BLIK po pierwszym półroczu 2018 roku

Dariusz Mazurkiewicz
Dariusz Mazurkiewicz

W drugim kwartale 2018 roku Polski Standard Płatności odnotował kolejne wzrosty liczby transakcji BLIKIEM we wszystkich kanałach. W tym czasie Polacy zrealizowali ich ponad 18,5 miliona. Oznacza to, że w sumie w pierwszym półroczu 2018 roku użyto BLIKA niemal 33 miliony razy – tyle samo, ile w całym 2017 roku.

BLIK zamyka drugi kwartał 2018 roku z kolejnymi rekordami. Z 18,5 mln transakcji najwięcej odnotowano płatności w internecie – 70 proc., czyli 12,9 mln. To o 23 proc. więcej niż w poprzednim kwartale. Rośnie także popularność pozostałych kanałów. W ciągu ostatnich trzech miesięcy Polacy zrealizowali 3,5 mln wpłat i wypłat BLIKIEM z bankomatów, czyli o 35 proc. więcej niż w pierwszym kwartale. Wypłaty stanowią 19 proc. wszystkich transakcji w okresie od kwietnia do czerwca.

Najdynamiczniej, bo prawie dwukrotnie w porównaniu z pierwszym kwartałem, wzrosła liczba płatności w sklepach stacjonarnych, których było ponad milion (6 proc. wszystkich transakcji). Pozostałe 5 proc. stanowiły przelewy na numer telefonu, których było aż 990 tysięcy, czyli o 32 proc. więcej niż w pierwszym kwartale 2018 roku.

Dariusz Mazurkiewicz
Dariusz Mazurkiewicz

– W ciągu sześciu miesięcy Polacy płacili, wypłacali i przelewali BLIKIEM niemal 33 miliony razy. Tempo wzrostu popularności BLIKA w Polsce jest cały czas wysokie. Polacy przekonali się do standardu BLIKA w aplikacjach swoich banków – mówi Dariusz Mazurkiewicz, prezes Polskiego Standardu Płatności, operatora BLIKA.

Porównując drugi kwartał 2018 r. z analogicznym okresem ubiegłego roku, liczba transakcji w internecie wzrosła trzykrotnie, podobnie jak liczba przelewów na numer telefonu. Płatności w sklepach stacjonarnych było 2,5 razy więcej, natomiast liczba wpłat i wypłat z bankomatów wzrosła o ponad 80 proc.

– Na popularność BLIKA wpływa jego wygoda, bezpieczeństwo i szybkość, a także poszerzająca się nieustannie sieć akceptacji i banków, które udostępniają usługę. W ostatnim półroczu do banków, które posiadają BLIKA w swoich aplikacjach mobilnych dołączyły trzy nowe: Raiffeisen Polbank, Credit Agricole oraz Bank Pekao S.A. BLIKIEM zapłacimy już w całym polskim e-commerce, a także w 290 tys. terminali płatniczych oraz wypłacimy lub wpłacimy gotówkę w 19 tys. bankomatów. Wszystkie te elementy sprawiają, że BLIK już jest dla wielu Polaków pierwszym płatniczym wyborem – podkreśla Dariusz Mazurkiewicz.

W drugim kwartale Polacy wykonywali średnio 203 tys. transakcji BLIKIEM dziennie. Było to średnio 142 tys. płatności w internecie, 38 tys. transakcji w bankomatach, 12 tys. płatności w terminalach płatniczych i 11 tys. natychmiastowych przelewów na telefon. Dzienny rekord transakcji BLIKIEM łącznie wyniósł aż 271 tys., a w samym internecie 191 tysięcy.

Dzięki BLIKOWI miliony Polaków mogą bezpiecznie i wygodnie, korzystając ze smartfona, płacić w internecie i tradycyjnych sklepach, wypłacać i wpłacać gotówkę z bankomatów oraz przelewać natychmiastowo pieniądze innym użytkownikom na numer telefonu bez znajomości ich rachunku bankowego. BLIK to jedna z najszybszych metod płatności w sklepach internetowych oraz mobilnych.

BLIK stanowi ogólnokrajowy, powszechny standard płatności, który wykorzystuje najnowocześniejsze technologie informatyczne. Możliwość skorzystania z BLIKA w aplikacjach bankowości mobilnej ma obecnie ok. 90 proc. wszystkich klientów krajowych instytucji finansowych. Za rozwój systemu odpowiada spółka Polski Standard Płatności (PSP). PSP stale rozwija możliwości BLIKA tak, aby system był jak najbardziej funkcjonalny dla jego użytkowników.

Udziałowcami spółki PSP jest sześć polskich banków: Alior Bank, Bank Millennium, Bank Zachodni WBK, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski. Z BLIKA mogą korzystać również klienci Getin Banku, BGŻ BNP Paribas, Raiffeisen Polbanku, Credit Agricole, Pekao SA, Inteligo, Orange Finanse i T-Mobile Usługi Finansowe.