Ponad 70 proc. Polek uwaza sie za atrakcyjne kobiety

[INFOGRAFIKA] Ponad 70 proc. Polek uwaza sie za atrakcyjne kobiety

Czym Polki więcej zarabiają i mają lepsze wykształcenie, tym bardziej czują się atrakcyjnymi kobietami.

Najnowsze badanie opinii publicznej pokazuje, że Polki czują się atrakcyjnymi kobietami, co potwierdzają trzy czwarte ankietowanych. Zaprzecza temu tylko kilkanaście procent. Zaledwie co dziesiąta rodaczka nie potrafi tego określić. Sondaż wykazał też, że zadowolenie z siebie jest mocno powiązane z poziomem dochodów. Najczęściej dotyczy kobiet zarabiających ponad 9 tys. zł netto miesięcznie, pracujących w dużych firmach lub instytucjach. Z kolei nieatrakcyjne czują się przeważnie Polki uzyskujące poniżej 1 tys. zł na rękę, zatrudniane przez małe podmioty. Jednak najczęściej wymieniane powody leżą w ocenie swojego wyglądu fizycznego. Eksperci komentujący wyniki wyjaśniają, że wyraźnie widać, że wysokie zarobki pozwalają wszechstronnie dbać o dietę, urodę, sylwetkę, ubiór i samopoczucie.[INFOGRAFIKA] Brak zadowolenia ze swojego wygladu to glowny powod braku poczucia atrakcyjnosci Polek

Poczucie atrakcyjności

Badanie, przeprowadzone przez UCE RESEARCH i platformę ePsychlodzy.pl na reprezentatywnej próbie 1010 kobiet w wieku 18-80 lat, wykazało, że 75,4% Polek ma poczucie własnej atrakcyjności. 14,1% rodaczek brakuje tego. Natomiast 10,5% respondentek nie potrafi stwierdzić, czy podoba się sobie.

– Zadano ogólne pytanie. Można więc uznać, że respondentki spojrzały na siebie całościowo, przez pryzmat różnych cech. Dlatego zdecydowana większość zadeklarowała wysoką samoocenę. Gdy atrakcyjność jest zawężana do wyglądu fizycznego, wówczas rezultaty badań sygnalizują poważny problem z samoakceptacją. Na całym świecie kobiety, w różnym stopniu, są poddawane tzw. terrorowi urody. Polskie nastolatki są w ścisłej czołówce najbardziej niezadowolonych ze swojego ciała. Z moich badań wynika, że nastoletnie dziewczęta najwięcej nieuzasadnionej krytyki i przemocy doświadczają ze względu na wygląd – mówi prof. UAM dr hab. Iwona Chmura-Rutkowska z Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Patrząc na przedziały wiekowe ujęte w badaniu, widać, że atrakcyjnymi kobietami czują się głównie Polki mające od 23 do 35 lat. Wśród nich aż 76,7% tak deklaruje. Na drugim miejscu i z podobnym wynikiem są kobiety w wieku 36-55 lat – 76,1%. Na trzeciej pozycji są rodaczki mające od 18 do 22 lat. W tej grupie 69,8% badanych ma poczucie atrakcyjności. Natomiast na końcu zestawienia znalazły się respondentki będące pomiędzy 56. a 80. rokiem życia. 67,7% seniorek uznaje siebie za atrakcyjne.

– W mojej ocenie, wyniki są pozytywne we wszystkich grupach wiekowych. Kobiety mające 23-35 lat, które znalazły się na pierwszym miejscu, mogły już przeżyć wiele sytuacji potwierdzających ich atrakcyjność. A jednocześnie raczej jeszcze nie doświadczyły żadnych objawów starzenia, które czasem obniżają samoocenę. Niemniej polskie seniorki dają przykład tego, że poczucie atrakcyjności i zadowolenia z siebie jest niezależne od tego, ile ma się lat. Warto to podkreślić, zwłaszcza że dawniej od kobiet częściej wymagano skromności w postrzeganiu siebie i mówieniu o sobie – komentuje psycholog Michał Murgrabia, współautor badania z platformy ePsycholodzy.pl.

Biorąc pod uwagę zarobki, atrakcyjnymi kobietami czują się głównie Polki uzyskujące ponad 9 tys. zł netto – aż 88,9% z nich. Z kolei patrząc na poziom edukacji, na pierwszym miejscu są respondentki z wyższym wykształceniem – 78,7%. Jeśli chodzi o miejsce zamieszkania, poczucie atrakcyjności przede wszystkim deklarują rodaczki z miejscowości liczących 50-99 tys. ludności – 84,5%. Natomiast mając na uwadze wielkość firm i instytucji, w których pracują uczestniczki badania, widać, że podobają się sobie zwłaszcza kobiety związane zawodowo z organizacjami zatrudniającymi 51-100 osób – 82,2%.

– To oczywiste, że wysokie dochody zwiększają pewność siebie, ponieważ niewątpliwie pozwalają inwestować więcej pieniędzy w atrakcyjny wygląd, zdrowie i dobre samopoczucie. Kobiety dobrze zarabiające mogą kupować sobie wysokiej jakości żywność, kosmetyki i odzież, a do tego korzystać z usług najlepszych salonów SPA, kosmetycznych i fryzjerskich, trenerów personalnych oraz innych specjalistów. Mówiąc krótko, czują się zadbane – stwierdza Michał Pajdak z platformy ePsycholodzy.pl.

Niezadowolenie z siebie

Z badania wynika również, w których grupach Polek ewidentnie brakuje poczucia atrakcyjności. Przede wszystkim dotyczy do kobiet w wieku 18-22 lat. Wśród nich 22,2% czuje się nieatrakcyjnie. To samo można powiedzieć o rodaczkach zarabiających poniżej 1 tys. zł netto – 18,8%, z podstawowym lub gimnazjalnym wykształceniem – 20%, a także o mieszkankach wsi i miejscowości liczących do 5 tys. ludności – 18,1%. Ponadto nieatrakcyjne czują się najczęściej pracownice małych firm i instytucji, tj. zatrudniających do 10 osób (16,6%).

– Powodem poczucia nieatrakcyjności wśród młodych kobiet, mniej zarabiających i żyjących w niewielkich miejscowościach, może być porównywanie się np. z bohaterkami social mediów czy reality show, promujących wyjątkowo wystawny i bogaty styl życia. Nie biorą pod uwagę tego, że obserwują tylko to, co inni chcą wypromować. To wywołuje np. żal lub zazdrość i odwraca uwagę od zasobów tych kobiet oraz od tego, co jest dobre w ich prawdziwym świecie – podkreśla Michał Murgrabia.

Każda uczestniczka badania postrzegająca siebie jako nieatrakcyjną kobietę dodatkowo mogła zaznaczyć kilka powodów tego. Na pierwszym miejscu w ankiecie znalazło się poczucie braku atrakcyjności fizycznej – 52,8%. Jako drugie pojawiło się przekonanie o byciu zbyt grubą albo za chudą bądź mającą złe proporcje ciała – 50,7%. Na trzeciej pozycji jest ocenienie siebie jako brzydkiej – 45,1%. Czwartą najczęściej wymieniają przyczyną jest niskie poczucie własnej wartości – 36,6%. Ponadto w pierwszej piątce znalazł się taki powód, że nie stać kobiety na rzeczy, które chciałaby kupić – 33,1%.

– To, że największy samokrytycyzm dotyczy fizyczności, nie jest zaskakujące. Poziom zadowolenia z własnego wyglądu jest niestabilny oraz bardzo podatny na wpływ otoczenia. W naszej kulturze panują mocno wyśrubowane, często nierealistyczne wzorce piękna. Dlatego większość z nas nie ma szans ich spełnić, co generuje wysoki poziom niezadowolenia i niską samoocenę. Niestety ze względu na to, że w naszym społeczeństwie atrakcyjność kobiety definiuje się przez to, jak ona wygląda, samoocena w tym obszarze jest kluczowa i ma realny wpływ na samopoczucie, pewność siebie i zachowanie – zaznacza prof. UAM dr hab. Iwona Chmura-Rutkowska.

Wśród kobiet, które nie czują się atrakcyjne, tylko 0,7% uczestniczek badania nie potrafi określić powodu. 4,9% respondentek uważa się za mało inteligentne. Te osoby tak twierdzą, ponieważ miały lub wciąż mają trudności w nauce, przyswajaniu wiedzy i kojarzeniu faktów. Z kolei 4,9% ankietowanych argumentuje powyższe rodzinnymi konfliktami, np. z rodzicami czy z rodzeństwem. Natomiast 5,6% kobiet zaznacza, że nie ma z kim porozmawiać. 6,3% Polek brakuje znajomych lub przyjaciół.