Sektor mody na fali wzrostu: luksusowe marki wyprzedzają high street

Ben Laidler, strateg ds. rynków globalnych w eToro
Ben Laidler, strateg ds. rynków globalnych w eToro
  • Luksusowe marki modowe (+90 proc.) osiągnęły znacznie lepsze wyniki niż ich odpowiedniki high street +23 proc.) w ciągu ostatnich pięciu lat.
  • Marki high street walczą, odzyskując nieco gruntu pod nogami w ciągu ostatniego roku, w obliczu wyższych płac i spowalniającej inflacji.
  • Marki luksusowe wyprzedziły indeks Stoxx600 w stosunku 4:1 w ciągu pięciu lat.

Już tylko kilka dni pozostało do rozpoczęcia sezonu europejskich pokazów mody podczas London Fashion Week. Nowe badania przeprowadzone przez eToro pokazują, że w ciągu ostatnich pięciu lat, akcje luksusowych marek modowych wygenerowały ponad czterokrotnie wyższe zwroty niż ich odpowiedniki high street.

Przygotowując Koszyk Fashion Week, eToro przeanalizowało wyniki dziesięciu największych brytyjskich i europejskich sprzedawców luksusowych marek modowych oraz marek high street pod względem kapitalizacji rynkowej. Okazuje się, że luksusowe marki modowe znacznie przewyższyły wyniki swoich odpowiedników high street w ostatnich latach. W ciągu ostatnich pięciu lat, 10 największych spółek z branży mody luksusowej odnotowało 90 proc. wzrostu, w porównaniu do skromnych 23 proc. odnotowanych przez ich odpowiedniki z sektora fast fashion (Tabela 1). Liderami w sektorze luksusowym są LVMH i Hermes, którzy czerpią korzyści z silnej tożsamości marek, siły cenowej i lojalności klientów. W ciągu ostatnich pięciu lat, LVMH odnotowało oszałamiający wzrost wartości rynkowej (o 163 proc.), podczas gdy Hermes może pochwalić się zdumiewającą stopą wzrostu na poziomie 241 proc.

Tabela 1: 10 najlepszych marek pod względem kapitalizacji rynkowej

Luxury Basket: Wyniki giełdowe 10 najlepszych luksusowych marek modowych High Street Basket: Wyniki akcji 10 najpopularniejszych marek modowych
YTD 1 rok 5 lat YTD 1 rok 5 lat
1 LVMH 16% 16% 163% Inditex 39% 43% 21%
2 Hermes 31% 37% 241% H&M 46% 33% 26%
3 Richemont 3% 13% 45% Next 17% 13% 25%
4 Kering 5% -7% 9% JD Sport 12% 18% 47%
5 Christian Dior 9% 13% 101% Zalando -21% 6% -42%
6 Moncler 27% 35% 65% LPP 20% 34% 43%
7 Prada 21% 19% 46% Asos -27% -50% -94%
8 Burberry 5% 19% -5% Mavi 61% 199% 1725%
9 Brunello Cucinelli 3% 29% 74% SMCP -5% 3% -75%
10 Hugo Boss 30% 25% 1% OVS 6% 45% -8%

Wyniki osiągnięte w przeszłości nie są wyznacznikiem przyszłych wyników.

Dla kontrastu, europejscy sprzedawcy detaliczni high street odnotowali skromniejszy wzrost. Hiszpański Inditex, spółka matka Zary, odnotowała 21 proc. wzrostu w ciągu ostatnich pięciu lat, za szwedzkim H&M z 26-procentowym wzrostem i brytyjskim Next z 25 proc. wzrostu. ASOS osiągnął najgorsze wyniki, doświadczając znacznego spadku z 94 proc. spadkiem. Godnymi uwagi wyjątkami w tym scenariuszu są mniejsi gracze w branży. Turecka marka dżinsowa MAVI, prowadząca sprzedaż detaliczną online, odnotowała wzrost wartości o 1725 proc.

„Błyskawiczny wzrost LVMH do największej kapitalizacji rynkowej w Europie pokazuje trwały urok marek luksusowych, nawet w obliczu niepewności gospodarczej i kryzysu kosztów utrzymania, który spowodował, że klienci głównego nurtu zaciskają pasa” – wyjaśnił Ben Laidler, strateg rynków globalnych w eToro. „Marki high street zasługują na uznanie za sprawne poruszanie się w tym trudnym środowisku gospodarczym, a ich łączne ceny akcji są lepsze od średniej dla akcji europejskich. Jednak spadek cen akcji ASOS jest wyraźnym przypomnieniem tego, jak bezlitosna i konkurencyjna potrafi być ta branża. Podkreśla to znaczenie zdolności adaptacyjnych i innowacji w stale zmieniającej się branży modowej. Ponieważ sektor ten nadal ewoluuje, możemy spodziewać się dalszych zmian kierunku tych mainstreamowych marek”.

Sektor mody wyprzedza pozostałe sektory na rynku europejskim

Pomimo długoterminowych wyzwań stojących przed markami hight street, zarówno luksusowi, jak i detaliczni sprzedawcy modowi w Wielkiej Brytanii i Europie konsekwentnie osiągają lepsze wyniki niż szerszy europejski rynek akcji. W ciągu ostatnich pięciu lat, 10 największych spółek z sektora mody luksusowej przodowało w indeksie Stoxx600 w imponującym stosunku 4:1. W międzyczasie, koszyk eToro 10 najlepszych marek high street odnotował ostatnio skromny, ale zachęcający powrót w ciągu ostatniego roku, rejestrując 25 proc. wzrostu w porównaniu do 4,3 proc. Stoxx500.

Tabela 2: Wyniki segmentów Luxury i High Street na tle indeksu Stoxx600

Koszyk Luxury  Koszyk High Street  Stoxx 600
YTD 17% 14% 6%
1 rok 21% 25% 4%
2 lata 28% -12% -4%
3 lata 124% 29% 24%
5 lat 90% 23% 18%

Wyniki osiągnięte w przeszłości nie są wyznacznikiem przyszłych wyników.

Ben Laidler podsumował: „W ostatnim czasie, wzrost płac i zmniejszenie presji inflacyjnej przyczyniły się do wzrostu pewności konsumentów i poczucia siły nabywczej, demonstrując lekką równowagę między warunkami makroekonomicznymi a branżą modową napędzaną przez konsumentów. Wraz ze spowolnieniem wzrostu gospodarczego w Europie, sprzedawcy detaliczni, zarówno luksusowi jaki i high street, mogą zostać zmuszeni aby ponownie się dostosować”.