Rynki BRIC będą motorem wzrostu światowej branży motoryzacyjnej

0

Gdy Europa Zachodnia i Ameryka Północna odrabiają straty po kryzysie, a Japonia i Korea Południowa pogrążone są w stagnacji, światowy rynek motoryzacyjny napędza wzrost sprzedaży w Brazylii, Rosji, Indiach i Chinach. W 2013 roku na świecie sprzeda się 83 mln samochodów osobowych i dostawczych, z czego 25% w Chinach. Do 2020 roku światowa sprzedaż sięgnie 118 mln pojazdów, przy znacznie większym udziale młodych rynków Azji, Ameryki Południowej i Europy Wschodniej – wynika z raportu KPMG „Global Automotive Retail Market”.

Pomimo niskiej sprzedaży na dojrzałych rynkach, światowa sprzedaż samochodów osobowych i dostawczych rośnie W 2013 roku sprzedaż nowych samochodów osobowych i dostawczych na świecie osiągnie poziom 83 mln sztuk. Najwięcej (21 mln) pojazdów zostanie sprzedanych w Chinach, które odpowiadają już za 25% światowego rynku. Rośnie także sprzedaż w regionie Ameryki Północnej, gdzie w skali całego 2013 roku nabywców znajdzie 18 mln pojazdów (22% sprzedaży światowej). Mimo spadków, trzecim co do wielkości rynkiem pozostaje Europa Zachodnia, w której sprzedaż sięgnie 12,6 mln sztuk (15% światowej sprzedaży). Na znaczeniu zyskują z kolei Indie i kraje ASEAN, odpowiedzialne za 9% światowej sprzedaży (7,1 mln pojazdów).

„W latach 2008-2013, kiedy dojrzałe rynki motoryzacyjne przeżywały trudności, wiele z tzw. rynków wschodzących rosło w błyskawicznym tempie. Dziś trudno mówić o tych rynkach jako „rozwijających się” czy właśnie „wschodzących”. Teraz są to absolutnie kluczowe miejsca na mapie światowej motoryzacji, dlatego też bardziej trafne jest mówienie o nich jako o rynkach dojrzewających, stabilizujących się”
– mówi Mirosław Michna, Partner, Szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej KPMG w Polsce.

Popyt na rynkach stabilizujących się nabierze do 2020 roku bezprecedensowych rozmiarów
Najbliższe lata przyniosą wzrost światowego rynku samochodów osobowych i dostawczych średnio o 5,1% rocznie, do 118 mln sztuk w 2020 roku. Motorem wzrostu będą przede wszystkim rynki stabilizujące się: Chiny, Indie i kraje ASEAN, Ameryka Południowa oraz Europa Wschodnia.

Czytaj również:  Korporacyjne fundusze inwestycyjne coraz częściej inwestują w startupy

„Uwaga światowej motoryzacji koncentruje się obecnie na Chinach – już w 2009 zyskały one status największego rynku samochodów na świecie, a w 2013 roku osiągnęły wolumen sprzedaży nienotowany nawet na rynku północnoamerykańskim przed kryzysem. Co istotne, potencjał rynkowy Chin jest daleki od wyczerpania i jeszcze długo kraj ten będzie główną siłą napędzającą wzrost globalnego przemysłu motoryzacyjnego”
– komentuje Mirosław Michna, Partner, Szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej KPMG w Polsce.

W ciągu najbliższych siedmiu lat chiński rynek samochodów osobowych i dostawczych będzie rósł w średnim tempie 7,4% rocznie. Do 2020 roku Chiny zwiększą swój udział w globalnym rynku do 29%, z wolumenem sprzedaży sięgającym 34,7 mln sztuk. Drugim najszybciej rozwijającym się regionem (średnio 11% w skali roku) będą Indie i kraje ASEAN. W 2020 roku sprzedaż na tych rynkach sięgnie łącznie 14,7 mln sztuk.

Dojrzałe rynki do 2020 ciągle będą odrabiać straty po kryzysie