Employee relations, czyli jak zbudować efektywnie działający zespół

0
Jakub Kurzaj
Jakub Kurzaj

Klienci nie są najważniejsi. Pracownicy są najważniejsi. Jeśli zadbasz o swoich pracowników, oni zatroszczą się o klientów – twierdzi jeden z najpopularniejszych liderów biznesowych Richard Branson. Do zbliżonego wniosku dochodzi filozofia employee relations, która podobnie jak Branson zakłada, że motorem każdego biznesu są ludzie. Jak więc o nich zadbać, by stali się prawdziwym silnikiem odrzutowym firmy?

Pod pojęciem employee relations kryje się zarządzanie relacjami na linii pracodawca – pracownik. Dbanie o właściwą komunikację w firmie ma z jednej strony ograniczać nieporozumienia, z drugiej wpływać na efektywność zespołu i jego poszczególnych członków. Powszechnie wiadomo, że zadowolony pracownik to pracownik bardziej produktywny, lojalny i zaangażowany. Mniej powszechna jest wiedza na temat tego, co może zrobić firma, by pracownik był usatysfakcjonowany, a jego praca bardziej efektywna.

Jak podkopać morale i zepsuć relacje

Żeby zrozumieć dlaczego dbanie o employee relations jest tak ważne, dobrze wyobrazić sobie miejsce pracy, które jest dalekie od prawidłowego funkcjonowania. Jak pisze Daniel Goleman w swej książce „Inteligencja emocjonalna w praktyce. W jaki sposób inteligencja emocjonalna pomaga odnieść sukces zawodowy”, głównymi sposobami pozbawiania pracowników motywacji i osłabiania ich morale są: przeciążenie pracą, brak swobody, skąpe wynagrodzenie, zanik więzi międzyludzkich, niesprawiedliwość oraz konflikty wartości.

Łatwo się domyślić, że efektami tego będą mniejsza gotowość do wypełniania obowiązków i znoszenia trudów, jak również zmniejszające się poczucie odpowiedzialności i niewiara w sukces, czyli wszystko to, co powinno składać się na definicję morale. Toksyczne relacje w zespole przekładają się na jego niską efektywność, a ostatecznie brak właściwego funkcjonowania. Dla firmy oznacza to nie tylko realne starty finansowe, ale i upadek istotnej dla zarządzania kultury organizacyjnej.

Dobre praktyki skutecznego zespołu

Myśląc o zarządzaniu relacjami w firmie dobrze jest wziąć pod uwagę dwa podejścia do tej kwestii: formalne oraz to mniej oficjalne. Idąc pierwszym tropem można stworzyć specjalną funkcję konsultanta employee relations czy też dedykować osobę do wprowadzania i nadzorowania polityki w tym zakresie. Dobrze jest zastanowić się także nad spisanym dokumentem, w którym określone zostaną zasady mówiące o filozofii oraz procedurach firmy dotyczących stosunków na płaszczyźnie pracodawca – pracownik. Nie mniej istotne będą kwestie codziennej praktyki, które nie muszą być aż tak sformalizowane, ale mogą równie mocno wpływać na wewnątrzfirmowe relacje.

Czytaj również:  Jak zacząć pracę w IT - sprawdzone wskazówki na początek kariery

– Wiadomo, że zawodowe obowiązki są ważne, ale tak samo ważne są stosunki międzyludzkie w miejscu pracy. Często nie trzeba wiele, by o nie właściwie zadbać. Wspólne świętowanie sukcesów, małe firmowe uroczystości czy choćby chwila przerwy na posiłek i luźną rozmowę potrafią przynieść bardzo pozytywny efekt. Świetnym pomysłem może okazać się kolacja w ciemności, którą organizują wybrane restauracje w kilku miastach Polski. Przy dobrym posiłku, lampce wina, a do tego, w zapewniającym sporą anonimowość mroku, swobodniej rozmawia się nawet na trudniejsze tematy.