Czy test Wielkiej Piątki może być elementem ewaluacji pracownika?

test

Ewaluacja pracownika umożliwia sprawdzenie jakości wykonywanej przez niego pracy. Pozwala na identyfikację mocnych stron oraz kwestii, nad którymi należy popracować. Określa też potencjał i możliwości awansu. W końcu stanowi czynnik motywujący do dalszego rozwoju. Sprawdzamy, czy Test Wielkiej Piątki sprawdzi się jako element oceny pracowniczej.  

Na czym polega ewaluacja pracownika? 

Ewaluacja pracowników stanowi jeden z kluczowych elementów zarządzania zasobami ludzkimi w każdej organizacji. Polega na dokonaniu obiektywnej oceny konkretnego zatrudnionego. Szczegółowej obserwacji podlegają: jakość świadczonej pracy, stosunek do powierzonych obowiązków oraz stosunek do firmy, przełożonych i współpracowników. 

Ocena pracowników jest procesem zaplanowanym, odbywającym się cyklicznie. Podlegają jej nie tylko osoby pracujące w firmie od dłuższego czasu, ale także pracownicy nowo zatrudnieni i kandydaci. Celem jest nie tylko zbadanie efektywności pracowników czy określenie ich przydatności do realizacji określonych zadań. Warto zaznaczyć, że ewaluacja powinna pełnić również funkcję motywacyjną i kończyć się przekazaniem szczegółowej informacji zwrotnej. 

Jak firmy oceniają pracowników – wybrane narzędzia

Okresowa ocena pracowników przede wszystkim sprawdza aktywność i efektywność kadry w kontekście celów i misji przedsiębiorstwa. Z punktu widzenia zarządzania zasobami ludzkimi, ewaluacja pracowników ma cele organizacyjne (ważne dla firmy) oraz psychospołeczne (ważne dla pracowników). 

Wśród celów organizacyjnych można wyróżnić wyniki pracy, kary i nagrody, przydatność pracownika, szkolenia i awanse. Do celów psychospołecznych zaliczymy takie punkty jak feedback o wynikach pracy i potencjale zawodowym, uznanie i poczucie własnej wartości, rozwój kariery czy poprawa relacji i zachowań.   

Do narzędzi umożliwiających ocenę pracowników należą m.in.:

  • oceny dokonywane przez przełożonych i współpracowników, 
  • testy psychologiczne pozwalające zbadać umiejętności, potencjał i predyspozycje pracowników,
  • systemy oceniania stworzone np. na potrzeby rekrutacji lub identyfikacji talentów.

Testy psychologiczne a ocena pracowników

Coraz więcej firm skłania się ku nowoczesnym narzędziom wspomagającym rekrutację nowych pracowników. Wynika to z przeświadczenia, iż CV i list motywacyjny dostarczają bardzo ogólnych informacji o kandydacie. Czasem nawet rozmowa rekrutacyjna nie pozwala na zweryfikowanie wskazanych wcześniej kompetencji i dokonanie obiektywnej oceny. Nie sposób pominąć czynnika typowo ludzkiego, czyli osobistych uprzedzeń i subiektywnych odczuć rekrutera. 

W takich sytuacjach dobrym wyjściem okazuje się dodatkowy etap rekrutacji w postaci testów psychologicznych. Co istotne, wcale nie trzeba obawiać się wydłużonego procesu rekrutacyjnego. Szereg szybkich i prostych narzędzi cyfrowych do oceny kandydatów, jak test zdolności poznawczych ACE czy test typologiczny EASI udostępnia master-hr.pl

W przypadku pracowników z dłuższym stażem testy psychologiczne pomagają kształtować dalszą karierę w firmie. Stanowią wskazówkę w przypadku planowanych awansów czy szkoleń rozwijających określone kompetencje. Ponadto pozwalają sprawdzić jak dana osoba radzi sobie z dotychczasowymi obowiązkami oraz jak reaguje na stres, konflikty lub pracę pod presją czasu.

Test Wielkiej Piątki – 5 czynnikowy model osobowości i jego znaczenie

Na tzw. Wielką Piątkę składa się pięć czynników kształtujących osobowość: ekstrawersja, ugodowość, sumienność, otwartość na doświadczenia i neurotyczność. Test Wielkiej Piątki jest jedną z najbardziej rzetelnych metod pomiaru cech osobowości, co potwierdzają badania naukowe. Pozwala zweryfikować umiejętności społeczne danej osoby oraz określić postawy i zachowania przyjmowane w określonych sytuacjach. W zestawieniu z kompetencjami twardymi tworzy pełny profil kandydata lub pracownika.