Bezpłatny wykład motywacyjny prof. Olafa Żylicza: „Siła przetrwania czyli o antykruchości w trudnym czasie. Nie tylko dla firm”

    Olaf Żylicz
    Olaf Żylicz

    Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej podała informację, że w ostatnich dwóch miesiącach wpłynęło 92 tys. wniosków dot. zawieszenia i likwidacji firm. Szkoła Biznesu Politechniki Warszawskiej wspiera przedsiębiorców i środowisko biznesowe dzieląc się wraz z kadrą wykładowców wiedzą ekspercką, zaprasza na otwarty wykład motywacyjny prof. Olafa Żylicza, psychologa biznesu, trenera i coacha, pt. „Siła przetrwania czyli o antykruchości w trudnym czasie. Nie tylko dla firm”. Spotkanie online odbędzie się 6 maja i zostanie uzupełnione omówieniem działania firm – rodzimych, które są „antykruche” i modelowo radzą sobie z dostosowaniem się do trudnej, otaczającej nas rzeczywistości.

    Biznes potrzebuje wsparcia

    Managerowie i przedsiębiorcy doświadczają obecnie bardzo dużego stresu, borykając się z trudnościami ekonomicznymi i walką o utrzymanie firm na rynku. Nie mniej trudne, dla osób podejmujących decyzje zarządcze, jest także wykonywanie obowiązków związanych z wspieraniem zespołu pracowników, motywowaniem ich oraz prowadzeniem sprawnej komunikacji, zewnętrznej i wewnętrznej. Otwarty wykład to zarazem uzupełnienie form pomocy, którą Szkoła Biznesu Politechniki Warszawskiej oferuje swoim studentom i absolwentom poprzez projekt „COVID-19: Strefa Wsparcia”. Prof. Olaf Żylicz w jego ramach udziela managerom bezpłatnych, indywidulanych konsultacji w temacie m.in: zmian zawodowych, rozpoczynania tworzenia własnego biznesu w trakcie trwania epidemii, komunikacji oraz budowaniu motywacji i energii do działania w trakcie izolacji.

    Ponadczasowa „antykruchość”

    „Antykruchość” (ang. antifragile) to pojęcie, które po raz pierwszy zostało użyte w książce „Antifragile: Things That Gain from Disorder” Nassima Taleba osiem lat temu. Jeszcze wcześniej, bo w 2007 r. ten sam autor zyskał popularność dzięki publikacji „Black Swan: The Impact of the Highly Improbable”. Tymczasem w 2020 roku świata ekonomia musi stawiać czoła obu zjawiskom, którym Nassim Taleb, ekonomista i eseista, już poświęcał uwagę. Z jednej strony dotyka świat „czarny łabędź” – nieprzewidywalna i nagła, światowa pandemia, która paraliżuje wszystkie kontynenty ekonomicznie i wprowadza ludzkość w stan izolacji. Natomiast z drugiej strony obserwujemy zjawisko „antykruchości” – w biznesie określanej jako „zwinność”, elastyczność i poszukiwanie szans, które pozwalają managerom na dostosowanie firm, najczęściej z sukcesem, do panujących okoliczności w światowej gospodarce, ale i do bardzo aktualnych potrzeb konsumentów. Obie książki autora stały się tak popularne, że ich nakłady zostały wyprzedane. Czytelnicy czekają na ponowne pojawienie się książek w księgarniach internetowych, które przewidziane jest pod koniec maja.

    Wykład o sile, nadziei i zmianach

    – „Pojedynczy ludzie, jak i organizacje, różnie reagują na zdarzenia trudne do przewidzenia, takie jak katastrofy czy niespodziewana pandemia. Jedni się poddają psychicznie i organizacyjnie: Teraz to już tylko potop. Inni mobilizują wszelkie swoje zasoby i  doświadczenie, żeby się nie dać: Odeprzemy wroga. Nie damy się. I są tacy, którzy w terminologii Nassima Taleba, charakteryzują się antykruchością. Mają takie nastawienie i umiejętności, które pozwalają im, jak doskonałemu serferowi, skorzystać nawet z najbardziej niespodziewanej wielkiej fali. Mogliby powiedzieć: Nadszedł czas niezwykłych możliwości! – komentuje prof. Olaf Żylicz, wykładowca Szkoły Biznesu PW.

    Firmy „antykruche” i ich managerowie widzą w obecnej sytuacji szansę na zmianę i nową jakość, która może być korzystna. Te zespoły są nadzwyczaj mocno zaangażowane w tworzenie nowych modeli biznesowych i poszukiwanie odpowiedzi na to, czego klienci teraz naprawdę potrzebują.

    – „Doświadczenie kruchości ma bardzo dalekie idące konsekwencje dla firm i ludzi, ale nie musi być postrzegane w negatywnym ujęciu. Moje badania potwierdzają, że zdecydowana większość z nas dostrzega istotną zmianę rzeczywistości, w której żyjemy, dla wielu zmiany te są trudne, ale jednocześnie dominuje nadzieja i pozytywnych zmian. Możliwe, że będziemy bardziej otwarci na informacje dotyczące stanu świata i tego, co się z nim dzieje. Być może zaczniemy wyciągać wnioski, wiedząc, że  życie człowieka Zachodu, znacznie mniej daje się regulować nowymi technologiami niż nam o tym przez ostatnie lata mówiono, a kluczowe pozostają potrzeby ludzkie, wspólnoty bliskości czy swobody funkcjonowania. Nie sposób w obecnym czasie uciec także od egzystencjalnych rozważań, które dotyczą np. sensu wykonywanego zawodu i naszego życia. Uważam, że w biznesie idziemy w kierunku zmiany modelu przywództwa. Jest unikalna szansa na znacząco bardziej partycypacyjne zarządzanie. W środowisku biznesowym zdarza się także niedobre  rozumiane pojęcie „antykruchości”, kiedy firmy chcą funkcjonować kosztem innych firm np. poprzez ich przejęcie w trudnym czasie. Wynika to najczęściej z braku przestrzegania moralnych wartości przez osoby zarządzające. Warto stawiać na biznes, który jest etyczny” – dodaje prof. Olaf  Żylicz.

    Otwarty wykład prof. Olafa Żylicza pt. „Siła przetrwania czyli o antykruchości w trudnym czasie” odbędzie się online 6 maja (środa) o godz. 17:00.

    Wymagana jest rejestracja na biznes.edu.pl