Od porozumienia hurtowników do największej polskiej sieci franczyzowej. Obchody 25-lecia PSH Lewiatan

Obchody 25-lecia PSH Lewiatan (1)

Polska Sieć Handlowa Lewiatan jest obecnie trzecią siecią detaliczną FMCG w Polsce pod względem osiąganych obrotów oraz największą polską siecią franczyzową. Celem, który od początku przyświecał jej założycielom było stworzenie organizacji chroniącej interesy polskich przedsiębiorców. Wraz z upływem lat, można stwierdzić, że plan ten jest z sukcesem realizowany, o czym franczyzobiorcy mieli okazję dyskutować podczas obchodów 25-lecia istnienia firmy.

25 maja 2019 r. w Hali EXPO XXI w Warszawie odbył się Zjazd Jubileuszowy Franczyzobiorców Lewiatana, w którym wzięło udział około 3 tysięcy uczestników, w tym pracownicy Spółek Regionalnych oraz sklepów, a także goście specjalni i partnerzy handlowi. Obchody podzielone były na część konferencyjną i wystawową.

Podczas wydarzenia przedstawiciele Sieci podsumowali dokonania ostatniego ćwierćwiecza oraz zaprezentowali kierunki rozwoju na kolejne lata. Dla gości Zjazdu przygotowano również prezentacje ekspertów z ośrodków badawczych Kantar TNS oraz GfK.  Natomiast motywacyjne prelekcje wygłosił Jacek Santorski oraz Robert Korzeniowski. W czasie Zjazdu Jubileuszowego rozstrzygnięty został także plebiscyt „Ikony Lewiatana”, w którym nagrodzonych zostało 25 wyróżniających się Franczyzobiorców z całej Polski.

Wydarzenie było okazją do poznania oferty 35 partnerów technologicznych zjazdu. Uczestnicy, w trzech strefach: Standardów, Innowacji oraz Technologii, mogli zapoznać się z prezentacjami rozwiązań technologicznych dla sklepów.

Jak rozpoczęła się historia?

Przełomowym wydarzeniem, które dało początek istnieniu Sieci było spotkanie dziesięciu hurtowników w listopadzie 1994 roku w miejscowości pod Włocławkiem. Stworzyli oni wtedy konsorcjum zakupowe Lewiatan. Nazwą nawiązali do działającej w okresie międzywojennym organizacji zrzeszeń gospodarczych – Centralnego Związku Polskiego Przemysłu, Górnictwa, Handlu i Finansów Lewiatan, która reprezentowała polski przemysł wobec władz państwowych i wniosła ogromny wkład w rozwój naszego kraju. Wraz z rozwojem konsorcjum pojawiła się potrzeba budowy wokół hurtowni struktur detalicznych. W celu ich wzmocnienia zaczęły powstawać regionalne stowarzyszenia, które pod koniec lat 90. przekształciły się w kapitałowe spółki działające na terenie całej Polski.

Jedną z ważniejszych decyzji w historii Sieci było wprowadzenie w 2001 roku pierwszych produktów marki własnej do stałej oferty. Obecnie klienci mogą wybierać spośród 450 artykułów własnych Lewiatana. Natomiast w 2006 roku w ogólnopolskim radio i telewizji pojawiły się pierwsze reklamy, dzięki którym sukcesywnie wzrastała rozpoznawalność marki.

PSH Lewiatan współcześnie

Polska Sieć Handlowa przez ćwierć wieku istnienia sukcesywnie osiąga coraz lepsze wyniki finansowe i poszerza sieć sklepów. Obecnie na terenie całej Polski funkcjonuje 16 Spółek Regionalnych Lewiatana, które zrzeszają ponad 3.200 placówek handlowych. Wśród nich jest 430 supermarketów, ponad 1.850 dużych sklepów, blisko 900 placówek średniej wielkości oraz około 30 małych sklepów. Łączne obroty, które w 2018 roku przekroczyły 12,5 mld zł, stawiają Sieć w ścisłej czołówce organizacji handlowych w Polsce. W ciągu 25-letniej działalności Lewiatan otrzymał wiele nagród, m.in. w 2018 roku podczas 11. edycji Kongresu Rynku FMCG został wyróżniony „Najlepszym konceptem franczyzowym”.