RTB i Programmatic — jak precyzyjnie dotrzeć do swoich klientów w Internecie?

0

BI.clickmeWydawcy reklamowi są coraz bardziej natarczywi. Chcąc uzyskać deklarowaną liczbę wyświetleń czy odpowiedni współczynnik klikalności (CTR), zasypują użytkowników coraz to bardziej inwazyjnymi formami reklamy. Dłużni nie pozostali jednak sami odbiorcy, którzy bronią się przed nimi przez programy blokujące. Na precyzyjne dotarcie do Klientów w internecie pozwala Programmatic.

Czym jest Programmatic?

Za Programmatic uważa się technologie oraz sposoby ich wykorzystania, które mają służyć automatyzacji sprzedaży przez Internet. Jest to rozwiązanie o tyle korzystne, że przy wykorzystaniu mieszanki technologii, machine learning oraz doświadczenia marketerów, Programmatic powala na docieranie do konkretnych użytkowników we właściwym czasie. Gwarantuje to stronie wysokiej jakości ruch od odbiorców, którzy wyrażają zainteresowanie danymi produktami lub usługami. Do najważniejszych elementów ekosystemu Programmatic zalicza się::

* Supply Side Platform (SSP), czyli technologię umożliwiającą wydawcy udostępnienie powierzchni reklamowej do sprzedaży
* Demand Side Platform (DSP), czyli technologię, której reklamodawcy używają do kupowania powierzchni reklamowej, np. DoubleClick Bid Manager
* Ad Exchange, czyli technologię będącą połączeniem SSP i DSP, która pośredniczy w realizowaniu transakcji zakupu powierzchni reklamowej
* Data Management Platform (DMP), czyli narzędzie do zbierania i zarządzania informacjami o użytkownikach

Główną korzyścią Programmatic jest spersonalizowany komunikat. W systemie tym reklamodawca kupuje użytkownika, a nie wydaje środków na samą powierzchnię reklamową. Pozwala to ograniczyć wydatki i nie kierować marketingowych treści w kierunku odbiorców, którzy danym dobrem nie wyrażają zainteresowania. Wszystko jest proste, szybkie i automatyczne.

W odróżnieniu od reklamy direct zakup Programmatic odbywa się odsłona po odsłonie. Taki model emisji pozwala decydować o jej zakupie w zależności od wieku i innych informacji o użytkowniku, któremu ma ona zostać zaprezentowana. Pierwszymi emitowanymi reklamami w tym modelu, były wyświetlane na komputerach reklamy display. Obecnie w tym kanale na popularności zyskuje jednak też reklama video oraz mobile. O tym, jak popularna staje się reklama Programmatic, najlepiej świadczą liczby. Tylko w zeszłym roku polscy reklamodawcy na ten kanał marketingowy wydali ponad pół miliarda złotych.

Programmatic a RTB

Programmatic często łączony jest z reklamą Real Time Bidding (RTB), która odpowiada aukcyjnemu modelowi zakupu reklam. W takim modelu reklamodawcy informują, ile skłonni są zapłacić za każdą pojedynczą odsłonę sprzedawaną reklamodawcy, który zaoferuje za nią najwięcej. Przy RTB transakcja realizowana jest przez systemy informatyczne, a akcje dzielą się w czasie rzeczywistym. Podobieństwo do kanału Programmatic wynika też ze zbliżonego ekosystemu. Składa się on z:

* platformy Supply Side Platform
* platformy Demand Side Platform
* platformy AdExchange
* platformy Data Management Platform
* trading desk, kiedy dział firmy lub całe przedsiębiorstwo zajmuje się zakupem i optymalizacją kampanii RTB

Za kanał RTB uznaje się więc część całej technologii Programmatic. Sam aukcyjny model RTB w reklamie sukcesu raczej by nie odniósł. Ważny jest bowiem dobór efektywnej kreacji, która charakteryzuje się największą skutecznością. Więcej o porównaniu obu modeli reklamy przeczytacie pod linkiem https://www.adpeak.pl/blog/programmatic-buying-rtb.

Jak wygląda dopasowanie reklamy do użytkownika?

Zbieraniem informacji o użytkownikach w formie tzw. ciasteczek, za wydawców i reklamodawców najczęściej zajmują się wyspecjalizowane firmy, choć zainteresowane podmioty gromadzić mogą je również osobiście. Analizę takich informacji, na których podstawie do użytkowników dopisywane są reklamy, wykonują z kolei algorytmy. Procesy analityczne zachodzą tu w czasie rzeczywistym, a przejaw zainteresowania użytkownika daną tematyką, automat dostrzega błyskawicznie. Ponadto systemy odpowiadające za analizę danych cały czas się uczą, co określa się mianem „machine learning”.

Mając na uwadze wszystkie powyższe informacje na pewno warto zainteresować się tym rodzajem reklamy, jeśli się tego jeszcze nie zrobiło. RTB i Programmatic to nie tylko buzzwordy, to naturalny kierunek ewolucji reklamy digital.