Rynek nieruchomości w Polsce. Sprzedaż bezpośrednia czy przez agentów nieruchomości?

0

Wiele osób decydujących się na sprzedaż swojego mieszkania czy domu rozpoczyna poszukiwania potencjalnych kupców od zamieszczenia ogłoszenia o tytule “Sprzedam bezpośrednio”. Liczą oni, że w ten sposób szybko znajdą nabywcę i uzyskają oczekiwaną cenę, jednocześnie oszczędzając na prowizji agenta. Czy rzeczywiście to najskuteczniejsza droga do znalezienia nabywcy oraz recepta na szybką i lukratywną transakcję?

Pomimo tego, że sprzedaż bezpośrednia mieszkania ma swoje plusy, to często okazuje się, że znalezienie nabywcy wymaga cierpliwości, determinacji, umiejętności negocjacji, a przede wszystkim czasu, którego często właścicielom nieruchomości zazwyczaj brakuje. Wobec tego znacząca część właścicieli lokali po pewnym czasie weryfikuje swoje założenia i zwraca się o pomoc do biura nieruchomości. Jednak w wielu przypadkach czas, który upłynął jest bezpowrotnie stracony, a niesprzedana przez wiele miesięcy oferta straciła już na atrakcyjności. Jakie błędy najczęściej popełniają sprzedający, których mogliby uniknąć, gdyby zdecydowali się na współpracę z agentem? Opowiada o tym Agata Stradomska, Manager ds. Marketingu i Szkoleń RE/MAX Polska.

Niewłaściwa cena

Wielu sprzedających bardzo emocjonalnie podchodzi do sprzedawanych nieruchomości – szczególnie, jeżeli wiążą się z nimi istotne wydarzenia i miłe chwile. Swoją decyzję o cenie, za którą wystawią dom lub mieszkanie, podejmują na podstawie ofert znajdujących się na portalach ogłoszeniowych, najczęściej dodając do wyniku końcowego kilka procent „swoich emocji”. Niestety pozycje, które są benchmarkiem nierzadko były wyceniane w podobny sposób i od wielu miesięcy zawyżają tylko średnią cenę ofertową w internecie, pozostając wciąż niesprzedanymi. Kwotę możliwą do uzyskania w danych okolicznościach rynkowych pomogą ustalić agenci nieruchomości, którzy wiedzą jak wyglądają realne ceny transakcyjne oraz jakie są trendy i perspektywy, a także podpowiedzą za jaką kwotę najlepiej zaoferować nieruchomość na sprzedaż, aby nie odstraszyła większości zainteresowanych.

Błędy w promocji

Nieruchomość wystawiona na sprzedaż jest “produktem rynkowym”, dla którego można przygotować właściwą promocję. Istnieje szereg narzędzi i technik pozwalających na wyróżnienie oferty spośród setek jej podobnych. Niestety wielu sprzedających nie ma wiedzy i doświadczenia w marketingu nieruchomościami, dlatego ograniczają oni swoje działania promocyjne do zamieszczenia jednego lub dwóch ogłoszeń na portalach mieszkaniowych. Faktem jest jednak, że im więcej osób zainteresuje się danym lokalem, tym większa szansa na szybszą sprzedaż i uzyskanie atrakcyjniejszej ceny. Znajomość narzędzi umożliwiających efektywne dotarcie do potencjalnych kupców (nie tylko poprzez ogłoszenia na portalach), znajomość rynku czy właściwe określenie grup docelowych ułatwia odpowiednie pozycjonowanie danej oferty.  Taką wiedzę mają agenci nieruchomości i mogą pomóc w skutecznym marketingu.

Czytaj również:  Raimondo Eggink Człowiekiem Corporate Governance 2018

Błędy przy prezentacji