W ostatnich latach zainteresowanie obszarem e-commerce stale wzrasta – potwierdzają to prognozy ekspertów PwC, które szacują, że wartość rynku e-commerce w Polsce w 2026 r. wyniesie 162 mld zł. Już dziś 85% Polaków deklaruje chęć dalszych zakupów online – dotyczy to również mebli.
Spis treści:
Sukcesu branży e-commerce należy dopatrywać się w światowej pandemii
Pandemia na dobre zmieniła nawyki zakupowe Polaków, dynamizując rozwój branży e-commerce, również w sektorze meblarskim. Według raportu E-commerce B2B – biznes w sieci.
Perspektywa dla branży meblarskiej zrealizowanego przez Santander Bank Polska pod patronatem Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Producentów Mebli, od początku pandemii zaobserwowano niemal dwukrotny wzrost obrotów detalicznych w kanale e-commerce, a jedną z najszybciej rosnących kategorii było wyposażenie wnętrz, w tym meble (zwłaszcza niezbędne do pracy i nauki w trybie zdalnym).
Właściwe kroki zarządów firm meblarskich w czasach, gdy klienci zamknięci w domach chętniej poświęcali się upiększaniu swoich mieszkań, pozwoliły relatywnie szybko uporać się ze skutkami ogólnopolskiego lockdownu. Efekt? Producenci mebli już w październiku 2021 wyrównali poziom produkcji sprzedanej
w 2020 roku, a po 11 miesiącach zanotowali blisko 20% wzrost w skali rocznej.
Jak salony mebli i artykułów wyposażenia wnętrz wspierają rodaków w zakupach?
W najtrudniejszym okresie powstało wiele inicjatyw, które wspierały klienta w zakupach, np. możliwość wynajmu samochodu dostawczego Traficar, aby osobiście odebrać wielkogabarytowe meble. Pozytywne opinie zbiera również pomysł Salonów Agata – pionierska megaskrytka, która umożliwia odbiór produktów zamówionych online, również tych wielkogabarytowych jak narożniki czy materace.
– Jesteśmy świadkami zmiany nawyków zakupowych Polaków, którzy coraz chętniej kupują online. Naszym zadaniem jest ich wspierać i ułatwiać im ich decyzje zakupowe. Z całą pewnością inwestycja w Megaskrytki pomoże nam lepiej sprostać wymaganiom naszych Klientów, którzy odtąd sami mogą dokonać wyboru, kiedy i jak chcą odebrać zamówione produkty – mówi ekspert Salonów Agata.
Branża meblarska – perspektywy na przyszłość
Według ekspertów technologicznych rynek e-commerce w sektorze meblarstwa będzie dynamicznie zyskiwał na znaczeniu, jednak tradycyjna sprzedaż stacjonarna wciąż będzie cieszyła się dużym powodzeniem. W świecie mebli sprzedaż internetowa jest jednak o wiele trudniejsza, ponieważ są to nieraz produkty, które trzeba zobaczyć, dotknąć, wypróbować (zwłaszcza jeśli chodzi o meble tapicerowane, materace itp.). Branża ta stoi wobec tego przed ogromnym wyzwaniem: kluczowe jest zadbanie o dokładne opisy marketingowe produktów, zdjęcia czy filmy, a także wszelkie innowacyjne metody, które ułatwią klientowi podjęcie decyzji zakupowej. Nie mniejszą uwagę powinno się poświęcić obsłudze klienta – tak, by w sklepie online czuł się równie bezpiecznie i komfortowo jak podczas zakupów stacjonarnych.
Biorąc pod uwagę przyzwyczajenia rodaków, możemy śmiało stwierdzić, że sposób kupowania mebli online na dobre zaistniał w Polsce. Współczesne trendy sprzedaży w branży meblarskiej mają ponadto związek ze zmianą pokoleniową zarówno wśród klientów, jak i w działach zakupów czy na stanowiskach kierowniczych – w efekcie adaptacja e-commerce przebiega sprawniej i jest chętniej przyjmowana. Również klientela starszego pokolenia coraz śmielej podchodzi do nowinek technicznych, dlatego można się spodziewać, że i oni wkrótce przekonają się do nowoczesnych rozwiązań w tej branży.