Regionalne rynki biurowe napędzane przez sektor BPO/SSC

0
Kamil Tyszkiewicz, Dyrektor, Advisory & Transaction Services, Dział Wynajmu Powierzchni Biurowych, CBRE
Kamil Tyszkiewicz, Dyrektor, Advisory & Transaction Services, Dział Wynajmu Powierzchni Biurowych, CBRE

Od lat międzynarodowe firmy chętnie wybierają polskie miasta regionalne na rozwój swojego biznesu. Rosnące wymagania najemców skutkują dynamicznym rozwojem sektora nowoczesnych powierzchni biurowych, który w skali kraju wynosi już blisko 9 milionów mkw. Poza stolicą do najważniejszych rynków regionalnych należą: Kraków, Wrocław oraz Trójmiasto, których ekspansja jest zdeterminowana poprzez zainteresowanie firm z sektora BPO/SSC/IT. Firma doradcza CBRE przygotowała raport „Regionalny Rynek Biurowy po IV kw. 2016”, w którym poddała analizie wskaźniki rynku biurowego w poszczególnych miastach regionalnych.

Łącznie w miastach regionalnych znajduje się prawie 4 mln. mkw. powierzchni biurowej, a duża aktywność deweloperów wciąż sprzyja rozwojowi rynku. W minionym roku nowe inwestycje zwiększyły zasób powierzchni biurowej o prawie pół miliona mkw., w budowie wciąż pozostaje 75 inwestycji, które w roku 2017 dostarczą na rynek ponad 600 tys. mkw.  Aktywność deweloperów jest odpowiedzią na potrzeby najemców,
w roku 2016 odnotowano rekordowy popyt, wynajęto blisko 590 tys. mkw.

Kamil Tyszkiewicz, Dyrektor, Advisory & Transaction Services, Dział Wynajmu Powierzchni Biurowych, CBRE
Kamil Tyszkiewicz, Dyrektor, Advisory & Transaction Services, Dział Wynajmu Powierzchni Biurowych, CBRE

Kamil Tyszkiewicz, Dyrektor, Dział Wynajmu Powierzchni Biurowych, Advisory & Transaction Services, CBRE:

„2016 rok pokazuje nam, że najemcy chętnie wybierają rynki regionalne na rozwój swojego biznesu. Rozwój rynku w zarówno cieszącym się największą popularnością Krakowie, jak również innych dużych miastach regionalnych generowany jest głównie przez sektor BPO/SSC/IT.  Rok 2016 jest kolejnym rekordowym rokiem pod względem wynajętej powierzchni. Polska od lat jest liderem w regionie CEE w kontekście obsługi outsourcingowej i zakłądamy że utrzyma tą pozycję w najbliższych latach. Dodatkowo należy wskazać, iż branża ta ewoluowała i, mając na uwadze bardzo doświadczoną kadrę, co raz więcej firm, lokuje w Polsce zawansowane procesy outsourcingowe. Dobrymi przykładami są na to decyzje Cathay Pacific o rozwoju w Krakowie czy firmy Swarovski o utworzeniu centrum obsługi w Gdańsku. Oczywiście takich przykładów możemy mnożyć niemalże bez liku. Potencjał polskich miast i pracowników, mimo co raz większej konkurencji na rynku pracy, będzie w najbliższych latach stabilnie się rozwijał.”