Bogdan Łukasik: Handel przyszłości rzuca wyzwanie tradycyjnej roli sklepów

0

Wraz z rozwojem technologii, rozwiązania wdrażane w handlu online i offline coraz silniej na siebie oddziałują. Klienci oczekują od sklepów możliwości szybkich, wygodnych zakupów, personalizacji i intuicyjnej płatności. W efekcie, sprzedaż stacjonarna pod wpływem trendów społecznych, coraz chętniej sięga po nowe technologie i środki właściwe dla e-commerce. Dzięki temu może lepiej dopasowywać się do zmieniających się wymagań współczesnych klientów. Efektywna strategia musi więc uwzględniać synergię różnych kanałów sprzedaży.

Znaczenie e-commerce dynamicznie rośnie, kosztem sprzedaży detalicznej. Według prognoz PlanetRetail RNG do 2023 r. zakupy online na świecie będą stanowiły ponad jedną czwartą globalnego łańcucha sprzedaży (wzrost z 21% w 2018 r.). Nie zmienia to faktu, że w najbliższych latach większość sprzedaży nadal będzie odbywała się w placówkach handlowych. W przestrzeni sklepowej prezentowane są produkty, które konsument może dotknąć, obejrzeć, powąchać czy przymierzyć, co w efekcie wpływa na ilość zakupywanych towarów. Jednak podczas pobytu w sklepie może korzystać równolegle z wielu kanałów zakupowych. Dlatego prezentacja produktów w placówce handlowej powinna przyciągać uwagę i budzić zainteresowanie, uzupełniając zakupy online.

Zakupy e-Klienta

Gospodarstwa domowe na całym świecie kurczą się. To efekt nowoczesnego stylu życia i czynników społeczno-ekonomicznych. Równolegle społeczeństwo globalnie się starzeje. Prognozy z opracowanego w 2017 r. raportu „World Population Prospects są alarmujące – obciążenie demograficzne rokrocznie wzrasta i w 2030 r. osiągnie poziom 18% (dla porównania w roku 2000 wyniósł 11%). To zmusi rządy do podjęcia dodatkowych działań zabezpieczających tę grupę społeczną, napędzając tym samym erozję klasy średniej. Zachodzące zmiany będą miały również wpływ na kształtowanie się rynku detalicznego. Obserwujemy zderzenie pokoleń klientów, co wymusza na nas zróżnicowanie taktyki w kontaktach z młodszym, cyfrowo-rozwiniętym pokoleniem i starszymi konsumentami. Niezależnie od wieku, konsumenci oczekują od detalistów rozwiązań, które poprawią wygodę robienia zakupów.

Czytaj również:  W ciągu 8 lat handel w internecie osiągnie 40 proc. całkowitej sprzedaży w skali globalnej. Trend ten napędza sztuczna inteligencja i analiza big data

Wg badań przeprowadzonych w zeszłym roku przez CBOS, z telefonów komórkowych korzysta 92% dorosłych Polaków. Smartfona używa ponad połowa (57%), a ponad dwie piąte (43%) – klasycznego telefonu komórkowego. Coraz większa aktywność cyfrowa i dynamiczny tryb życia wymagają od nas szybkiego pobierania i przetwarzania informacji. Z punktu widzenia detalisty jest również istotne w kontekście naszych ścieżek zakupowych. Dawniej, podczas zakupów wykazywaliśmy się ograniczoną aktywnością, dziś mamy znacznie bardziej rozproszoną uwagę. To całkowicie przekształca sposób, w jaki absorbujemy informacje o produkcie. Jesteśmy coraz bardziej impulsywni, a jednocześnie chcemy, aby zakupy przebiegały szybko i wygodnie. Widocznym przykładem zachodzących zmian jest wzrost popytu na produkty on-the-go – łatwych w przygotowaniu, wygodnych i porcjowanych, gotowych do spożycia od razu po zakupie.

Bogdan Łukasik, szef rady nadzorczej Modern-Expo Group
Bogdan Łukasik, szef rady nadzorczej Modern-Expo Group