Polacy na wyprzedażach wydają nawet o 40 % więcej. Podczas Black Friday ten wzrost może osiągnąć nawet 70%!

Black Friday

W 2017 r. na świecie wartość sprzedaży detalicznej online wyniosła ponad 2 bln USD, a do 2021 r. ma ona wzrosnąć ponad dwukrotnie i osiągnąć niemal 5 bln USD[1]. Jednym z czynników napędzających rozwój e-commerce jest rosnąca popularność wyprzedaży, które generują dodatkowy ruch na stronach i zwiększają obroty sklepów.

Przykład?

W 2017 roku w Polsce, Czechach, na Słowacji, Węgrzech i Ukrainie sprzedaż w okresie tzw. Black Friday wzrosła aż o 59 proc., a podczas posezonowych wyprzedaży o ponad 40% – wynika z danych Answear.com.

W Polsce wyprzedaże są szczególnie popularne. Prawie co drugi badany Polak (49 proc.) wstrzymuje się z decyzją o zakupie do czasu rozpoczęcia promocji lub wyprzedaży – wynika z raportu KPMG.

Z kolei towarami najchętniej kupowanymi przez Polaków w trakcie promocji i wyprzedaży są obuwie (74 proc.) i odzież (67 proc.). Co ciekawe, połowa Polaków (50 proc.) podczas robienia zakupów postanowiła kupić dodatkową, wcześniej nieplanowaną rzecz – przeciętnie były to dodatkowo dwa produkty[2].

Święto wyprzedaży – Black Friday

Wzrasta także popularność wyprzedaży online, co najlepiej widać podczas Black Friday – w 2017 r. w USA dochody ze sprzedaży online w tym dniu wyniosły 2,36 miliardów USD, co oznacza niemal 20 proc. wzrost w porównaniu do 2016 r.[3] Ten trend widać także na rynku europejskim – w 2017 r. zysk Answear.com w okresie Black Friday zwiększył się prawie o połowę w stosunku do 2016 r.

Krzysztof Bajołek,Jesteśmy obecni w 6 państwach Europy Środkowo-Wschodniej, dzięki czemu doskonale widzimy to, czego oczekują klienci na poszczególnych rynkach. Różna dojrzałość rynku, zamożność konsumentów, preferencje zakupowe czy dostępność marek – to wszystko ma wpływ na zwyczaje klientów w różnych krajach. Co ciekawe, dużo zależy także od pogody – im chłodniej, tym sprzedaż okazuje się lepsza. Jednak jedno jest niezmienne – w trakcie wyprzedaży zainteresowanie zakupami zawsze wzrasta. – tłumaczy Krzysztof Bajołek, Prezes Answear.com.

W Polsce w 2017 roku na zakupy z okazji Black Friday zdecydowało się już 23% klientów (w 2016 tylko 12%[4]). W Rumunii, podczas Black Friday klienci kupili produkty o wartości przekraczającej 200 mln EUR, czyli o 35% więcej niż w 2016 roku (130 milionów euro)[5], ale w tym kraju ten jeden dzień wyprzedaży zyskuje rangę niemal święta narodowego, podczas którego zostają nawet odwoływane zajęcia na uczelniach! Z kolei w Czechach wzrost sprzedaży w tym dniu był przewidywany na poziomie powyżej 50%[6]. Na Węgrzech w 2017 roku w Black Friday zakupy planowało 3,3 miliona osób – w 2016 roku było to niewiele ponad 2 miliony[7] – wynika z danych Answear.

Rozwój Answear.com wspiera fundusz inwestycyjny MCI.TechVentures.

– Dostrzegając trendy na jednym rynku możemy szybciej odpowiedzieć na podobne potrzeby w innych państwach. Jednym z nich jest właśnie popularność wyprzedaży. Z drugiej strony należy pamiętać, że jest to bardzo duże wyzwanie, zwłaszcza w obszarze logistyki – nie ma dobrego e-commerce bez świetnie zorganizowanej części logistycznej – tłumaczy Maciej Bogaczyk, Senior Investment Director w funduszu MCI.TechVentures.

Zainteresowanie wyprzedażami z okazji Black Friday notuje się zarówno w asortymencie damskim, jak i męskim, przy czym ten ostatni ma nawet większą dynamikę wzrostu (ponad 82% w 2017 roku w porównaniu z poprzednim rokiem). W przypadku kolekcji damskiej najchętniej kupowane są jeansy i spodnie, w asortymencie męskim – swetry i kurtki.

Wciąż nowe okazje

Dane potwierdzają, że wyprzedaże przyciągają klientów, dlatego sprzedawcy tworzą dla nich coraz to nowe okazje. Na popularności zyskuje choćby zapoczątkowany w 2009 r. Dzień Singla, hucznie obchodzony zwłaszcza w Chinach. O tym, że jest to jedno z największych świąt handlowych na świecie, świadczą liczby. W 2017 r. wysokość obrotów tylko w tym jednym dniu odnotowanych przez serwisy Alibaba’s Tmall i Taobao osiągnęła 25,3 mld USD[8]. W tym roku koncern Alibaba pobił rekord – w czasie Dnia Singla złożono ponad miliard zamówień, a przychody ze sprzedaży wyniosły 30,8 mld USD.

Sklepy odnotowują także zwiększone zyski przy okazji Cyber Monday. Zapoczątkowane w Stanach Zjednoczonych święto wyprzedaży to doskonała okazja dla mniejszych sklepów internetowych, które nie muszą konkurować z większymi sieciami w czasie Black Friday. W tym dniu najczęściej kupowane są ubrania i obuwie – w 2017 r. sprzedaż online dokonana tylko przez komputery stacjonarne w tym dniu w USA wyniosła 3,36 mld USD (o 26 proc więcej niż rok wcześniej, gdy było to 2,67 miliarda USD)[9].  Także w Polsce Cyber-poniedziałek okazuje się specjalnym dniem, a klienci, którzy spóźnili się na Czarny Piątek, mogą podczas poweekendowych zakupów wydać nawet o 40% więcej – wynika z danych Answear.com

Relatywnie nowe okazje zakupowe, jak Black Friday czy Cyber Monday, spowodowały zmianę tendencji w handlu – często to listopad jest teraz miesiącem, kiedy sklepy notują jedną z największych sprzedaży w roku. Szacuje się, że udział listopada w obrotach rocznych sklepów i dostawców usług stanowi około 20 proc. Klienci, nauczeni doświadczeniem, nie czekają już na ostatnią chwilę z zakupem prezentów. Jednocześnie ogromne listopadowe wyprzedaże, jak Black Friday zachęcają do wcześniejszego skompletowania listy prezentowej.

[1] Statista, Retail e-commerce sales worldwide from 2014 to 2021 (in billion U.S. dollars)

[2] KPMG, Wyprzedaże i promocje – jak zmieniają zwyczaje zakupowe Polaków?

[3] Statista, Comparison of U.S. online sales revenue on Thanksgiving and Black Friday from 2008 to 2017 (in million U.S. dollars)

[4] GfK Poland, Black Friday w polskich sklepach – marketingowa moda czy handlowe żniwa

[5] GPeC, E-commerce Market Report 2017: Romanians purchased online 2.8 billion euro worth of products

[6] CzechTrade, Black Friday is comparable to after-Christmas sales

[7] DailyNews Hungary, Black Friday madness reaches Hungary

[8] Statista, Alibaba’s gross merchandise volume on Singles Day from 2011 to 2017 (in billion U.S. dollars)

[9] Statista, Desktop e-commerce spending in the United States on Cyber Monday from 2005 to 2017 (in million U.S. dollars)