Wśród najważniejszych korzyści, jakie wynikają z zarządzania procesowego, polscy menedżerowie wymieniają podniesienie jakości usług swoich firm, zwiększenie ich wydajności oraz poprawę mobilności i szybkości działania. Jednocześnie niemal wszystkie przedsiębiorstwa, który wdrożyły już u siebie taki model zarządzania, są bardzo zadowolone ze swojej sprawności biznesowej
i generowanych zysków. Takie wnioski płyną z najnowszego badania zrealizowanego dla Macrologic SA przez ICAN Research.
Badanie na temat zarządzania w polskich firmach przeprowadzone zostało na reprezentatywnej grupie 215 firm działających na polskim rynku. Wśród respondentów znalazły się w równej liczbie przedsiębiorstwa duże, średnie i małe, w tym handlowe, usługowe i produkcyjne.
Przedsiębiorcy, którzy wdrożyli już w swoich firmach systemy wspomagające zarządzanie procesowe dostrzegają same zalety takiego rozwiązania. Aż 32 proc. respondentów za najważniejszą korzyść wskazuje podniesienie jakości usług swoich firm; 29 proc. zauważa zwiększenie ich wydajności, a 20 proc. zwraca uwagę na poprawę szybkości działania. Dalej ankietowani wymieniają dopasowanie do rynku (13 proc.).
Wysoka sprawność biznesowa i zdolność utrzymania klienta, szybkie wprowadzanie zmian
Co ciekawe, tylko 2 proc. z nich, odnosząc się do zalet płynących z zarządzania procesowego, wskazało na redukcję kosztów działalności przedsiębiorstwa. „Ten wskaźnik jest bowiem traktowany przez menedżerów jako naturalny efekt wprowadzenia zarządzania procesowego. Warto jednak zauważyć, że wszystkie korzyści z takiego modelu zarządzania były również wymieniane jako kluczowe czynniki przewagi konkurencyjnej” — zaznacza Renata Łukasik, członek zarządu, dyrektor ds. oprogramowania w Macrologic SA.
Interesujące są też wnioski płynące z oceny sprawności biznesowej firm zarządzanych w oparciu o procesy. Aż 96 proc. menedżerów zauważa, że sposób działania ich firmy zapewnia możliwość generowania zyskownego i powtarzalnego strumienia przychodów. 92 proc. ocenia, że ich firmy posiadają wysoką zdolność utrzymania obecnych klientów. Tyle samo respondentów uważa, że ich przedsiębiorstwa potrafią szybko wprowadzić zmiany w sposobie działania. Podobnie, bo 88 proc. wskazuje, że ich firmy i ich produkty są chętnie polecane przez klientów oraz rozwijają się szybciej niż sam rynek. 81 proc. przedsiębiorców wskazuje z kolei, że skutecznie odkrywa i wdraża innowacje, które wytyczają nowe kierunki w branży.
„To badanie jednoznacznie pokazuje, że najlepiej na rynku radzą sobie firmy, które koncentrują się na procesach i zarządzają nimi. Dzięki coraz większej sprawności biznesowej mogą uzyskiwać coraz lepsze wyniki. Mogą się po prostu dynamicznie rozwijać i osiągać sukcesy” — podkreśla Renata Łukasik.
Sondaż dla Macrologic dowodzi jednak, że jeszcze daleka droga do rewolucji w sposobie zarządzania polskimi firmami polegającej na przejściu z modelu tradycyjnego opartego o działy (silosy) na rzecz
organizacji horyzontalnej (procesowej). Tylko 23 proc. respondentów przyznało w badaniu, że koncentruje się na zarządzaniu procesami. Nadal aż 77 proc. menedżerów opiera kierowanie swoimi firmami na działach.
„Polscy przedsiębiorcy są zbyt skupieni na nadzorowaniu pracy poszczególnych działów, zamiast spojrzeć na organizację z lotu ptaka, jako na całość. Zauważamy jednak, że menedżerowie bardzo chętnie sięgają po informacje dotyczące nowych trendów w zarządzaniu” — tłumaczy dyrektor ds. oprogramowania w Macrologic.
Coraz więcej firm informatyzuje procesy
Jakie są przyczyny obecnego status quo? Aż 50 proc. przedsiębiorców jako główną barierę wskazuje na wysokie koszty przekształcenia firmy w organizację opartą na procesach i konieczność zakupu nowoczesnego oprogramowania. Wśród innych przyczyn ankietowani wymieniali: zmianę organizacji pracy (42 proc.), konieczność zatrudnienia nowych pracowników (35 proc.), brak zrozumienia dla wprowadzanych zmian (34 proc.) oraz brak czasu (24 proc.) i brak kompetencji (14 proc.).
Jak wynika z badania, coraz więcej firm zaczęło już jednak opisywać i informatyzować swoje procesy. Firmy zarządzane tradycyjnie deklarują, że opisują 60 proc. swoich procesów. Wśród firm zarządzanych procesowo ten wskaźnik wynosi 70 proc. „To dopiero początek drogi. Na razie widać, że przedsiębiorstwa koncentrują się na opisywaniu procesów dla siebie kluczowych” — zauważa Renata Łukasik.
Jednocześnie, firmy zarządzane tradycyjnie wskazują, że informatyzują tylko 66 proc. procesów. Wśród firm zarządzanych procesowo współczynnik ten wynosi 77 proc. „Nie jest to bariera związana ze świadomością menedżerów, ale z brakiem odpowiednich narzędzi, które rzeczywiście wspomagają zarządzanie procesowe, są dostosowane do realiów polskiego rynku i są oferowane w konkurencyjnych cenach” — podkreśla Renata Łukasik, nawiązując do najnowszego produktu firmy Macrologic — Macrologic Merit, nowoczesnego systemu ERP opartego na procesach, który właśnie trafia na rynek.
Opisywane badanie przeprowadzone zostało w sierpniu br. na zlecenie Macrologic SA przez ICAN Research oraz magazyn „Harvard Business Review Polska” na reprezentatywnej próbie 215 polskich firm.