Nowe badania Capgemini ujawniają przełomowy wpływ płatnych przejazdów wspólnych i indywidualnych na sprzedaż samochodów i modele ich posiadania.

34% konsumentów uznaje usługi związane z transportem za alternatywę dla posiadania samochodu, a 56% za dodatkowy sposób na podróżowanie (obok posiadania pojazdu).

0

Zgodnie z nowym badaniem przeprowadzonym przez Capgemini, światowego lidera w dziedzinie konsultingu, technologii i outsourcingu, w którym udział wzięło ponad 8 tys. klientów z ośmiu kluczowych rynków[1], ponad jedna trzecia osób kupujących samochód (34%) uważa płatne wspólne podróżowanie i  usługi przejazdów na zamówienie za dobrą alternatywę dla posiadania pojazdu. Podczas gdy sprzedaż nowych samochodów wciąż rośnie w szybkim tempie[2], dane zebrane przez Capgemini pokazują zmianę strategii wiodących producentów samochodowych, którzy zaczęli już inwestować w usługi związane ze wspólnymi przejazdami samochodowymi poprzez opracowanie i nabywanie rozwiązań w tym zakresie lub rozpoczynanie współpracy partnerskiej, by dopasować się do zmieniających się postaw konsumenckich. 17 raport „Cars Online” opracowany przez Capgemini, „Beyond the car”, zawiera ponadto dobre wiadomości dotyczące tradycyjnych modeli sprzedaży samochodów osobowych wobec intensywnego rozwoju branży usług płatnych przejazdów wspólnych i indywidualnych. Ponad połowa respondentów (56%) uważa, że usługi, takie jak Uber, Didi czy BlaBlaCar uzupełniają model oparty na posiadaniu samochodu na własność.

Co więcej, odsetek ten jest jeszcze wyższy w grupie młodych nabywców samochodów w wieku od 18 do 34 lat (64%) oraz klientów obecnych na rynkach wschodzących — chińskim (77%) i indyjskim (63%). Znaczenie inwestycji największych producentów samochodów w programy związane z tego typu usługami transportowymi podkreśla fakt, że dwie trzecie klientów (66%) uważa, że marki samochodowe są istotnym czynnikiem wpływającym na ich decyzję dotyczącą wyboru programu płatnych przejazdów wspólnych lub indywidualnych. Tego oferta tego typu może stać się ważną częścią nowego cyklu sprzedaży samochodów.

Kai Grambow, Global Head of Automotive w Capgemini komentuje: „Na rynku sprzedaży samochodów mamy obecnie do czynienia ze złotym wiekiem, ale wiadomo już, że ta sytuacja nie będzie trwać bez końca w obecnej formie. Producenci samochodowi zdają sobie sprawę, że muszą zareagować na zmianę zwyczajów konsumenckich, jeśli chcą zachować obecne tempo wzrostu. Przejmowanie pozycji lidera branży płatnych przejazdów wspólnych i indywidualnych stanie się nie tylko nowym źródłem przychodów dla producentów aut, ale także pozwoli im wzbudzić świadomość opinii publicznej oraz wypracować nowy rodzaj relacji z klientami”.

Raport pokazał ponadto wpływ szybkiego wzrostu kompetencji technologicznych klientów i świadomości zwyczajów konsumenckich na zwyczaje zakupowe: