Świąteczne Zakupy Polaków 2018 – wyniki badania na zlecenie PayPal

2/3 Polaków podczas świątecznych zakupów denerwuje się tłumami na ulicach i w sklepach, a niemal połowie (49 proc.) przeszkadzają nieuprzejmi ludzie w kolejkach. Nic dziwnego, że już 43 proc. z nas kupuje prezenty online, a 36 proc. szuka produktów w mniejszych e-sklepach. Sposobem na zaoszczędzenie czasu i zakupy w dowolnym momencie jest kanał mobilny – jedna trzecia Polaków nabywa prezenty przy użyciu telefonu.

Marcin Glogowski, Dyrektor Generalny PayPal w Europie Środkowo-Wschodniej
Marcin Glogowski, Dyrektor Generalny PayPal w Europie Środkowo-Wschodniej

Jak wynika z corocznego badania „Świąteczne Zakupy”, przeprowadzonego na zlecenie PayPal, drugi rok z rzędu Polacy są jednym z najbardziej zestresowanych narodów.

Dlaczego przedświąteczne zakupy tak bardzo stresują Polaków? Dla 66 proc. badanych problemem są zatłoczone ulice (to o 5 p.p. więcej niż w zeszłym roku), przepełnione sklepy, a także korki na drogach. Ponad połowa (54 proc. vs 68 proc. w 2017 r.) martwi się o to, że nie znajdzie wybranego prezentu, 50 proc. boi się przekroczenia wyznaczonego budżetu (wzrost o 4 p.p. w porównaniu z ubiegłym rokiem), a 49 proc. irytują nieuprzejmi ludzie w kolejkach (55 proc. w 2017 r.). Współczesna technologia oferuje jednak skuteczne rozwiązania na przedświąteczne szaleństwo, a Polacy coraz chętniej je wykorzystują.Świąteczne Zakupy 2018

Ciepłych, rodzinnych, mobilnych świąt

Jednym ze sposobów na walkę z przedświątecznym stresem są zakupy online. W tym roku 4 na 10 badanych Polaków kompletuje listę prezentów online, a 27 proc. z nich kupuje upominki za pomocą urządzeń mobilnych (to wzrost o 10 p.p. w porównaniu do ubiegłego roku). Prawie jedna czwarta m-konsumentów twierdzi, że największą zaletą tego rodzaju zakupów jest możliwość zrobienia ich w dowolnym miejscu oraz momencie, w którym wpadną na pomysł.

Dla co piątego Polaka zakupy mobilne to także sposób na uniknięcie długich kolejek, tłumów i poszukiwania miejsca parkingowego w centrum handlowym. Z kolei 10 proc. docenia elastyczność takiego rozwiązania, ponieważ dzięki temu nie muszą odrywać się od bieżących obowiązków.

Zza oceanu pod twoją choinkę

Ponad połowa Polaków martwi się, że ich prezent będzie nietrafiony. Nic więc dziwnego, że coraz częściej wybierają oni zakupy online za granicą.

Marcin Glogowski, Dyrektor Generalny PayPal w Europie Środkowo-Wschodniej
Marcin Glogowski, Dyrektor Generalny PayPal w Europie Środkowo-Wschodniej

– W porównaniu z ubiegłym rokiem, liczba Polaków kupujących prezenty świąteczne za granicą wzrosła o około 20 p.p. W tym roku ponad połowa z nas (54 proc.) planuje takie zakupy, zarówno z powodu niższych kosztów, ale także dlatego, że w ten sposób łatwiej znaleźć coś wyjątkowego – zauważa Marcin Glogowski, Dyrektor Generalny PayPal w Europie Środkowo-Wschodniej. – Polacy mają jednak wciąż pewne obawy związane z zakupami za granicą – martwimy się, że przesyłka do nas nie dotrze (53 proc.), że otrzymamy coś innego niż zamówiliśmy (50 proc.) lub że zwrot lub wymiana prezentu będzie skomplikowana (42 proc.). Cieszę się, że możemy tutaj pomóc, szczególnie w okresie świątecznym, oferując ochronę kupujących[1] czy usługę zwrotu kosztów odesłania przedmiotu[2].

Wyjątkowość to nowy standard
Z jednej strony Polacy martwią się, czy ich prezenty przypadną do gustu najbliższym, z drugiej natomiast cały czas wybierają podobne produkty. Podobnie jak w 2017, najczęściej dajemy bliskim książki (36 proc.), zestawy prezentowe (32 proc.) i akcesoria (28 proc.).

– Chociaż pod choinką wciąż można znaleźć skarpetki lub zestawy kosmetyczne, bardzo cieszy mnie to, że Polacy zaczynają szukać również jakościowych, unikatowych prezentów. Ja również jestem wśród tych 25 proc. osób, które wolą mniejsze e-sklepy, bo przykładają uwagę do jakości kupowanych produktów – komentuje Giela Abdelwahab, Consumer Development Manager PayPal w Europie Środkowo-Wschodniej. – Z własnego doświadczenia mogę powiedzieć, że to właśnie tam można znaleźć prezenty, które wyróżnią się spośród innych. Trzeba tylko upewnić się, że w razie problemów chroni cię dobra polityka zwrotów, a jeżeli nie, to czy wybrana metoda płatności pomoże w rozwiązaniu ewentualnych trudności.

Co ciekawe, w trakcie świąt Polacy lubią obdarowywać również siebie. 44 proc. deklaruje, że wyda na prezenty dla najbliższych przynajmniej 400 złotych, a 31 proc. podobną kwotę przeznaczy również na prezenty dla siebie. 1/3 polskich konsumentów przewiduje, że kupi więcej niż rok temu – to znacznie powyżej średniej badanych krajów (26 proc.).

O badaniu:
Na zlecenie PayPal, Kantar Millward Brown przeprowadził wywiady z reprezentatywną próbą respondentów, po ok. 1000 (w sumie 11 017) dorosłych (w wieku 18-65 lat) w 11 krajach (Belgia, Czechy, Grecja, Holandia, Izrael, Norwegia, Polska, Republika Południowej Afryki, Rosja, Szwecja, Węgry). Wywiady zostały przeprowadzone w formie ankiety online (Access Panel Guided) między 17 października a 5 listopada 2018 roku.