mCommerce w punkcie zwrotnym. Raport z badania Criteo

smartfon aplikacja parking
  • Po raz pierwszy, większość transakcji mobilnych na największych rynkach globalnych jest dokonywana za pośrednictwem smartfonów.
  • W Polsce aż 66% transakcji mobilnych jest realizowana na smartfonach, a tylko 34% z poziomu tabletów
  • Udział transakcji mobilnych w handlu eCommerce w Polsce wyniósł 17% w H1 2016
  • Marketerzy, którzy zoptymalizowali strony internetowe i aplikacje pod urządzenia mobilne mają znacząco wyższy udział w rynku transakcji mobilnych.

Criteo (NASDAQ: CRTO), firma technologiczna zajmująca się marketingiem efektywnościowym, opublikowała raport H1 2016 State and Mobile Commerce, w którym analizuje zachowania zakupowe użytkowników oraz prezentuje prognozy rozwoju globalnego rynku mCommerce. Raport pokazuje, że urządzenia mobilne zaczynają dominować w sprzedaży eCommerce, a sprzedawcy, którzy będą potrafili wykorzystać ten trend, odnotują znaczący wzrost liczby transakcji w swoich sklepach online.

„Rynek mCommerce znajduje się w punkcie zwrotnym. Sprzedawcy optymalizują platformy sprzedażowe pod mobile, w rezultacie liczba transakcji za pośrednictwem urządzeń mobilnych przekroczyła już ilość transakcji z poziomu  desktopu.” – powiedział Ellie Kanan, EVP, Marketing, Criteo. „Sprzedawcy powinni zapewnić spójne doświadczenie klienta dla zakupów cross-device oraz transakcji na urządzeniach mobilnych. Umiejętne dotarcie do  użytkownika, niezależnie od etapu ścieżki zakupowej, na jakim się znajduje, pozwoli zdystansować konkurencję i odpowiednio przygotować się na nadchodzące sezony zakupowe”.

Badanie Criteo pokazuje, że handel detaliczny osiągnął punkt krytyczny i marki nie mogą dłużej ignorować platform mobilnych, które są jednym z głównych instrumentów napędzających sprzedaż eCommerce. Podczas gdy rozwój zaawansowanej technologii ułatwił zakupy za pomocą urządzeń mobilnych, marketerzy muszą zmierzyć się z wyzwaniem dotarcia do użytkownika w każdym środowisku  procesu zakupowego, zarówno w aplikacjach jak i na stronach mobilnych. Równocześnie powinni rozwijać strategię targetowania na urządzenia mobilne.

Kluczowe wnioski raportu:

Transakcje mobilne dominują w zakupach online

Liczba kupujących, którzy odwiedzają strony sklepów online,  przeglądają i nabywają produkty za pomocą desktopów czy urządzeń mobilnych, ciągle wzrasta. Urządzenia mobilne generują wyższy wskaźnik transakcji niż tradycyjne kanały. Sprzedający, którzy odpowiednio zoptymalizowali mobilne doświadczenie zakupowe – zarówno w aplikacji jak i na stronie internetowej dostosowanej pod urządzenia mobilne – prześcigają konkurencję i zwiększają bazę lojalnych klientów.

  • W ujęciu rok do roku największy wzrost udziału transakcji mobilnych w sprzedaży eCommerce został odnotowany w Brazylii, Australii i Francji.
  • W Polsce udział transakcji mobilnych w handlu eCommerce wyniósł 17% w H1 2016.

W najwyższym kwartylu sprzedawców wskaźnik ten wyniósł 22%. Średnia wartość zamówienia na urządzeniu mobilnym w H1 2016 wyniosła 93 PLN, a 100 PLN na desktopie.

Użytkownicy wybierają smartfony

Smartfony stają się coraz powszechniejszym narzędziem zakupowym, szczególnie w sytuacji gdy nowe funkcjonalności, jak rozpoznawanie linii papilarnych, czynią proces zakupowy szybkim i wygodnym. Dla porównania –  liczba transakcji z poziomu tabletu z każdym rokiem maleje. Sprzedawcy powinni wdrożyć  strategię marketingową zaprojektowaną wokół mobile, która uwzględnia aplikacje mobilne i mobilne strony internetowe. W ten sposób odpowiedzą na oczekiwania użytkowników smartfonów:

  • Po raz pierwszy, większość transakcji mobilnych na największych rynkach globalnych jest dokonywana za pośrednictwem smartfonów
  • Japonia, Wielka Brytania oraz Korea Południowa, gdzie większość stron online jest zoptymalizowana pod mobile, odnotowały najwyższy wskaźnik konwersji oraz największy udział mobilnych transakcji w handlu eCommerce.
  • W Polsce 66% transakcji mobilnych jest realizowana na smartfonach, a tylko 34% z poziomu tabletów

Zaawansowane aplikacje sprzyjają zakupom

Topowi sprzedawcy tworzą zrozumiałe, intuicyjne oraz użyteczne aplikacje sprzedażowe, które zapewniają konsumentom wygodne zakupy na urządzeniach mobilnych.
Powiadomienia na ekranie startowym, natychmiastowe ładowanie treści, powiadomienia push, dostępność treści offline, personalizacja oraz dostęp do funkcjonalności natywnych sprawiają, że konsumenci otrzymują bogatsze i bardziej angażujące mobilne doświadczenie zakupowe:

  • W Q2 2016, sprzedawcy z zaawansowaną aplikacją mobilną odnotowali, że ponad 54% transakcji na urządzeniach przenośnych zostało zrealizowanych za pomocą aplikacji mobilnych, co stanowi wzrost w porównaniu z 2015 rokiem, kiedy wskaźnik ten wynosił 47%.
  • Aplikacje mobilne generują znacznie więcej transakcji niż inne kanały sprzedaży online oraz osiągają konwersję ponad trzykrotnie wyższą wśród konsumentów niż mobilne strony internetowe.
  • Po raz pierwszy, aplikacje mobilne osiągnęły wyższą wartość zamówień niż desktopowe oraz mobilne strony internetowe. Średnia wartość zamówienia w aplikacji mobilnej wynosiła 127 USD, podczas gdy dla desktopów i stron mobilnych było to odpowiednio 100 USD i 91 USD.
  • Liderzy sprzedaży za pomocą aplikacji mobilnych uzyskują o 90% wyższą konwersję niż początkujący sprzedawcy.

Pełen raport  jest dostępny na stronie H1 2016 State and Mobile Commerce