Analityka biznesowa w Polsce – wyzwania 2018

raport analiza wyniki

Firma Clouds On Mars opublikowała wyniki sondażu pod nazwą: „Analityka biznesowa – wyzwania 2018”. Większość menedżerów (74%) oceniła, że kultura organizacyjna ich firm w zakresie zarządzania danymi jest na średnim poziomie, 21% uważa, że znajduje się na poziomie wysokim, a 5%, że na poziomie niskim.

Jako głównych użytkowników narzędzi analitycznych w firmach w Polsce ankietowani wskazali kolejno: Finanse, Zarząd i Sprzedaż. Zdecydowanie niżej w zestawieniu znalazł się Marketing.

graph_1Grono najczęstszych użytkowników BI zapewne nie jest dla nikogo zaskoczeniem. Można się natomiast zastanawiać, czy niski poziom wykorzystania narzędzi analitycznych przez działy marketingu nie powinien być powodem do troski ze strony zarządów firm mówi Dominik Kaczmarek, Vice President w Clouds On Mars – Ogromne możliwości analizowania kampanii marketingowych, czy aktywności w firmowych social mediach zaszyte w narzędziach analitycznych w sposób kategoryczny zwiększają skuteczność i trafność tych działań.

graph_2Respondenci wskazali trzy najczęściej używane systemy BI: SAP Business Objects, Microsoft Power BI oraz Qlik. Trzeba też podkreślić, że część firm na co dzień wykorzystuje więcej niż jeden system analityczny lub korzysta z własnego, przygotowanego np. przez lokalny dział IT.

Dominik Kaczmarek wyjaśnia, że korzystanie z co najmniej dwóch narzędzi analitycznych często jest praktyką uzasadnioną, wynika z faktu że jedno narzędzie nadaje się dla technicznie bardzo zaawansowanych analityków danych, a drugie, np. Power BI dla zwykłych użytkowników biznesowych – wyjaśnia VP w Clouds On Mars.

Badani przyznali, że w ich firmach największą wartość czerpie się z: raportowania (42%), analizowania (34%) i prognozowania (16%). Natomiast jako najbardziej dotkliwy brak i słabość ich analityki wskazali: prognozowanie (38%), analizowanie (27%) i wizualizację danych (23%).

Warto zauważyć, że prognozowanie i analizowanie zostały wskazane zarówno jako elementy, z których firmy czerpią największą wartość biznesową, jak i te, które uznane zostały jako słabości firmowej analityki. Wskazuje to na niezaprzeczalną ważność tych elementów, jak i na wyzwanie, jakie wciąż się z nimi wiąże – warto je jednak podjąć, bo są to wartości w wysokim stopniu przekładające się na sprawność funkcjonowania firmy i trafność podejmowanych decyzji menedżerskich – mówi Dominik Kaczmarek z Clouds On Mars.

Ankietowani, poproszeni o wskazanie tego, co w ich organizacjach jest najważniejsze w zakresie zarządzania danymi, najczęściej mówili o jakości danych i łatwości samodzielnej obsługi. Natomiast wyraźnie mniej wskazań dotyczyło dostępności narzędzi BI w chmurze oraz dostępności na urządzeniach mobilnych.graph_3

Waga wysokiej jakości danych nie podlega dyskusji – to absolutna podstawa wiarygodnego korzystania z analityki biznesowej. Na komentarz zasługuje duża potrzeba samodzielnego korzystania z narzędzi BI – mówi Dominik Kaczmarek – To trend, który od jakiegoś czasu jest bardzo wyraźny i sygnalizowany przez większość agencji badawczych. Także firma Gartner podkreśla, że szybki postęp w dziedzinie sztucznej inteligencji, analiz w modelu SaaS oraz platform BI sprawiają, że dla zwykłych użytkowników ​​narzędzia analityczne są łatwiejsze w obsłudze i bardziej ekonomiczne, niż kiedykolwiek wcześniej.

Sondaż został przeprowadzony na przełomie stycznia i lutego 2018 r. Ankietę wypełniły 43 osoby, głównie CIO i CDO z dużych i średnich firm. Ankietowani na większość pytań mogli udzielić więcej niż jednej odpowiedzi. Wyniki zostały opracowane przez Clouds On Mars w narzędziu Microsoft Power BI.