Poprawiają się nastroje polskich ekporterów. Wzrósł Trade Confidence Index

raport analiza wyniki

Trade Confidence Index, wskaźnik ilustrujący nastroje wśród krajowych importerów i eksporterów, wzrósł w pierwszej połowie 2014 roku do poziomu 110 punktów w porównaniu z 107 punktami odnotowanymi w drugiej połowie ubiegłego roku.

Z badania, które  na zlecenie HSBC wykonał TNS wyniaka, że – jak podano w komunikacie- oprawiające się nastroje powinny skutecznie wspierać polskich przedsiębiorców w poszukiwaniu kontrahentów na nowych rynkach zbytu. Tu kluczową rolę odgrywać mogą nabywcy z Azji.

Wobec powolnego wzrostu w Europie Zachodniej, będącej głównym odbiorcą polskich towarów eksportowych, oraz obecnej sytuacji geopolitycznej na Wschodzie Europy, rynki wschodzące mogą mieć coraz większe znaczenie w handlu zagranicznym Polski. Analitycy Oxford Economics przewidują, że udział Europy w polskim eksporcie spadnie z ponad 80 proc. obecnie do 77 proc. w ciągu kolejnych kilkunastu lat.

Alternatywą dla europejskich odbiorców polskich towarów będą prawdopodobnie nabywcy z Azji, gdzie już dziś, za pośrednictwem Niemiec, trafia wiele towarów z naszego kraju.– Wiele towarów eksportowanych przez Niemcy do Azji to produkty składane z komponentów produkowanych w Polsce. Niemniej jednak polskie firmy coraz odważniej spoglądają na Daleki Wschód, starając się budować swoją własną markę, w świadomości azjatyckich odbiorców i współpracując z nimi bezpośrednio –  mówi Andrzej Puta z HSBC.

Sytuacja za naszą wschodnią granicą uderza głównie w producentów żywności koncentrujących się na rynku rosyjskim czy ukraińskim, niemniej jednak udział żywności w wartości polskiego eksportu ogółem jest stosunkowo niewielki.

– Kluczową rolę odgrywają maszyny przemysłowe i sprzęt transportowy, które cały czas dobrze sprzedają się za granicą – zauważa ekspert HSBC.