Rynek Pracy Specjalistów Q1 2019. Rekrutacja na rynku wciąż mocna

0

W I kwartale 2019 firmy zamieściły na Pracuj.pl 152 576 ofert zatrudnienia – o 4% więcej, niż przed rokiem. Rekrutacja online cieszyła się niesłabnącym zainteresowaniem – mimo prognoz części ekspertów, dotyczących mniejszej aktywności pracodawców w zakresie zatrudnienia. W specjalnej sekcji raportu – „W centrum uwagi” – przyglądamy się uważniej ofertom z zakresu obsługi klienta – drugiej najpopularniejszej specjalizacji na portalu.

  • Handlowcy, obsługa klienta i IT to najpopularniejsze specjalizacje
  • Lekki spadek udziału handlowców i sprzedawców w ogóle ofert
  • Najwięcej ofert na 1000 mieszkańców w woj. mazowieckim i dolnośląskim
  • Najwięcej ofert branżowych w bankowości, handlu i produkcji
  • Rosnące zainteresowanie pracownikami fizycznymi

OFERTY: kolejny stabilny wzrost

W pierwszym kwartale 2019 roku liczba ofert na Pracuj.pl ponownie osiągnęła historyczny pułap. Po raz pierwszy pracodawcy zamieścili na początku roku ponad 150 000 ogłoszeń. Wzrost liczby ofert wyniósł 4% i był nieco mniejszy, niż przed rokiem (6,2%). Dane pokazują, że na rynku rekrutacji online na początku roku nie było widać wyraźnych symptomów spowolnienia gospodarczego, prognozowanych przez część ekspertów.

Warto zwrócić uwagę na wyraźnie największą aktywność pracodawców w pierwszym miesiącu roku. W styczniu zamieszczonych zostało 37% ogłoszeń z całego kwartału. Dane te dają argumenty na potwierdzenie tezy, że początek roku jest okresem szczególnie intensywnych działań rekrutacyjnych części firm – m.in. dzięki wdrażaniu nowych strategii kadrowych czy uwolnieniu dodatkowych budżetów na rekrutację.

SPECJALIZACJE: Liderzy wciąż silni

Blisko co trzecie ogłoszenie (30%) na Pracuj.pl w I kwartale 2019 roku dotyczyło specjalistów ds. handlu i sprzedaży – podobnie, jak w minionych latach była to najpopularniejsza grupa pracowników. Jednocześnie jednak udział sprzedawców i handlowców w ogólnej liczbie ofert spadł o 3,6% rok do roku – co może mieć związek z krokami części pracodawców podjętymi w związku z regulacjami wprowadzonymi w 2018 roku, m.in. z zakazem handlu w niedzielę.

W I kwartale 2019 pracodawcy aktywnie poszukiwali także specjalistów od obsługi klienta (22%). To jedna z najbardziej stabilnych specjalizacji pod względem zainteresowania pracodawców – od kilku lat dotyczy jej około 1/5 ofert na portalu. W sekcji „W centrum uwagi” przyglądamy się tej specjalizacji bardziej szczegółowo.

Trzecią najpopularniejszą grupę stanowili eksperci ds. IT (15% ofert). Dużym zainteresowaniem cieszyli się także finansiści (13%), inżynierowie (11%) i logistycy (8%). Ta ostatnia grupa specjalistów odnotowała także największy wzrost liczby zamieszczanych ofert w stosunku do ubiegłego roku – o 17%.

Podobnie jak w kilku ostatnich kwartałach, znacząco wzrosła liczba ogłoszeń kierowanych do pracowników fizycznych (niezależnie od specjalizacji). Łącznie kierowane było do nich 13% ogłoszeń w I kwartale 2019 roku.

BRANŻE: Bankowość, handel i produkcja na czele

W I kwartale 2019 w czołówce branż rekrutujących na Pracuj.pl znalazło się kilka, które generowały podobną liczbę ofert. Najwięcej ogłoszeń pochodziło z branży bankowo-finansowej (10%), niemal tyle samo – z branży handlu detalicznego / sprzedaży B2C (10%). Tuż za nimi uplasowała się produkcja FMCG (9%). Aktywnie rekrutowały także firmy o profilu handel / sprzedaż B2B oraz pracodawcy IT (po 7%).

WOJEWÓDZTWA: Gdzie najwięcej ofert na mieszkańca?

Wśród województw liderem niezmiennie pozostaje województwo mazowieckie – pochodziło z niego niemal co czwarte ogłoszenie opublikowane w I kwartale 2019. Drugie miejsce zajęło województwo dolnośląskie (10,4%), a trzecie – ex aequo śląskie i małopolskie (oba po 9,4%). Niewiele mniej ofert dostępnych było w woj. wielkopolskim (8,6%).

Co jednak ciekawe, duża liczba ofert nie zawsze jest równoznaczna  równie dużemu wyborowi ofert dla każdego mieszkańca. Czołówka województw pod względem liczby ogłoszeń różni się od czołówki dysponujących największą liczbą ofert na 1000 mieszkańców. Liderami są pod tym względem nadal woj. mazowieckie (6,9 ofert) i dolnośląskie (5,5), ale na trzecim miejscu uplasowało się pomorskie (4,5) – nieobecne w top 5 pod względem ogólnej liczby ofert.

W CENTRUM UWAGI: 

Obsługa klienta

W kolejnej edycji sekcji „W centrum uwagi” przyglądamy się tym razem specjalistom ds. obsługi klienta. To grupa, która od lat utrzymuje się na drugim miejscu pod względem liczby ofert pracy zamieszczanych na Pracuj.pl.

Specjalizacja ta obejmuje szerokie spektrum stanowisk w niemal wszystkich branżach na rynku. Za każdym razem wymaga jednak podobnego podstawowego zestawu kompetencji. Składają się na niego zdolności negocjacyjne, empatia, elastyczność, a w wielu wypadkach także żyłka do biznesu. W gronie tym znajdują się zarówno osoby wspierające pierwszą linię kontaktu z klientem, jak i m.in. doradcy i konsultanci biznesowi czy opiekunowie klienta.

Obsługa klienta w ostatnich kwartałach

Zarówno w ostatnich kwartałach, jak i latach specjaliści ds. obsługi klienta odnotowują stabilne zainteresowanie pracodawców. Do tej grupy kierowane jest co piąte ogłoszenie na Pracuj.pl. Pomijając nieco słabszą końcówkę 2018 roku, liczba ofert w ostatnich kwartałach utrzymuje się na poziomie około 32-33 tysięcy ofert.

Czytaj również:  Polacy nie ufają systemowi emerytalnemu, ale dadzą szansę PPK

Kiedy rekrutowano najczęściej?

Dane o ogłoszeniach dotyczących obsługi klienta dają kolejne potwierdzenie tezy o większej aktywności rekruterów na początku roku. I kwartał 2019 roku przyniósł najwięcej ofert w tej kategorii od końca 2017. Szczególną aktywność można było zauważyć w styczniu – pojawiło się w nim 38% wszystkich ogłoszeń z I kwartału. Z drugiej strony zauważalna jest także wyraźnie mniejsza aktywność rekruterów w grudniu – zamieszczano wówczas najmniej ogłoszeń zarówno w 2018, jak i 2017 roku.

Komentarz eksperta:

Rafał Stępień, Customer Relations Manager w Grupie Pracuj

Obsługa klienta to – jak zaznaczamy w naszym raporcie – jedna z najważniejszych i jednocześnie najmniej jednorodnych grup specjalistów, poszukiwanych przez rekruterów. Niezależnie, czy mówimy o pracowniku dużego centrum obsługi, doradcy w fizycznej placówce czy ekspercie wyższego szczebla, każda z tych osób tworzy wizerunek swojej firmy. Jakość usług oraz relacje z marką, budowane poprzez działania pracowników obsługi klienta, są obok produktu drugim kluczowym czynnikiem wpływającym na efekty osiągane przez biznes. Mając tego świadomość, w Grupie Pracuj przykładamy bardzo dużą wagę do rekrutacji osób, które zajmą się obsługą naszych Klientów.

Czy rola specjalistów ds. obsługi klienta będzie się zmieniać? Oczywiście. Według danych firmy EY, 79% działań realizowanych w ramach obsługi klienta w Stanach Zjednoczonych ma potencjał do automatyzacji. Nie dysponujemy podobnymi danymi dla Polski, lecz pewne jest, że rozwój „sztucznej inteligencji” będzie miał istotny wpływ na wiele aspektów pracy specjalistów ds. obsługi klienta. Przykładem mogą być m.in. boty wspierające Klientów w podstawowych procesach obsługi czy odpowiedziach na najczęściej zadawane pytania.

Jednocześnie, dane Pracuj.pl pokazują, że choć temat robotyzacji przetacza się w dyskusjach o customer service od wielu lat, zapotrzebowanie na kadry o tym profilu utrzymuje się na stabilnym, wysokim poziomie. Stopniowo jednak zmieniają się kompetencje oczekiwane od pracowników obsługi klienta i poszukiwane przez pracodawców obecnych na Pracuj.pl. Rośnie nacisk na zdolności technologiczne kandydatów oraz na ich umiejętności odnalezienia się w mniej przewidywalnych zadaniach, które są jednocześnie trudniejsze do zautomatyzowania.

Doświadczenia ostatnich lat pokazują, że o ile na rynku wciąż obserwowane jest podobne zainteresowanie specjalistami ds. obsługi klienta, przed grupą tą wiele wyzwań. W bliskiej przyszłości prawdopodobnie nastąpią kolejne zmiany kluczowych kompetencji oraz profilu pracownika poszukiwanego przez pracodawców.

Rafał Nachyna
Rafał Nachyna,
Dyrektor Zarządzający Pracuj.pl

Na przełomie 2018 i 2019 roku na rynku toczyła się dyskusja o potencjalnym spowolnieniu gospodarczym w Polsce. Niektórzy eksperci spodziewali się odczuwalnego wpływu zmian w gospodarce na popyt na pracowników już na początku roku. Nasze dane za ostatnie trzy miesiące nie potwierdzają tych prognoz – pracodawcy zamieścili w tym czasie na Pracuj.pl ponad 152 tysiące ofert zatrudnienia. 

W porównaniu do analogicznego okresu w ub.r. liczba ogłoszeń wzrosła o 4%, osiągając najwyższy wynik w I kwartale w historii portalu.​ Nie oznacza to jednak, że nie warto czujnie przyglądać się ważnym zjawiskom na różnych polach rekrutacji.

Przyglądając się kontekstowi sytuacji pracodawców, można zauważyć, że zatrudnienie wciąż utrzymuje się na bardzo wysokim pułapie. Według Ministerstwa Pracy stopa bezrobocia osiągnęła w marcu poziom 5,9%. Według ostatnich przewidywań Narodowego Banku Polskiego, wzrost gospodarczy w 2019 roku powinien osiągnąć poziom 4,5%, rok później zwalniając jednak do około 3,7%. Pracodawcy borykają się także z dużą presją w kwestii utrzymania pracowników – 63% specjalistów badanych przez Pracuj.pl rozgląda się za nową pracą, a według raportu Work Service 62% z ankietowanych polskich pracowników oczekuje w najbliższych miesiącach podwyżki. Według tego samego raportu połowa pracodawców ma problemy z rekrutacją odpowiednich kandydatów, a wynagrodzenia chce zwiększyć tylko 27% firm.

W działaniach pracodawców powinna być więc uwzględniania zarówno wysoka liczba rekrutacji na rynku, jak też rosnące oczekiwania pracowników oraz możliwość wystąpienia wkrótce lekkiego spowolnienia koniunktury. W rozmowach z wieloma naszymi klientami, prowadzonych w I kwartale 2019 roku, dostrzegliśmy z jednej strony chęć jeszcze bardziej dynamicznej rekrutacji, a z drugiej – potrzebę dalszego rozwoju działań HR w kierunku automatyzacji, wzrostu efektywności, doboru trafnych narzędzi. To ważne sygnały także dla naszego działu rozwoju produktu, testującego kolejne nowe funkcje Pracuj.pl. Wszystkie te tendencje będą miały wpływ na rekrutację także w następnych kwartałach 2019.