AAA AUTO chce otworzyć centra sprzedaży w Krakowie, Łodzi, Poznaniu oraz w północnej części Warszawy

Karolína Topolová, Dyrektor Generalna Grupy AAA AUTO
Karolína Topolová, Dyrektor Generalna Grupy AAA AUTO

Grupa AAA AUTO, poinformowała o zwiększeniu swojego zaangażowania na polskim rynku. Na decyzję o rozwoju sieci dilerskiej wpłynęły bardzo dobre wyniki firmy, rosnący popyt na auta używane oraz zmieniające się trendy rynkowe.

AAA AUTO w czterech oddziałach w Polsce, tj: w Piasecznie, Warszawie, Katowicach i Wrocławiu, sprzedała od 2015 roku 6.778 samochodów. Wzrost sprzedaży w latach 2015 –2016 wyniósł aż 145%! W samym pierwszym kwartale 2017 roku sprzedano już 1.383 samochody, co oznacza wzrost sprzedaży o 108% wobec tego samego okresu w 2016 roku. W marcu br. firma uzyskała najlepszy wynik od początku obecności na polskim rynku, sprzedając 571 aut. W pierwszej piątce najczęściej wybieranych aut przez Polaków znajdują się Opel Astra, Ford Focus, Skoda Octavia, Volkswagen Passat i Ford Mondeo. Obecnie firma oferuje w Polsce około 1.000 sprawdzonych aut, które w 80% pochodzą z rynku rodzimego. O klientów troszczy się 195 pracowników, a 30 operatorów call center AAA AUTO dostępnych jest siedem dni w tygodniu.

Karolína Topolová, Dyrektor Generalna Grupy AAA AUTO
Karolína Topolová, Dyrektor Generalna Grupy AAA AUTO

„W Grupie AAA AUTO, posiadającej oddziały w Polsce, Czechach, na Słowacji i Węgrzech, sprzedaliśmy w ubiegłym roku 69 000 samochodów używanych, aż o 6 000 więcej niż w 2015 roku. W Polsce AAA AUTO sprzedaje najkrócej, tj. od kwietnia 2015 roku, ale wyniki sprzedażowe firmy w czterech polskich oddziałach są imponujące. Dlatego, decyzja o kontynuacji naszej strategii rozwoju w Polsce jest oczywista zarówno dla zarządu Grupy AAA AUTO, jak i naszego inwestora, funduszu Abris Capital Partners. W 2017 roku chcielibyśmy otworzyć kolejne oddziały w Polsce, w Krakowie, Łodzi, Poznaniu oraz w północnej części Warszawy. Nasza stopniowa ekspansja będzie uzależniona od bieżącej sytuacji na rynku, aby w dłuższej perspektywie osiągnąć tę samą gęstość oddziałów, jaką obecnie dysponujemy w Czechach i na Słowacji. W krajach tych mamy oddział w każdym regionie, w przybliżeniu dla każdego 0,5 miliona mieszkańców. Taka strategia daje nam ogromną przestrzeń do ekspansji w Polsce” – powiedziała Karolína Topolová, Dyrektor Generalna Grupy AAA AUTO.

„AAA AUTO to nowoczesna, profesjonalna i innowacyjna firma, która specjalizuje się w handlu używanymi samochodami. Chcemy kontynuować przyjętą strategię i jesteśmy przekonani, że dzięki naszemu zaangażowaniu, AAA AUTO stanie się dominującym graczem w Europie Środkowej i Wschodniej. Jako Fundusz nadal będziemy wspierać AAA AUTO naszą wiedzą w obszarze przemysłu motoryzacyjnego, a także, wykorzystując potencjał firmy, w zakresie planowania jej stałego wzrostu w regionie” – powiedział Wojciech Łukawski, Partner w funduszu Abris Capital Partners.

W tym roku Grupa AAA AUTO planuje sprzedać 77.000 samochodów, z czego w Polsce ponad 7.000 aut. Mocny wzrost w pierwszym kwartale 2017 roku, potwierdza prawidłowość wcześniejszych projekcji. Grupa AAA AUTO sprzedała w tym okresie 17.715 aut, osiągając w marcu najlepszy miesięczny rezultat w ciągu ostatnich dziesięciu lat, tj. 6.947 sprzedanych aut. Także w tym roku zostanie ustanowiony kolejny rekord – Grupa AAA AUTO osiągnie pułap 2 milionów klientów.

Jednym z kluczowych problemów rynku aut używanych w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej są oszustwa, przede wszystkim cofanie liczników w samochodach sprowadzanych z Niemiec. Według policyjnych statystyk w Niemczech, cofnięty licznik ma co trzecie sprzedane auto. Jak obliczył ADAC, niemiecki klub samochodowy, zmiana liczby przejechanych kilometrów w nielegalny sposób zwiększa wartość pojazdu średnio o 3.000 EUR. Oznacza to, że w samych Niemczech taki proceder powoduje roczne straty w wysokości niemal 6 miliardów EUR! W Niemczech cofanie liczników jest prawnie zakazane od 2005 roku, oszustom grożą wysokie grzywny lub kara pozbawienia wolności do 1 roku. Niestety, obowiązująca Ustawa nie zlikwidowała przestępstw i nabywcy używanych samochodów wciąż są oszukiwani.

W Polsce podobna Ustawa nie istnieje. Posłowie w Parlamencie każdego roku starają się rozpocząć inicjatywę ustawodawczą, jednak bezskutecznie. Ostatnie formalne zapytanie poselskie zostało skierowane w tej sprawie do Ministerstwa Sprawiedliwości w grudniu 2016 roku. W ramach odpowiedzi, w styczniu tego roku przekazano informację, że obecne przepisy dotyczące oszustw finansowych są wystarczające, a problem polega na braku pewności momentu, w którym został cofnięty licznik kilometrów. Ministerstwo Sprawiedliwości obiecało jednak kontynuację wewnętrznych analiz.

„Uważam, że należy pilnie stworzyć system uniemożliwiający cofanie liczników w używanych autach. Tylko wówczas będziemy w stanie zlikwidować to najczęstsze oszustwo, które towarzyszy międzynarodowemu handlowi używkami. Obecnie dokładamy w AAA AUTO wszelkich starań, aby znaleźć wszystkie dostępne informacje dotyczące historii samochodu. Jednak, jeśli auto pochodzi z importu, jest to niemal niemożliwe. Dlatego koncentrujemy się na samochodach o krajowym pochodzeniu. Używamy kilku różnych baz danych, w tym własnych danych pochodzących z poprzednich transakcji sprzedaży lub z naszych analiz rynkowych“ – powiedziała Karolína Topolová, Dyrektor Generalna Grupy AAA AUTO.

Według rocznego raportu Grupy AAA AUTO ulubioną marką samochodów używanych wśród Polaków w 2016 roku był Ford (10,1%). W pozostałych trzech krajach Grupy prym wiodły: Škoda w Czechach i na Słowacji oraz Opel na Węgrzech. Najchętniej kupowanym modelem w polskich oddziałach firmy w ubiegłym roku był Ford Focus (4,1%), który zdetronizował zwycięzcę rankingu w roku 2015 – Opla Astrę.

Analitycy AAA AUTO zaobserwowali największy wzrost sprzedaży aut używanych w segmencie SUV i offroad. W 2016 roku segment ten wzrósł aż o 24% w stosunku do 2015 roku, z kolei tylko w pierwszym kwartale 2017 roku nastąpił wzrost o 17,5% wobec tego samego okresu w 2016 roku. Okazuje się, że największe zapotrzebowanie na tego typu auta jest w Polsce. Kolejna niespodzianka to rosnące zainteresowanie Polaków autami z silnikami benzynowymi. W 2015 roku auta z tymi silnikami stanowiły 53,6% udziału w sprzedaży, w 2016 roku – 62,6%, a w 2017 roku – 64,9%. W tym samym okresie w Czechach, na Słowacji i Węgrzech zanotowano spadek zainteresowania takimi samochodami.

Polacy, podobnie jak Czesi, Słowacy i Węgrzy, w przeważającej większości wybierali w minionym roku samochody z manualną skrzynią biegów (w Polsce stosunek sprzedanych aut z manualną przekładnią do samochodów z automatem wyniósł: 88,7% – 11,3%).

W 2016 roku w Polsce, podobnie jak w pozostałych krajach Grupy AAA AUTO, najchętniej były kupowane samochody używane z nadwoziem typu hatchback. Polacy wybrali ten typ nadwozia w 44,8% kupionych samochodów, Czesi w 33,7% modeli, Słowacy – w 41,0%, a Węgrzy – w 47,9%.

Jeśli chodzi o preferencje odnośnie koloru samochodów, według raportu AAA AUTO Polacy wyróżnili się na tle całej Grupy, w której najchętniej kupowano szare modele samochodów. W Polsce najpopularniejszy okazał się kolor srebrny. Srebrne samochody wybrało 22,4% kupujących; 20,2% kupiło samochody czarne; 14,3% – szare; 13,8% – niebieskie; 6,7% – czerwone.

AAA AUTO specjalizuje się w samochodach po pierwszym lub drugim właścicielu, z udokumentowaną historią serwisową. Samochody są szczegółowo badane w trakcie zakupu, co powoduje, że aż 65-70% z nich nie jest przyjmowane z powodu usterek technicznych lub prawnych. Firma proponuje klientom szeroką ofertę usług, od wykupu, przez zakup w rozliczeniu, aż do zakupu pojazdu na raty i z pakietem ubezpieczeń. Oferuje gwarancję legalnego pochodzenia pojazdu i możliwości jego wymiany na inny, w terminie do siedmiu dni, jak również gwarancję ubezpieczeniową Carlife na stan mechaniczny pojazdu do 12 miesięcy. Sprzedawane przez firmę samochody są jej własnością i posiadają dożywotnią gwarancję prawną. W 2016 roku firma wprowadziła unikalne na rynku aut używanych rozwiązanie, pozwalające na finansowanie zakupu auta używanego w kredycie z jednoczesną rekompensatą kosztów kredytu.