Zmiana nawyków chińskich konsumentów wpływa na globalny handel

0

Chińczycy wybierają restauracje i jedzenie na wynos, na czym cierpi handel spożywczy

Chińscy konsumenci coraz chętniej stołują się poza domem, skutkiem czego wydatki na zakupy żywnościowe osiągnęły poziom najniższy od 5 lat. Jednocześnie klienci w Państwie Środka coraz więcej żywności kupują przez internet i zwracają większą uwagę na jej jakość oraz wpływ na zdrowie. Nadal chętniej wybierają rodzime produkty, zamiast tych oferowanych przez międzynarodowe marki – to główne wnioski z tegorocznej edycji raportu „China Shopper Report” przygotowanego przez Bain&Company we współpracy z Kantar Worldpanel.

Dziś rynek spożywczy i dóbr szybko zbywalnych (FMCG) w Chinach rozwija się w drastycznie innym tempie, w zależności od segmentu. Z jednej strony obserwujemy bardzo silny wzrost skłonności konsumentów do jedzenia w restauracjach lub zamawiana na wynos, co skutkuje szybkim wzrostem wydatków w tej kategorii. Jednocześnie zwalnia tempo sprzedaży produktów, przeznaczonych do przygotowywania posiłków w domu. Wydatki na żywność w sklepach osiągnęły poziom najniższy od pięciu lat. To istotna zmiana jeśli chodzi o zachowania chińskich konsumentów.

W szóstej edycji raportu Bain&Company i Kantar analizują dane o konsumpcji z 40 tys. chińskich gospodarstw domowych. Dodatkowo, w tegorocznym badaniu wzięło udział 4 tys. konsumentów indywidualnych z dużych miast i metropolii, którzy używają smartfonów do zakupów spożywczych. W połączeniu z analizą danych o chińskim rynku konsumpcyjnym wyniki badań przynoszą interesujące dane o dynamice korzystania z różnych kanałów zakupu produktów żywnościowych
i napojów.

Podczas gdy w latach 2013-2016 dynamika wzrostu zakupów produktów przeznaczonych do przygotowywania posiłków w domu wynosiła 3 procent rocznie, dla zakupów jedzenia z dostawą osiągnęła aż 44 proc. Jednocześnie wydatki w restauracjach rosły o 10 proc. Zdaniem autorów raportu ta zmiana pozwala pod nowym kątem spojrzeć na rozwój rynku FMCG w Chinach. Świadomość tego trendu otwiera atrakcyjne możliwości rozwoju dla innowacyjnym marek.

– Po raz pierwszy przeanalizowaliśmy chiński rynek dóbr szybko zbywalnych skupiając się na wydatkach na żywność spożywaną poza domem. Wynik wskazuje na fundamentalną zmianę sposobu, w jaki konsumenci w całym kraju kupują produkty spożywcze – mówi Jacek Poświata z Bain & Company. – Potwierdza się tym samym nasza diagnoza z raportu z 2016 roku, że tempo rozwoju tego rynku jest różne w zależności od segmentu. Obserwujemy bardzo dynamiczny wzrost wydatków na posiłki jedzone „na mieście” lub zamawiane na wynos, przy jednoczesnej niskiej dynamice wydatków na zakupy żywności do domu.

Czytaj również:  „Made in China” po polsku, czyli dlaczego warto postawić na promocję marki własnej

Jak zauważa mówi Jacek Poświata z Bain wiele firm zaadoptowało już swoje strategie biznesowe do tego trendu, przykładając więcej uwagi do sprzedaży w kanałach takich, jak restauracje czy dostawy na wynos.