Wyniki finansowe Biedronki za 9 miesięcy 2021 roku

biedronka

Biedronka należąca do Jeronimo Martins kontynuuje aktywny rozwój w Polsce, osiągając wyższe tempo wzrostu niż cały rynek. Firma korzysta z większego ruchu konsumenckiego po ścisłym lockdownie, większych możliwościach interakcji z klientami, rosnącej kategorii dyskontów, nowych punktach sprzedaży i racjonalności wydatków konsumentów.

COVID-19 przyniósł korzyści dużym detalistom kosztem mniejszych specjalistycznych sklepów sprzedaży detalicznej, co doprowadziło do rosnącej konsolidacji w sektorze detalicznym. Detaliści spożywczy nie są wyjątkiem, sieci szybko się rozwijają i przejmują mniejszych graczy. W Polsce wszystkie 5 największych sieci spożywczych umocniło swoją pozycję w ciągu ostatnich dwóch lat. Skumulowany udział wartościowy top 5 graczy spożywczych na polskim rynku w 2019 roku wynosił 43%, a zaledwie dwa lata później osiągnął 49% udziału wartościowego w 2021 roku. Aktywne wyniki Biedronki są jednym z czynników konsolidacji rynku.

Dyskonty to najlepiej radząca sobie kategoria wśród detalistów spożywczych. W 2021 roku ma wykazać 9% wzrostu wartości, podczas gdy cały rynek spożywczy – 3% wzrostu wartości. W trudnych pandemicznych czasach konsumenci stali się jeszcze bardziej racjonalni i szukają ofert z najlepszą relacją ceny w stosunku do jakości. Dodatkowo, Biedronka jest numerem jeden pod względem nowych placówek wśród dyskontów w Polsce w 2021 roku – 39 nowych sklepów w pierwszym półroczu i 153 rebrandingowane placówki. Wszystko to składa się na silną, wiodącą pozycję Biedronki na rynku. Na podstawie wstępnych wyników Euromonitor International, Biedronka ma 24% udziałów w rynku w ujęciu wartościowym w odniesieniu do całego rynku handlu detalicznego artykułami spożywczymi w Polsce, za nią plasuje się druga firma na rynku Lidl z 10% udziałem wartościowym w 2021 roku.

W miarę wychodzenia kraju z pandemii spodziewane jest odbicie sprzedaży detalicznej. Przewiduje się, że w ciągu najbliższych pięciu lat najdynamiczniej w Polsce będą rozwijać się sklepy dyskontowe – 4% złożona roczna stopa wzrostu w ujęciu stałym, podczas gdy cały rynek spożywczy ma wykazać 2%, według wstępnych danych Euromonitor International. Ponowne otwarcie restauracji sprawi, że znaczna część konsumpcji żywności i napojów przeniesie się poza dom, ale w mniejszym stopniu dotyczy to klientów sklepów dyskontowych. Konsumenci szukający oszczędności będą raczej unikać usług gastronomicznych i tym samym zatrzymają większą część swojej konsumpcji w domu. Inne kanały spożywcze, które kierują swoją ofertę do szerszego grona odbiorców, będą w większym stopniu narażone na zmniejszenie sprzedaży ze strony gastronomii.

Marija Milasevic, Senior Consultant w Euromonitor International