Żywność funkcjonalna napędza innowacje w branży spożywczej

0

Przebój na europejskich półkach sklepowych z jedzeniem? Żywność funkcjonalna, czyli wzbogacona o właściwości uwzględniające specyficzne potrzeby wybranych grup konsumentów. Jak wynika z raportu „Innowacyjność vs. zdrowie. Szanse dla marek spożywczych” opracowanego przez Mintel dla Banku Zachodniego WBK, w ciągu 5 lat[1] liczba produktów z oświadczeniami o funkcjonalności, wprowadzonych na rynek w Europie[2], wzrosła aż o 67%. Na Starym Kontynencie za blisko 2/3 konsumpcji żywności funkcjonalnej odpowiadają rynki Wielkiej Brytanii, Niemiec, Francji i Holandii.[3]

Wartość globalnego rynku żywności funkcjonalnej jest szacowana na 129 mld dolarów, a firma Adiuvo Investments prognozuje, że sprzedaż dla tej kategorii produktów spożywczych na całym świecie może w 2024 r. osiągnąć wartość aż 253 mld dolarów.

Funkcjonalność się opłaca

Według raportu „Innowacyjność vs. zdrowie. Szanse dla marek spożywczych” funkcjonalność jest obecnie jednym z kluczowych trendów na rynku spożywczym. Jak podkreśla Renata Dutkiewicz, dyrektor ds. Sektora Spożywczego i FMCG w Banku Zachodnim WBK, rozwinięcie tego typu produkcji daje firmom spożywczym możliwość osiągnięcia przewagi konkurencyjnej i ma potencjał eksportowy. Wyniki badania konsumenckiego Mintel potwierdzają możliwość osiągania wyższych zysków ze sprzedaży produktów funkcjonalnych – więcej niż co trzeci Włoch, Hiszpan i Polak i blisko co czwarty Francuz i Niemiec przyznaje, że jest skłonny zapłacić wyższą cenę za tego typu żywność.

W dobie globalizacji style życia i trendy żywieniowe unifikują się na poziomie międzynarodowym. Producenci żywności, którzy biorą pod uwagę rozwój linii produktów funkcjonalnych mogą myśleć o potencjalnych odbiorcach właśnie w takiej skali – zwraca uwagę Renata Dutkiewicz. To, jak zbliżone jest nastawienie do produktów funkcjonalnych wśród mieszkańców różnych krajów europejskich, pokazują dane raportu. Niemal połowa (46%) konsumentów w Niemczech oraz 42% we Włoszech, 41% w Hiszpanii, 40% we Francji i Polsce stwierdza, że żywność z dodanymi atrybutami funkcjonalnymi wspiera zdrowszy tryb życia.

Czytaj również:  Konsumenci oczekują już nie tylko dobrej jakości za odpowiednią cenę. Głównym motorem decyzji zakupowych staje się wygoda

Smaczna nisza dla eksportubenefity funkcjonalne napędzają innowacje w branży spożywczej

W okresie dwóch lat (do września 2017 r.) wśród oświadczeń o funkcjonalności najczęściej pojawiały się deklaracje związane z: odchudzaniem (28%), zdrowiem kości (12%) oraz wspieraniem odporności (12%). Nowości o charakterze funkcjonalnym wprowadzali najczęściej producenci produktów takich jak: herbata, zamienniki posiłków (w proszku i płynie), płatki śniadaniowe (do jedzenia na zimno), batony przekąskowe oraz soki. Według danych zebranych przez Mintel, w badanym okresie, najwięcej innowacji o charakterze funkcjonalnym pojawiło się na rynkach Wielkiej Brytanii (19%), Francji (11%) oraz Niemiec (11%).

Czy sport czy spokój ducha, musi być smacznie