Wyniki finansowe Grupy Kuehne+Nagel za pierwszy kwartał 2023 r.

Kuehne+Nagel
  • Szybka normalizacja łańcuchów dostaw po wyjątkowej sytuacji w latach 2021 i 2022
  • Wysoka rentowność wszystkich jednostek biznesowych w porównaniu z okresem sprzed pandemii
  • Koncentracja na kontroli kosztów, dzięki modelowi asset light
  • Współczynnik konwersji grupy na wysokim poziomie 26%
Grupa
Kuehne+Nagel
CHF mln
Q1 2023 Q1 2022 Δ
Obrót netto 6,748 10,158 -37%
Zysk brutto 2,394 2,942 -19%
Wynik operacyjny (EBITDA) 803 1.306 -39%
EBIT 612 1.120 -45%
Zysk za okres 462 832 -45%
Wolne przepływy pieniężne 415 1,037 -60%

 

Początek roku upłynął pod znakiem wyzwań geopolitycznych i inflacyjnych na całym świecie. Jednocześnie łańcuchy dostaw szybko unormowały się w porównaniu do lat 2021 i 2022. Mimo że popyt na usługi transportowe spadł zgodnie z oczekiwaniami, Grupa Kuehne+Nagel osiągnęła dobre wyniki. Wyjątkowa sytuacja gospodarcza związana z pandemią COVID-19 zniekształca możliwości porównania z poprzednim rokiem. W kontekście normalizacji środowiska biznesowego i w porównaniu do wyników sprzed pandemii, wyniki w pierwszym kwartale 2023 r. stanowią rekord.

Obrót netto za pierwsze trzy miesiące 2023 r. wyniósł 6,7 mld CHF, EBIT 612 mln CHF, a zysk netto 462 mln CHF. Wskaźnik konwersji, który opisuje stosunek EBIT do zysku brutto Grupy, pozostał na wysokim poziomie 26%.

Stefan Paul, CEO Kuehne+Nagel International AG:

„Środowisko makroekonomiczne pozostało niezwykle wymagające na początku 2023 r. Nie jest to zaskoczeniem, ponieważ oznaki osłabienia pojawiły się jesienią ubiegłego roku, po okresie nadzwyczajnego popytu na usługi logistyczne związanego z pandemią.

Dzięki naszej koncentracji na kontroli kosztów poprzez wykorzystanie modelu asset light, Grupa Kuehne+Nagel była w stanie utrzymać się w tym środowisku i zwiększyć udział w rynku na całym świecie. Już teraz widzimy wczesne sukcesy wdrożenia strategii Roadmap 2026 przedstawionej w marcu”.

Logistyka morska

 

CHF mln

Q1 2023 Q1 2022 Δ
Obrót netto 2,667 4,857 -45%
Zysk brutto 686 974 -30%
EBIT 344 621 -45%

 

W pierwszym kwartale 2023 r. obroty netto morskiej jednostki biznesowej wyniosły 2,7 mld CHF, a EBIT 344 mln CHF. Współczynnik konwersji utrzymał się na wysokim poziomie 50%. Wolumen kontenerów w pierwszym kwartale 2023 r. wyniósł 987,000 TEU.

Logistyka morska w Kuehne+Nagel osiągnęła znaczący wzrost udziału w rynku, ustanawiając po raz pierwszy pozycję lidera na trasie transpacyficznej.

Logistyka lotnicza

 

CHF mln

Q1 2023 Q1 2022 Δ
Obrót netto 1,862 3,146 -41%
Zysk brutto 488 817 -40%
EBIT 154 425 -64%

 

W pierwszym kwartale 2023 r. obroty netto logistyki lotniczej wyniosły 1,9 mld CHF, a EBIT 154 mln CHF. Współczynnik konwersji wyniósł 32%. Wolumen frachtu lotniczego wyniósł 475 000 ton w pierwszym kwartale 2023 r. Na rynku frachtu lotniczego w ogólnej fazie spadkowej, Kuehne+Nagel utrzymało stabilny udział w rynku, jednocześnie zyskując udział w takich obszarach jak transport towarów łatwo psujących się.

W ramach długoterminowej umowy czarterowej z Atlas Air, Kuehne+Nagel odebrało w lutym w Seattle ostatniego wyprodukowanego Boeinga 747. Jumbo jet będzie wykorzystywany głównie do transportu towarów na trasie transpacyficznej dla spółki zależnej Kuehne+Nagel – Apex Logistics.

Logistyka drogowa

 

CHF mln

Q1 2023 Q1 2022 Δ
Obrót netto 956 982 -3%
Zysk brutto 349 329 6%
EBIT 52 30 73%

 

W pierwszym kwartale 2023 r. obroty netto drogowej jednostki biznesowej wyniosły 956 mln CHF, a EBIT 52 mln CHF. W pierwszym kwartale zrealizowano około 6 milionów zleceń. Sieci nadal były dobrze wykorzystywane, co pozwoliło jednostce odnotować rekordowy wynik kwartalny.

W marcu Kuehne+Nagel uruchomiło we Francji pierwsze 23 elektryczne ciężarówki, które będą wykorzystywane głównie w środowisku miejskim.

Logistyka kontraktowa

 

CHF mln

Q1 2023 Q1 2022 Δ
Obrót netto 1.263 1.173 8%
Zysk brutto 871 822 6%
EBIT 62 44 41%

 

W pierwszym kwartale 2023 r. obroty netto logistyki kontraktowej wyniosły 1,3 mld CHF przy EBIT na poziomie 62 mln CHF. Koncentracja na segmentach klientów o wysokiej wartości dodanej oraz wysokie wykorzystanie powierzchni magazynowej ponownie doprowadziły do wzrostu rentowności do nowego rekordowego poziomu.

Dzięki otwarciu nowego centrum dystrybucyjnego dla Decathlon, francuskiego detalisty z branży sportowej, jednostka ta zwiększyła możliwości logistyczne dla tego klienta w Ameryce Łacińskiej o około 30%. Nowy obiekt w Chile jest wyposażony w najnowocześniejszą robotykę do kompletacji omnichannel.