Na co zwrócić uwagę, wybierając wykonawcę strony WWW

0

Czynna 24 godziny na dobę, bez urlopu i przerw na lunch, potrafiąca rozwiać każdą wątpliwość, a przy tym atrakcyjna wizualnie – lista wymagań co do profesjonalnej strony WWW jest dość długa. Pamiętając, że jest to jedna ze najskuteczniejszych form promocji
i najlepszy kanał komunikacji z potencjalnymi klientami, warto wiedzieć, czym kierować się przy wyborze specjalistów, którzy będą ją dla nas przygotowywać.

O tym, jak powinna wyglądać współpraca na linii klient – agencja podczas tworzenia strony internetowej opowiada Błażej Piotrowski, szef agencji interaktywnej Jeden.pl

Informatyk dobrze ukryty

Według powszechnienie znanej zasady, jeśli nie ma Cię w Internecie, istnieje duże prawdopodobieństwo, że w ogóle nie istniejesz. Jednak w czasach, gdzie rytm niemal każdego dnia wyznaczają działania online, samo „bycie” w sieci to zdecydowanie za mało. Jak dobrze wiemy, konkurencja nigdy nie śpi, a twoja wirtualna wizytówka, czyli profesjonalnie przygotowana strona internetowa, powinna, tak jak biznes, który prowadzisz, nieustannie się rozwijać.

Zadanie to, pozornie proste, bo wymagające „jedynie” przygotowania dobrego planu
i konsekwentnej realizacji, staje się niemal niemożliwe do wykonania, gdy informatyk, odpowiedzialny za obsługę strony przepadł i słuch po nim dawno zaginął.

Brak kontaktu telefonicznego bądź e-mailowego oznacza brak możliwości zmian, co prowadzi do braku zauważalnego (przynajmniej online) rozwoju firmy i otwiera potencjalnej konkurencji możliwość przejęcia Twoich klientów.

Zlecenie przygotowania strony internetowej jest po pierwsze kluczowe dla wizerunku firmy,
a po drugie wiąże się z kosztami. Dlatego, wybierając agencję, która będzie odpowiedzialna za stronę WWW warto już od samego początku zwrócić uwagę na jakość kontaktu.

Customer relationship management

Jedna z definicji CRM, czyli zarządzania relacjami z klientem, mówi, że jest to zestaw narzędzi i wypracowanych zasad w zarządzaniu kontaktem z klientami, ze szczególnym uwzględnieniem wykształconych kulturowo wzorców zachowań. Budowanie odpowiednich relacji, już od początku owocuje zadowoleniem obu stron – agencja, poznając potrzeby klienta, jest w stanie zaoferować mu najlepsze rozwiązania i narzędzia marketingowe, a dzięki temu rozpocząć stałą współpracę.

Czy na etapie wybierania wykonawcy strony internetowej podczas pierwszego kontaktu można określić jakość obsługi klienta? Zdecydowanie tak. Pierwszy kontakt z potencjalnym wykonawcą strony może dużo powiedzieć o tym, jak będzie wyglądać przyszła współpraca. Należy już na samym początku zwrócić uwagę na czas, w jakim została udzielona odpowiedź na pierwsze zapytanie – kontakt powinien nastąpić w przeciągu kolejnego dnia roboczego.

Czego należy się spodziewać? Po pierwsze ze strony agencji powinny paść konkretne odpowiedzi na zapytania, a po drugie… kolejne pytania. Jakich pytań się spodziewać? Na pewno takich, które pozwolą potencjalnemu wykonawcy strony dobrać odpowiednie narzędzia, na przykład:

  1. Jaki jest główny cel strony – wizerunkowy, budujący pozycję eksperta, sprzedażowy, informacyjny?
  2. Czego oczekujesz od swoich klientów? – inny mechanizm powinien być zastosowany
    w przypadku, gdy chcesz, by Twoi klienci zdecydowali się na zakup konkretnego produktu, inny, gdy chcesz, by zdobyli nowe informacje o Twojej działalności.
  3. Porównanie konkurencji – czy w Twojej branży są firmy, które według Ciebie „robią to dobrze”?
Czytaj również:  Fake news nie tylko w mediach społecznościowych

Pierwszeństwo planowania

Jednym z wyznaczników każdego dobrze prosperującego biznesu jest planowanie. I to niezależnie od tego, czy mówimy o przeprowadzeniu małego projektu, czy zbudowaniu strony internetowej. Ta sama zasada powinna dotyczyć pracowników agencji, która ową stronę będzie przygotowywać. Takie działania pozwalają zaoszczędzić czas, nerwy i pieniądze.

Podwykonawca strony internetowej, jeszcze przed rozpoczęciem jej tworzenia, powinien przedstawić plan działania. Tu kluczowym elementem jest makieta, czyli projekt funkcjonalny strony tj. układ menu, boksów i innych elementów.

Makieta, które powstaje przed pracą grafika i zaawansowanym programowaniem, pozwala dobrze zrozumieć się z agencją, daje wiedzę, czego oczekujemy od użytkownika. Makieta pozwala uniknąć nieporozumień, które, jeśli zostaną od razu wyjaśnione, nie będą łączyć się
z dodatkową pracą grafika i programisty, za która trzeba będzie zapewne dodatkowo zapłacić.

Wybierz najlepsze opcje

Agencja, która jest odpowiedzialna za przygotowanie strony powinna od początku współpracy w sposób jasny odpowiadać na każde zapytanie klienta. Systematycznie również powinna proponować rozwiązania i narzędzia, które nie tylko pomogą „zaistnieć” w sieci, ale także ugruntują pozycję firmy online.

Zadaniem specjalistów nie jest proponowanie wszystkich dostępnych w ofercie agencji działań, tylko tych, które naprawdę, bazując na doświadczeniu agencji, będą przydatne
w przypadku konkretnego klienta. Biorąc pod uwagę, że wachlarz możliwości promocji nieustannie się rozwija: SEO, SEM czy szeroko rozumiane działania marketingowo-pr’owe, jest to jeden z kluczowych wyznaczników współpracy.

Kolejnym ważnym wyznacznikiem jest „przekazanie władzy nad stroną”. Wdrożone systemy
i rozwiązania powinny bez większych problemów pozwalać klientowi na samodzielne aktualizacje i modyfikacje treści w późniejszym czasie. Dlatego tak ważne jest, aby w ramach pakietu „tworzenie strony” mieściły się również mini szkolenia z obsługi CMS (bez dodatkowych kosztów).

Najpierw się poznajmy

Wybierając wykonawcę swojej strony, jeszcze przed rozpoczęciem współpracy, powinno się zwrócić uwagę na jego portfolio. Po pierwsze czy jest aktualne, a po drugie atrakcyjne. Jeśli ostatni projekt, o którym możesz przeczytać pamięta czasy, kiedy po odręcznym szkicu, projekt z namaszczeniem był przenoszony do jednego z programów graficznych, by potem zamienić się w setki linijek kodu HTML & CSS, a finalny efekt spokojnie można opatrzyć mianem „mistrzostwo Paint’a”, lepiej jeszcze dwa (albo dwadzieścia dwa) razy przemyśl swoją decyzję.

Do przedstawionych projektów powinny być również dołączone referencje od Klientów, najlepiej w formie skanów z widocznym podpisem zleceniodawcy. Ważnym wyznacznikiem jest także czas współpracy. Jeśli agencja ma w swoim portfolio klientów, z którymi współpracuje dłużej niż 2 lata, to jest to kolejny argument, skłaniający do podjęcia decyzji
o wyborze podwykonawcy. Nie bez znaczenie pozostaje również autoprezentacja agencji tj. informacje o jej misji, osiągnięciach czy zespole, który będzie dla Ciebie pracować.

Błażej Piotrowski – szef agencji interaktywnej Jeden.pl, specjalizującej się w profesjonalnym tworzeniu stron internetowych. W branży od 1996 roku. Zwolennik łączenia SEO i SEM
z szeroko rozumianymi działaniami marketingowymi i e-pr’owymi.