Najlepsze cyfrowe transformacje w Polsce – Digital Excellence Awards

Dostawa w kilka godzin, zwinne organizacje publiczne i elastyczne struktury – tak wygląda cyfrowa transformacja w Polsce

0
  • Eobuwie.pl i LPP dzięki innowacyjnej logistyce i ścisłemu sprzężeniu online i offline, podnoszą oczekiwania klientów co do szybkości obsługi i dostępności produktów.
  • ARiMR jest jedną z pierwszych organizacji rządowych, która rozwija własne centrum wytwarzania oprogramowania i samodzielnie rozwija platformę cyfrową in-house.
  • Zwinne procesy, interdyscyplinarność i spłaszczanie struktur stają się standardem w największych spółkach. Korporacje już prawie powszechnie przyjęły metody zarządzania rodem ze startupów, a niektóre są w stanie produkować innowacje równie szybko.

W sklepie stacjonarnym eobuwie.pl nie ma ani jednej półki z butami, rozmiar dobiera algorytm na podstawie skanu stopy, a buty można zamówić do przymierzenia w drodze do sklepu. Dostawa na terenie wybranych aglomeracji to kwestia kilku godzin. Największy polski sprzedawca obuwia online planuje dotrzeć do ponad 80% polskich konsumentów, którzy nie chcą kupować butów przez Internet. Postanowili wyeliminować część doświadczenia zakupowego, która zawsze wydawała się nieuniknionym ukrytym kosztem nowej pary butów.

Eobuwie.pl to jedna z sześciu organizacji, która otrzymała nagrodę Digital Excellence Of The Year 2018, przyznawaną przez stowarzyszenie członków zarządów największych firm w Polsce. Razem z pozostałymi pięcioma sygnalizują zmiany jakie dzieją się w polskim biznesie i w organizacjach publicznych w ostatnich latach. Pokazują jakie nowe oczekiwania kształtują w klientach liderzy cyfrowego biznesu oraz jak instytucje publiczne zaczynają adoptować nowoczesne metody biznesowe.

Najbardziej innowacyjnymi i najlepiej rozumiejącymi współczesnego odbiorcę i nowoczesne procesy organizacyjne okazały się w tym roku nie tylko duże firmy handlowe – jak Eobuwie, Żabka, Rossmann i LPP – ale też Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie.

Koniec z online i offline – idealny proces zakupowy

Drugą dużą handlową spółką, która rozprawia się ze zgrzytami w procesie zakupowym uważanymi od lat za nieuniknione, jest LPP. Właściciel takich marek jak Reserved, House czy Mohito wdrożył w ponad 1700 sklepach stacjonarnych aplikację mobilną, z którą pracownicy mogą w kilka sekund znaleźć i zamówić dowolny produkt na życzenie klienta. W połączeniu z mobilną drukarką, aplikacja minimalizuje czas, jaki do tej pory pracownicy spędzali na przyjmowaniu dostaw i przecenianiu towaru.

Aplikacja LPP Store Vision jest pierwszym krokiem ku cyfryzacji odzieży, a następnym zapowiedzianym przez LPP ma być wdrożenie RFID. Spółka chce przenieść na sklepy stacjonarne korzyści z działań ecommerce, na które pozwala analityka w czasie rzeczywistym: optymalizacja ekspozycji czy dystrybucja produktów między salonami według ich lokalnej popularności.

Radykalną zmianę wprowadził też Rossmann, kiedy po niemal 20 latach wycofał plastikowe karty lojalnościowe i wprowadził Rossmann PL – obecnie najpopularniejszą mobilną aplikację lojalnościową w Polsce, z 6 milionami aktywnych użytkowników, w różnych grupach demograficznych. Konsekwentnie promując szybką realizację zamówienia w trybie “click & collect” Rossmann wdraża swoją własną wizję omni-channel.

Sprzedaż oparta na analityce

Żabka pracuje nad technologiami „sklepu jutra”, w których zdjęcie towaru z półki będzie natychmiast odnotowane w systemie, a oferta promocyjna każdego sklepu będzie się zmieniała według algorytmu opartego na machine learning. W dalszej perspektywie Żabka planuje wprowadzić bezobsługowe kasy, które zamiast skanować kod kreskowy, rozpoznają towar za pomocą kamery.

Czytaj również:  Raport Arval: „Barometr Flotowy 2018”

Proces zarządzania sklepem ma być maksymalnie uproszczony dzięki aplikacji dla franczyzobiorców Żabki, co może przyspieszyć ekspansję sieci, która już jest największą siecią sklepów typu convenience w Polsce.

Żabka, która od początku działalności była polskim liderem wdrożeń nowoczesnych systemów ERP, od ok. roku przechodzi wewnętrzną transformację w data-driven company. Nowe zespoły zaawansowanej analityki danych i cyfrowej transformacji pomagają wprowadzać innowacyjne procesy, produkty i usługi w każdym pionie firmy.

Innowacje w sektorze publicznym

Zaskoczeniem była jednak transformacja Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa – która podczas gali 17 października w Ufficio Primo otrzymała statuetkę Digital Excellence Leader w kategorii Zdolności Transformacyjnych. Swoją główną platformę zarządzającą przyznawaniem dofinansowań dla rolników Agencja rozwija również w metodykach zwinnych. Dział IT ARiMR porzucił typowy dla sektora publicznego model outsourcingu oprogramowania i zatrudnia ok. 70 programistów in-house.

Również w sektorze publicznym Akademia Górniczo-Hutnicza otrzymała wyróżnienie w kategorii zdolności cyfrowych, za stworzenie i rozwijanie Małopolskiej Chmury Edukacyjnej – projektu, który umożliwia uczniom małopolskich szkół ponadgimnazjalnych naukę u wykładowców czołowych krakowskich uczelni, jak Uniwersytet Jagielloński, AGH czy Politechnika Krakowska. Platforma jest oparta na technologiach od kilku różnych dostawców i korzysta z niej ok. 20 tysięcy uczniów, ale poziom jej automatyzacji i optymalizacji jest na tyle wysoki, że do jej utrzymania wystarczy trzech pracowników na część etatu.

Zwinność i interdyscyplinarność nie są już “nice to have”

“Bez zwinnych procesów nie da się dziś wprowadzać innowacji” – twierdzi Tomasz Dymowski, Dyrektor Bankowości Detalicznej Raiffeisen Polbank. “Osoby odpowiedzialne za rozwój biznesu muszą być czynnie zaangażowane w rozwój projektów IT, brać udział w Scrumach.“

“Jeśli chcemy nadążać z technologią za zmieniającym się rynkiem, nie można dalej pracować w modelu, w którym dział IT jest tylko wykonawcą projektów opracowanych przez stronę biznesową,” dodaje Andrzej Miron, CIO Raiffeisen Polbank. “Między nimi musi zachodzić ścisła współpraca.”

“Niemal wszyscy finaliści tegorocznego konkursu działają w modelu agile. Nie jest to już zaskoczeniem ani w banku, ani w dużej organizacji z wieloletnią tradycją – jak Żabka albo Rossmann” – mówi Bartosz Górczyński, przewodniczący jury Digital Excellence Awards, prezes CIONET Polska. Krzysztof Frydrychowicz, juror i prezes Digital Excellence Group, dodaje: “Agile to nie jest już nowość, do której trzeba przekonywać korporacje. Duże przedsiębiorstwa w Polsce nie siedzą, patrząc zazdrośnie na zwinność startupów, tylko dotrzymują im kroku pod względem procesów i innowacji. Niektóre nawet wdrażają startupy wewnętrznie.”

Zapytany o to, jak zwiększyć szanse na innowacje w biznesie, Jacek Kujawa, wiceprezes LPP, mówi: “Rewolucji cyfrowej nie robi zarząd, tylko zespół, ludzie, którzy mają bezpośredni kontakt z codziennymi wyzwaniami i procesami biznesu. Dajcie dojść do głosu ludziom w firmie, którzy rozumieją szybko zmieniającą się rzeczywistość.”