Żyć w luksusie – to marzenie każdego Polaka

Ernst & Young

Drogie wczasy za granicą, najnowszy model samochodu czy własny dom – to wszystko ma sprawić, że codzienne życie będzie komfortowe. I jest. Jak się okazuje, rynek wyrobów luksusowych w Polsce – mimo istniejącego kryzysu – rozwija się.

Apetyt rośnie w miarę jedzenia. Polacy więcej zarabiają, a tym samym i więcej wydają. I choć na luksus mogą sobie pozwolić ci, którzy zarabiają ponadprzeciętnie – to są i tacy, którzy nader często stosują zasadę – „postaw się, a zastaw się”. Co prawda konsumpcja dóbr luksusowych w Polsce kształtuje się tylko na poziomie 400 milionów euro, podczas gdy w Chinach mowa jest o 22 miliardach euro, to jednak rynek dóbr luksusowych kwitnie. Przyczynia się do tego większa dostępność marek, dzięki czemu konsumenci nie muszą tak często, jak jeszcze kilka lat temu, wyjeżdżać w ich poszukiwaniu za granicę.

Dla Polaków najważniejszymi atrybutami marki luksusowej są: wysoka jakość, prestiż, bogata tradycja oraz reprezentowane przez nią wartości. Jak podkreśla Zbigniew Jusis, Partner Działu Doradztwa Transakcyjnego Ernst & Young i ekspert ds. rynku dóbr luksusowych: „Polskie firmy póki co aspirują do miana firm luksusowych, albowiem ten rynek zdominowany jest przez międzynarodowe koncerny.[…]Rodzime firmy muszą więc znaleźć miejsce w globalnej gospodarce.[…]Wraz ze wzrostem naszego kraju, będzie widać rozwój tej gałęzi.”

Warto dodać, że bardzo duże znaczenie w sięganiu przez konsumentów po dobra luksusowe ma reklama. Zagraniczne marki na działania marketingowe przeznaczają 20-30% wielkości sprzedaży. Polscy producenci nie mogą na to sobie pozwolić, ale efektywne okazać się mogą działania promocyjne prowadzone w mniejszej skali. Nie od dziś wiadomo, że reklama jest dźwignią handlu.