Przyszłości car sharingu – autonomiczny smart vision EQ fortwo

0
Autonomes Konzeptfahrzeug smart vision EQ fortwo: So sieht das Carsharing der Zukunft aus
smart vision EQ fortwo smart vision EQ fortwo

Smart vision EQ fortwo przedstawia nową wizję miejskiej mobilności i zindywidualizowanego, elastycznego, efektywnego transportu publicznego – autonomiczny prototyp zabiera podróżujących wprost z wybranej lokalizacji. Nowe opcje indywidualizacji pomagają użytkownikom rozpoznać „swój” samochód: za pomocą przedniego grilla Black Panel i rozległych powierzchni projekcyjnych po bokach smart vision EQ fortwo pozwala na niespotykaną personalizację pojazdu, szczególnie przydatną w car sharingu. Zwolnieni z konieczności prowadzenia samochodu, podróżujący mogą zrelaksować się w przestronnej kabinie. Pokazowy model to pierwszy pojazd grupy Daimler podejmujący logiczny krok w postaci rezygnacji z kierownicy i pedałów.

„Smart vision EQ fortwo to nasza wizja miejskiej mobilności – i najbardziej radykalny prototyp współdzielonego samochodu ze wszystkich: w pełni autonomiczny, maksymalnie skomunikowany, przyjazny, kompleksowo spersonalizowany i, oczywiście, elektryczny” – mówi Annette Winkler, szefowa smarta. „Smart vision EQ fortwo nadaje twarz motywom, którymi Mercedes-Benz Cars opisuje wizję przyszłej mobilności w ramach strategii CASE”.

Współdzielony: smart vision EQ fortwo to nowa wizja współużytkowania samochodu (car sharingu). Zamiana „transportu miejskiego” w „miejski przepływ” przyniesie w przyszłości korzyści nie tylko użytkownikom – do grup, do których skierowane zostaną przyszłościowe koncepcje współdzielenia samochodów smarta, należą też społeczeństwo i miasta oraz władze miejskie w ogóle. Obecnie pojazdy car2go są na całym świecie wynajmowane średnio co 1,4 sekundy, a usługa ma ponad 2,6 mln użytkowników – i ciągle przybywają nowi. O tak wysokiej popularności car2go decyduje m.in. elastyczność koncepcji car sharingu: samochód może być wypożyczony i zwrócony w dowolnej lokalizacji na wyznaczonym obszarze.

Autonomiczny: prototypowy smart vision EQ fortwo demonstruje, jak dzięki autonomicznej jeździe współdzielenie samochodów może stać się jeszcze wygodniejsze, prostsze i efektywniejsze ekonomicznie. Łącząc rozproszoną inteligencję z jazdą autonomiczną, smart vision EQ fortwo zapowiada nową epokę car sharingu: użytkownicy nie muszą już rozglądać się za dostępnym samochodem, bo to on ich znajdzie i odbierze ze wskazanej lokalizacji. Co więcej, przewidywalność zapotrzebowania sprawi, że będzie prawdopodobnie czekać gdzieś w pobliżu – połączone ze sobą pojazdy będą stale w ruchu.

Poprawi się ich wykorzystanie, a jednocześnie spadnie liczba wykorzystywanych miejsc parkingowych. Połączony: smarta vision EQ fortwo można wezwać za pomocą urządzenia mobilnego. W rozpoznaniu „swojego” egzemplarza pomagają nowe opcje indywidualizacji: czarny grill Black Panel z przodu (wymiary: 105 x 40 cm) oraz duże powierzchnie projekcyjne po bokach. Wyświetlacze diodowe zamiast reflektorów mogą naśladować klasyczny design (od sportowego do neutralnego) lub przybrać kształt podobny do oka, pozwalający komunikować się na bardziej „ludzkim” poziomie. Także tylne lampy mogą wyglądać konwencjonalnie lub przekazywać szczegółowe komunikaty, np. ostrzeżenia lub informacje o ruchu. Przedni grill z jednej strony dodaje osobistego charakteru, z drugiej służy do komunikowania się z innymi użytkownikami ruchu (np. przechodniami). Drzwi prototypu pokrywa aktywny film, który – gdy samochód nie jest używany – może prezentować informacje na temat lokalnych wydarzeń, pogody, przedstawiać wiadomości lub aktualną godzinę.

Czytaj również:  Andrzej Bargiel pod koniec września chce zjechać na nartach z Mount Everest. Wyprawa ma zwrócić uwagę na zanieczyszczenie środowiska

Czarny grill smarta wskazuje, czy wewnątrz znajduje się jedna, czy dwie osoby. Kto chce, koncepcję współdzielenia 1+1 może wykorzystać do kontaktu z innymi zainteresowanymi użytkownikami. Towarzysze podróży sugerowani są w oparciu o ich profile oraz plany wybrane kierunki jazdy – a ich „kandydatury” mogą być zaakceptowane lub odrzucone. Przy dwóch pasażerach na pokładzie duży wyświetlacz w kabinie prezentuje atrakcyjne dla obu osób informacje, takie jak relacje z koncertów czy imprez sportowych. Dodatkowy czas zyskany podczas wspólnej podróży pojazdem autonomicznym można przeznaczyć na rozmowę i interakcje.

Elektryczny: smart vision EQ fortwo korzysta z akumulatora litowo-jonowego o pojemności 30 kWh. „Niepracujący” pojazd samoczynnie przejeżdża do stacji ładowania, aby „zatankować” prąd, lub – alternatywnie – może zaparkować przy stanowisku indukcyjnym, służyć jako źródło zasilania i element „akumulatora zbiorczego” (po ang. swarm energy).

Design: miejski liftstyle przyszłości Smart vision EQ fortwo (długość/szerokość/wysokość: 2699/1720/1535 mm) mieści dwie osoby i, tak jak wszystkie modele smarta, oferuje maksimum przestrzeni na minimalnej powierzchni. Pojazd komunikuje się z otoczeniem za pomocą czarnego grilla Black Panel oraz ekranów LED, które zastąpiły przednie i tylne lampy. Boczne okna pokrywa specjalny film, na którym można wyświetlać informacje projektowane z kabiny. Na desce rozdzielczej znalazł się ekran Black Panel służący jako interfejs dla użytkowników.

„Smart vision EQ fortwo ucieleśnia miejski luksus przyszłości. Ze swoim minimalistycznym designem reprezentuje radykalne podejście – i wygląda po prostu »cool«. Ma typowe dla smartów proporcje nadwozia, praktycznie pozbawione nawisów i z mocno zaakcentowanymi nadkolami »zepchniętymi « niemal do narożników karoserii” – mówi Gorden Wagener, szef designu Daimler AG. „Liczne cyfrowe powierzchnie na zewnątrz i wewnątrz oferują kolejny poziom komunikacji pomiędzy człowiekiem a samochodem. Klienci mogą personalizować swoje auto zgodnie z własnymi potrzebami”.

Nadwozie: typowe proporcje smarta, nowa koncepcja drzwi

Nadwozie smarta przywodzi na myśl nowoczesną biżuterię. Ma typowe dla smarta proporcje – „półtorabryłowy” kształt z wydatnymi nadkolami i krótkimi zwisami. Jego wizytówką jest nowa koncepcja drzwi, które – w celu zaoszczędzenia przestrzeni – odsuwają się i obracają wokół tylnej osi pojazdu, zapewniając łatwiejszy dostęp do kabiny. Jednocześnie taka konstrukcja zmniejsza ryzyko kolizji z rowerzystami i pieszymi.