewykorzystywanie chmury będzie w przedsiębiorstwach zjawiskiem tak rzadkim, jak obecnie brak dostępu do Internetu. Co zatem sprawia, że usługi chmurowe szybko zyskują popularność wśród touroperatorów i podróżnych?

Branża turystyczna coraz ważniejszą gałęzią polskiej gospodarki

Wraz ze wzrostem stopy życiowej obywateli rośnie ich zapotrzebowanie na usługi turystyczne. Według danych Ministerstwa Sportu i Turystyki w 2016 roku gospodarka turystyczna stanowiła już 6 proc. PKB, zaś łączne wydatki w tym sektorze wyniosły 25,3 mld euro. Polacy coraz częściej wyjeżdżają za granicę a spośród tych wyjazdów 58 proc. ma na celu zwiedzanie i wypoczynek. Polska staje się także coraz częstszym celem podróży dla turystów z Europy i świata. W minionym roku nasz kraj odwiedziło blisko 17,5 mln turystów, z których każdy podczas swojego pobytu wydał przeciętnie blisko 460 dolarów.

Popularność usług w modelu cloud rośnie także w sektorach związanych z podróżowaniem

Jak wskazuje Gartner jednym z głównych trendów w gospodarce światowej jest dziś Cloud Shift, czyli coraz silniejszy nacisk na wykorzystanie chmury obliczeniowej. Nie inaczej jest wśród touroperatorów, hotelarzy i przewoźników, którzy coraz śmielej wykorzystują możliwości oferowane przez model SaaS (oprogramowanie jako usługa), a także IaaS, czyli infrastrukturę IT ulokowaną w chmurze. Przykładowo linie lotnicze, które w ostatnich latach notorycznie borykały się z nieplanowanymi przestojami, wynikającymi z przestarzałego zaplecza IT, obecnie stawiają na jego modernizację z wykorzystaniem cloud computingu.

Czytaj również:  Inicjatywa Trójmorza może wesprzeć rozwój infrastruktury transportowej

O wzroście zainteresowania usługowym IT decyduje m.in. to, że dostawca może zaoferować klientowi zarówno serwery w chmurze, hosting, jak też aplikacje, czy dodatkowe narzędzia, np. do backupu, awaryjnego odzyskiwania danych, monitoringu lub zwalczania cyberzagrożeń. Niemniej ważne jest to, że firmy z branży turystycznej potrzebują rozwiązań dostępnych online bez względu na lokalizację. Serwery i oprogramowanie w chmurze idealnie wpisują się w te potrzeby. Co więcej, w przypadku outsourcingu usług IT, przedsiębiorca w ogóle nie musi martwić się o inwestycje we własną infrastrukturę. Może on powierzyć dużą część odpowiedzialności za obszar IT zaufanemu usługodawcy, który wydatnie odciąża firmę, pozwalając jej skupić się na rozwijaniu działalności.

Sezonowość wyzwaniem dla organizatorów ruchu turystycznego