- Szybka normalizacja łańcuchów dostaw po wyjątkowej sytuacji w latach 2021 i 2022
- Wysoka rentowność wszystkich jednostek biznesowych w porównaniu z okresem sprzed pandemii
- Koncentracja na kontroli kosztów, dzięki modelowi asset light
- Współczynnik konwersji grupy na wysokim poziomie 26%
Grupa Kuehne+Nagel CHF mln |
Q1 2023 | Q1 2022 | Δ |
Obrót netto | 6,748 | 10,158 | -37% |
Zysk brutto | 2,394 | 2,942 | -19% |
Wynik operacyjny (EBITDA) | 803 | 1.306 | -39% |
EBIT | 612 | 1.120 | -45% |
Zysk za okres | 462 | 832 | -45% |
Wolne przepływy pieniężne | 415 | 1,037 | -60% |
Początek roku upłynął pod znakiem wyzwań geopolitycznych i inflacyjnych na całym świecie. Jednocześnie łańcuchy dostaw szybko unormowały się w porównaniu do lat 2021 i 2022. Mimo że popyt na usługi transportowe spadł zgodnie z oczekiwaniami, Grupa Kuehne+Nagel osiągnęła dobre wyniki. Wyjątkowa sytuacja gospodarcza związana z pandemią COVID-19 zniekształca możliwości porównania z poprzednim rokiem. W kontekście normalizacji środowiska biznesowego i w porównaniu do wyników sprzed pandemii, wyniki w pierwszym kwartale 2023 r. stanowią rekord.
Obrót netto za pierwsze trzy miesiące 2023 r. wyniósł 6,7 mld CHF, EBIT 612 mln CHF, a zysk netto 462 mln CHF. Wskaźnik konwersji, który opisuje stosunek EBIT do zysku brutto Grupy, pozostał na wysokim poziomie 26%.
Stefan Paul, CEO Kuehne+Nagel International AG:
„Środowisko makroekonomiczne pozostało niezwykle wymagające na początku 2023 r. Nie jest to zaskoczeniem, ponieważ oznaki osłabienia pojawiły się jesienią ubiegłego roku, po okresie nadzwyczajnego popytu na usługi logistyczne związanego z pandemią.
Dzięki naszej koncentracji na kontroli kosztów poprzez wykorzystanie modelu asset light, Grupa Kuehne+Nagel była w stanie utrzymać się w tym środowisku i zwiększyć udział w rynku na całym świecie. Już teraz widzimy wczesne sukcesy wdrożenia strategii Roadmap 2026 przedstawionej w marcu”.
Spis treści:
Logistyka morska
CHF mln |
Q1 2023 | Q1 2022 | Δ |
Obrót netto | 2,667 | 4,857 | -45% |
Zysk brutto | 686 | 974 | -30% |
EBIT | 344 | 621 | -45% |
W pierwszym kwartale 2023 r. obroty netto morskiej jednostki biznesowej wyniosły 2,7 mld CHF, a EBIT 344 mln CHF. Współczynnik konwersji utrzymał się na wysokim poziomie 50%. Wolumen kontenerów w pierwszym kwartale 2023 r. wyniósł 987,000 TEU.
Logistyka morska w Kuehne+Nagel osiągnęła znaczący wzrost udziału w rynku, ustanawiając po raz pierwszy pozycję lidera na trasie transpacyficznej.
Logistyka lotnicza
CHF mln |
Q1 2023 | Q1 2022 | Δ |
Obrót netto | 1,862 | 3,146 | -41% |
Zysk brutto | 488 | 817 | -40% |
EBIT | 154 | 425 | -64% |
W pierwszym kwartale 2023 r. obroty netto logistyki lotniczej wyniosły 1,9 mld CHF, a EBIT 154 mln CHF. Współczynnik konwersji wyniósł 32%. Wolumen frachtu lotniczego wyniósł 475 000 ton w pierwszym kwartale 2023 r. Na rynku frachtu lotniczego w ogólnej fazie spadkowej, Kuehne+Nagel utrzymało stabilny udział w rynku, jednocześnie zyskując udział w takich obszarach jak transport towarów łatwo psujących się.
W ramach długoterminowej umowy czarterowej z Atlas Air, Kuehne+Nagel odebrało w lutym w Seattle ostatniego wyprodukowanego Boeinga 747. Jumbo jet będzie wykorzystywany głównie do transportu towarów na trasie transpacyficznej dla spółki zależnej Kuehne+Nagel – Apex Logistics.
Logistyka drogowa
CHF mln |
Q1 2023 | Q1 2022 | Δ |
Obrót netto | 956 | 982 | -3% |
Zysk brutto | 349 | 329 | 6% |
EBIT | 52 | 30 | 73% |
W pierwszym kwartale 2023 r. obroty netto drogowej jednostki biznesowej wyniosły 956 mln CHF, a EBIT 52 mln CHF. W pierwszym kwartale zrealizowano około 6 milionów zleceń. Sieci nadal były dobrze wykorzystywane, co pozwoliło jednostce odnotować rekordowy wynik kwartalny.
W marcu Kuehne+Nagel uruchomiło we Francji pierwsze 23 elektryczne ciężarówki, które będą wykorzystywane głównie w środowisku miejskim.
Logistyka kontraktowa
CHF mln |
Q1 2023 | Q1 2022 | Δ |
Obrót netto | 1.263 | 1.173 | 8% |
Zysk brutto | 871 | 822 | 6% |
EBIT | 62 | 44 | 41% |
W pierwszym kwartale 2023 r. obroty netto logistyki kontraktowej wyniosły 1,3 mld CHF przy EBIT na poziomie 62 mln CHF. Koncentracja na segmentach klientów o wysokiej wartości dodanej oraz wysokie wykorzystanie powierzchni magazynowej ponownie doprowadziły do wzrostu rentowności do nowego rekordowego poziomu.
Dzięki otwarciu nowego centrum dystrybucyjnego dla Decathlon, francuskiego detalisty z branży sportowej, jednostka ta zwiększyła możliwości logistyczne dla tego klienta w Ameryce Łacińskiej o około 30%. Nowy obiekt w Chile jest wyposażony w najnowocześniejszą robotykę do kompletacji omnichannel.