Idzie nowe, czyli trendy HR na 2016 rok

0

Z Nowym Rokiem idzie „nowe”. Rozpoczyna się snucie nowych postanowień, planów, obieranie nowych i nieznanych dotąd dróg. W branżowe drzwi zaczynają pukać nowe trendy.

Wszędzie pachnie nowością i zmianami, które czasem same wpraszają się do naszego życia. Jak to jest w branży HR? W których obszarach szykuje się poważna rewolucja, a które z nich ominie przełom?  Na co powinni być gotowi HRowcy, chcący sprostać oczekiwaniom rynku?  Na te pytania odpowiedzą nam zaproszeni do wypowiedzi specjaliści.

Rozwój pracowników

Nie bez powodu mówi się, że ten, kto się nie rozwija, ten się cofa. Pracownicy, którym nie zapewnia się możliwości nabycia nowych kompetencji szybko się nudzą, a dotychczasowe zadania stają się dla nich przykrym obowiązkiem. Motywacja zaczyna spadać. Nie tego oczekuje od pracodawców młode pokolenie, wkraczające właśnie na rynek pracy. Jak zauważa dr Zuzanna Górska, młodzi pracownicy chcą, aby firmy inwestowały w ich rozwój i pomagały doskonalić posiadane umiejętności. Jak mogą odpowiedzieć na to wyzwanie pracodawcy?

Firmy coraz chętniej będą sięgać po narzędzia diagnostyczne, dzięki którym lepiej będą identyfikować potrzeby i możliwości rozwojowe pracowników. W 2016 roku zaobserwujemy także jeszcze większe otwarcie na nowatorskie rozwiązania w dziedzinie szkoleń i diagnostyki kompetencji miękkich – podpowiada dr Zuzanna Górska, psycholog, coach, autorka GCP Method®.

Rynek HR oferuje szereg rozwiązań, które można dopasować do potrzeb pojawiających się w firmie. Wsparcie w planowaniu ścieżek rozwoju pracowników mogą zaoferować takie narzędzia, jak analiza grafologiczna czy analiza psychometryczna. Dzięki nim pracodawca pozna czynniki warunkujące wzrost motywacji danej osoby. Dodatkowo zyska informację dotyczącą silnych stron pracownika oraz obszarów, nad którymi trzeba jeszcze popracować. Rozwiązania te są innowacyjne, dlatego też z większym prawdopodobieństwem zainteresują pokolenie Y i Z. Mogą one stanowić czynnik uzupełniający oraz pomoc w podjęciu odpowiedniej decyzji.

Czytaj również:  Wartość fińskich inwestycji w Polsce sięgnęła poziomu 2 mld euro. Co wiemy o Finlandii?

Pracodawcy będą chcieli wyróżnić swoje firmy i kreować ich przyjazny wizerunek w celu zainteresowania kandydatów ofertami pracy. Chcąc zadbać o employer branding będą sięgać po kreatywne sposoby rekrutacji pracowników lub po metody, które pozwolą wzbogacić te tradycyjne. Niekiedy innowacyjny element jest silnym argumentem „za”, zachęcającym do wysyłania CV na ofertę pracy firmy. Nowoczesne technologie skupiają uwagę głównie ludzi młodych, dlatego jeśli grupą docelową oferty pracy są właśnie młode osoby, warto pomyśleć o dedykowanych im rozwiązaniach.

Dopasowanie do potrzeb młodego pokolenia

Każdy pracownik należy do konkretnego pokolenia, które posiada określone cechy charakterystyczne. Przedstawiciele jednych pokoleń cenią sobie stabilność i są lojalni wobec pracodawcy, inni z kolei wyróżniają się pragnieniem ciągłych zmian i ponadprzeciętną umiejętnością poruszania się w świecie online. Oczywiście nie można generalizować i zamykać się w stereotypach. Piotr Marciniak nakreśla obraz pokolenia Z, dominującego dzisiaj na rynku pracy.