Jak szybko odzyskać sprzęt od niewypłacalnego leasingobiorcy?

0

Leasing jest dziś jedną z popularniejszych form korzystania ze sprzętu w polskich firmach, zwłaszcza tego najkosztowniejszego. Jest korzystny dla leasingobiorcy – umożliwia rozliczenie podatku VAT oraz nie wymaga zaangażowania własnego kapitału. Co zrobić, jeśli jednak to my jesteśmy leasingodawcą, a nasz klient nie płaci nam rat zgodnie z umową? O zaletach leasingowego outsourcingu windykacyjnego opowiada Mateusz Panek, ekspert i Kierownik Działu Obsługi Zleceń Leasingowych Lindorff SA.

Zabezpiecz swój portfel i wizerunek

Niewypłacalny leasingobiorca może generować szereg problemów, z których najszybciej odczuwalnym jest zaburzenie płynności finansowej firmy. W momencie podpisania umowy leasingowej obie strony – leasingodawca i leasingobiorca – umawiają się na konkretne warunki. To zazwyczaj przekazanie danego sprzętu za ustalone miesięczne raty. Co zrobić, jeśli nasz kontrahent przestaje je płacić w terminie lub, co gorsza, w ogóle nie reguluje zaciągniętego zobowiązania? Powinniśmy wtedy podjąć kroki windykacyjne. W takiej sytuacji najlepiej skorzystać z usług firmy zewnętrznej. Po pierwsze, profesjonalne firmy windykacyjne dzięki profilowi swojej działalności mają dużo większe doświadczenie w egzekwowaniu należności niż wewnętrzne działy windykacyjne firm. Drugim aspektem korzystnym dla leasingodawcy jest brak bezpośredniego kontaktu firmy z leasingobiorcą. Wpływa to znacząco na wizerunek firmy ubiegającej się o swoje należności, gdyż mimo wszystko przeprowadzanie działań windykacyjnych wciąż budzi obawy. Z tego względu profesjonalne firmy windykacyjne kierują się szeregiem etycznych zasad, według których przeprowadzają windykację oraz okołowindykacyjne procesy biznesowe bez szkody wizerunkowej dla klienta.

Wiele firm także przy działaniach terenowych korzysta ze swoich wewnętrznych działów windykacyjnych, jednak te zazwyczaj nie dysponują bogatym doświadczeniem, a co za tym idzie skutecznością przeprowadzania podobnych procesów – mówi Mateusz Panek, ekspert i Kierownik Działu Obsługi Zleceń Leasingowych Lindorff SA. – Nasz Dział Obsługi Zleceń Leasingowych w Lindorff SA dysponuje ponad dwudziestoletnim doświadczeniem w branży. Powstał jako jedna z pierwszych struktur firmy. Tak „wiekowe” know-how jest dla klienta istotnym elementem wyboru organu windykującego, gdyż to od niego w dużej mierze uzależniona jest jakość, czas oraz skuteczność działań. Na przykład, jeśli zgłosi się do nas klient z potrzebą odbioru samochodu osobowego, to naszą „wizytówką” będzie ponad 15 tys. odebranych samochodów osobowych w historii firmy. W naszej branży każdy przypadek należy traktować indywidualnie – tylko takie podejście pozwala budować kulturę i system pracy w długoterminowym rozrachunku.

Przedmiotem windykacji w zakresie leasingu mogą być rzeczy, które różnią się nie tylko przeznaczeniem, ale także gabarytami i mobilnością. Oprócz samochodów osobowych to także ciągniki siodłowe, naczepy, sprzęt budowlany, przemysłowy czy rolniczy. Działania zakończone odbiorem lub zabezpieczeniem przedmiotu windykacji nie powinny trwać dłużej niż kilkanaście dni od chwili zlecenia. Działania windykacyjne można wtedy podzielić na kilka etapów:

    Czytaj również:  Dwucyfrowy wzrost rynku leasingu IT w 2018 dzięki dotacjom unijnym?