Zakaz handlu w niedzielę to 300 mln ekstra zł dla e-commerce

e-commerce
  • Zakazu handlu w niedzielę oznacza zwiększenie obrotów w e-commerce średnio o 15%
  • Według analiz QuarticOn, niedziela już teraz jest bardzo dobrym dniem handlowym w internecie
  • Ustawa o zakazie handlu w niedzielę wchodzi w życie w marcu

Zamknięcie sklepów w niedzielę, według analityków z QuarticON*, spowoduje, że branża e‑commerce tylko w 2018 r. zanotuje dodatkowe 300 mln zł sprzedaży.

Z roku na rok szybko przybywa osób kupujących przez internet. Tempo wzrostu polskich firm działających w branży online to około 15-20% rocznie. Zakaz handlu w niedzielę jest szansą dla internetowego biznesu i z pewnością zmusi niektóre sklepy stacjonarne do szerszego zaistnienia w internecie, a jednocześnie przekieruje do nich nowy strumień klientów – mówi Paweł Wyborski, prezes QuarticoON.

Polacy, dotychczas robiący zakupy przez internet, najchętniej w niedzielę kupowali produkty w: sklepach z ubraniami (15,8% udziału w e-handlu w tym segmencie w skali tygodnia), drogeriach (15,7%), sklepach sportowych (15,4%) oraz salonach meblarskich (14,9%). Najmniejszą popularnością w niedzielę cieszą się zakupy w aptekach internetowych (8,3%) oraz sklepach budowlanych (11,9%). To dane zebrane na podstawie analizy transakcji on-line z ostatnich 6 miesięcy dla kilkudziesięciu czołowych sklepów internetowych w Polsce, korzystających z silnika rekomendacji e-commerce.

W skali tygodnia sprzedaż w niedzielę zapewnia obecnie branży e-commerce 13% całości przychodów. Niedziela już dziś jest zatem bardzo dobrym dniem handlowym dla e-commerce a zdaniem praktyków i ekspertów, najlepsze dopiero nadchodzi.

Wprowadzenie zakazu handlu w niedzielę jest szansą na zwiększenie obrotów o co najmniej kilkanaście procent – mówi Łukasz Szczepański, prezes Merlin.pl. – W tym momencie badamy skuteczność różnych działań marketingowych, mogących jeszcze zwiększyć efekt prosprzedażowy w dni objęte zakazem handlu w sklepach stacjonarnych. Dostawy tego samego dnia w konkretnych miastach Polski są dla nas ważnym strategicznie zagadnieniem. Chcielibyśmy uruchomić taką usługą dla zamówień we wszystkie dni tygodnia, nie tylko w niedzielę – dodaje Szczepański.

Analitycy QuarticON szacują, że zakaz handlu w 20 niedziel w 2018 r. pozytywnie wpłynie nie tylko na branże, które cieszyły się mniejszą popularnością w sieci, ale również na częstotliwość zakupów online w poszczególne dni tygodnia. Sobota dla branży e-commerce, to dzień, w którym konsumenci online są najmniej aktywni – jednak jeśli sobota w tradycyjnym handlu oznaczać będzie kolejki w hipermarketach to zapewne kupujący zmienią konsumpcyjne nawyki i chętniej będą zaopatrywać się w produkty w sieci właśnie w sobotę, chcąc uniknąć tłumów sklepie.

Pierwsza niehandlowa niedziela już 11 marca. Zgodnie z ustawą w 2018 r. zakaz obejmie ponad 20 niedziel. Prawo przewiduje stopniowe wygaszanie handlu w ten dzień, całkowity zakaz wejdzie w życie w 2020 r. Wg ustawy handel przez internet w niedzielę jest legalny.