Sojusz Renault-Nissan-Mitsubishi sprzedał 10,6 mln pojazdów w 2017 roku

0
Carlos Ghosn, prezes i dyrektor generalny Renault-Nissan-Mitsubishi
Carlos Ghosn, prezes i dyrektor generalny Renault-Nissan-Mitsubishi
  • Łączna sprzedaż Renault, Nissana i Mitsubishi Motors wzrosła o 6,5%, do 10 608 366 egzemplarzy w 2017 r., co odpowiada jednemu na dziewięć samochodów osobowych i lekkich samochodów użytkowych sprzedawanych na świecie
  • Sojusz utrzymał pozycję lidera w segmencie samochodów bezemisyjnych, ze skumulowanym wynikiem 540 623 samochodów elektrycznych sprzedanych od 2010 r.

Renault-Nissan-Mitsubishi, największy na świecie sojusz branży motoryzacyjnej, poinformował, że wchodzące w jego skład firmy sprzedały łącznie 10 608 366 samochodów w ciągu 12 miesięcy do 31 grudnia 2017 r.

Rosnący popyt na pojazdy sportowo-użytkowe, lekkie samochody użytkowe, a także wzrost popularności bezemisyjnych samochodów elektrycznych pomogły zwiększyć wolumen sprzedaży o 6,5% w 2017 r., który był również pierwszym pełnym rokiem uczestnictwa w Sojuszu Mitsubishi Motors.

Carlos Ghosn, prezes i dyrektor generalny Renault-Nissan-Mitsubishi
Carlos Ghosn, prezes i dyrektor generalny Renault-Nissan-Mitsubishi

Carlos Ghosn, prezes i dyrektor generalny Renault-Nissan-Mitsubishi, powiedział: „10,6 miliona samochodów osobowych i lekkich samochodów użytkowych sprzedanych w 2017 roku daje sojuszowi Renault-Nissan-Mitsubishi pierwszą pozycję w rankingu grup motoryzacyjnych na świecie. Ta ewolucja świadczy o kompleksowości naszej oferty modelowej oraz odzwierciedla naszą globalną obecność na rynkach i atrakcyjność technologii stosowanych w naszych pojazdach”.

W 2017 r. firmy należące do Sojuszu sprzedawały pojazdy w prawie 200 krajach pod 10 markami (Renault, Nissan, Mitsubishi Motors, Dacia, Renault Samsung Motors, Alpine, Lada, Infiniti, Venucia i Datsun).

Sprzedaż Groupe Renault wzrosła o 8,5%, do 3 761 634 egzemplarzy w 2017 r. Był to rekordowy rok dla Renault — najpopularniejszej na świecie i drugiej pod względem popularności w Europie francuskiej marki, a także dla Dacii. Renault spodziewa się dalszego wzrostu w 2018 r., podsycanego rozwojem międzynarodowej działalności oraz odnowieniem oferty modelowej zgodnie z założeniami planu Drive The Future.

Nissan Motor Co. Ltd. sprzedał 5 816 278 pojazdów na całym świecie, co oznacza wzrost o 4,6%, oraz przedstawił sześcioletni strategiczny plan Nissan M.O.V.E. to 2022.
W USA i Chinach firma odnotowała wzrost sprzedaży w 2017 r. odpowiednio o 1,9 oraz 12,2%. Sprzedaż pojazdów marki Infiniti w 2017 r. wyniosła 246 492 egzemplarzy i była wyższa o 7% w porównaniu z poprzednim rokiem.

Mitsubishi Motors Corporation sprzedała w 2017 r. 1 030 454 pojazdy, czyli o 10% więcej niż w 2016 r. Największy wkład we wzrost wolumenu sprzedaży miał rynek chiński — najważniejszy dla firmy w opracowanym przez Mitsubishi Motors planie Drive For Growth. Sprzedaż roczna wzrosła tam o 56%, do 129 160 egzemplarzy. Chiny stały się największym rynkiem dla Mitsubishi Motors dzięki dużemu popytowi na produkowany w tym kraju model Outlander.

Wyniki w regionie ASEAN również są obiecujące. Wprowadzenie kompaktowego minivana XPANDER w Indonezji przyczyniło się do wzrostu sprzedaży o 17%, do 242 224 egzemplarzy. W Japonii sprzedaż zwiększyła się o 7% dzięki wznowieniu działań marketingowych promujących najmniejsze samochody typu kei-car.

Stabilna pozycja lidera rynku samochodów elektrycznych

Od 2010 r., czyli od debiutu Nissana LEAF, sojusz Renault-Nissan-Mitsubishi sprzedał pod różnymi markami na całym świecie 540 623 samochodów elektrycznych. W łącznym ujęciu Sojusz pozostaje globalnym liderem w segmencie stuprocentowo elektrycznych samochodów osobowych i lekkich samochodów użytkowych.

Nissan LEAF, pierwszy popularny i produkowany masowo samochód elektryczny, wciąż jest najlepiej sprzedającym się modelem z takim napędem. Od premiery rynkowej w grudniu 2010 r. klienci kupili już ponad 300 000 tych pojazdów.

Czytaj również:  Ransomware, chmury, 5G, uczenie maszynowe. Gdzie spodziewać się cyberzagrożeń w 2020 roku?

W 2017 r. zaprezentowano nowego Nissana LEAF, oferującego jeszcze większy zasięg, zaawansowane technologie oraz nową, dynamiczną stylistykę. Sprzedaż w Japonii rozpoczęła się już w zeszłym roku, zaś na pozostałych głównych rynkach model będzie wprowadzany stopniowo w 2018 r. Klienci z całego świata zamówili już ponad 40 000 nowych Nissanów LEAF, z czego 13 000 przypada na Japonię, 13 000 zarezerwowano w USA, a ponad 12 000 trafi do klientów w Europie.

Oprócz modelu LEAF Nissan sprzedaje także lekki pojazd użytkowy eNV200. Samochód oferowany głównie w Europie i Japonii również przeszedł ostatnio modernizację, dzięki której zasięg europejskiej wersji zwiększył się o 100 kilometrów.

W 2017 r. Renault, przez trzeci rok z rzędu, pozostawał liderem segmentu samochodów elektrycznych w Europie, z udziałem w rynku wynoszącym 23,8% przy wzroście wolumenu sprzedaży o 38%. Renault ZOE był najlepiej sprzedającym się samochodem elektrycznym w Europie — w jego przypadku wzrost sprzedaży wyniósł 44%.

Od 2011 r. Renault sprzedał na całym świecie ponad 150 000 samochodów elektrycznych. Były to modele: Renault ZOE, Renault Kangoo Z.E., Fluence Z.E. i Renault Samsung Motors SM3 Z.E.

W 2017 r. firma Renault zaprezentowała model Master Z.E., ogłaszając wprowadzenie unikatowej w skali globalnej oferty bezemisyjnych lekkich samochodów użytkowych (Twizy Cargo, ZOE dla firm, Kangoo Z.E. oraz Master Z.E.).

W 2017 r. Renault-Nissan-Mitsubishi sprzedał 91 000 samochodów elektrycznych, czyli o 11% więcej niż w 2016 r.

Plan strategiczny Alliance 2022

W ramach planu strategicznego Alliance 2022 Renault-Nissan-Mitsubishi prognozuje, że do końca 2022 r. wartość synergii w skali roku przekroczy 10 mld EUR. Ponadto wprowadzonych zostanie 12 nowych modeli bezemisyjnych samochodów elektrycznych oraz 40 modeli z technologią jazdy autonomicznej.

Wprowadzenie nowych modeli i technologii powinno przyczynić się do wzrostu rocznej sprzedaży Renault-Nissan-Mitsubishi do ponad 14 mln egzemplarzy do końca 2022 r., co oznaczałoby przychody na poziomie 240 mld USD.

10 największych rynków Sojuszu

Kraj Łączna sprzedaż Udział w rynku
Chiny 1 719 815 6,2%
USA 1 697 149 9,8%
Francja 759 598 29,8%
Japonia 689 650 13,2%
Rosja 578 082 36,1%
Meksyk 412 029 27,0%
Niemcy 349 376 9,4%
Wielka Brytania 309 172 10,6%
Włochy 293 362 13,6%
Brazylia 267 835 12,3%

10 największych rynków Groupe Renault

Kraj Łączna sprzedaż*
Francja 673 852
Rosja 448 270
Niemcy 228 046
Włochy 215 901
Hiszpania 185 760
Turcja 178 646
Brazylia 167 147
Iran 162 079
Wielka Brytania 115 262
Argentyna 115 243

* Cały 2017 r. (sprzedaż), z wyłączeniem Twizy

10 największych rynków Nissana

Kraj Łączna sprzedaż
USA 1 593 464
Chiny* 1 519 714
Japonia 590 905
Meksyk 366 544
Wielka Brytania 167 379
Kanada 146 677
Rosja** 107 168
Francja 81 293
Brazylia 78 823
Niemcy 76 133

 *Łącznie z marką Venucia;** Łącznie z Kazachstanem

10 największych rynków Mitsubishi Motors

Kraj Łączna sprzedaż
Chiny 129 160
USA 103 685
Japonia 91 630
Australia 80 674
Indonezja 79 885
Filipiny 71 097
Tajlandia 69 737
Niemcy 45 197
Wielka Brytania 26 531
ZEA 24 497