Polisy OC ostatni raz były zyskowne w 2006 r.

W minionym roku UFG nałożył kary o wartości 111 mln zł

Wbrew pozorom, straty z ubezpieczeń OC nie są czymś nowym dla ubezpieczycieli. Problem polis przynoszących straty, istnieje już od dziesięciu lat.

Informacje o długoterminowych zmianach składek i wypłat z OC, są dostępne na stronie Polskiej Izby Ubezpieczeń. Na podstawie tych danych można wywnioskować, że ostatni zysk techniczny z obowiązkowych polis (0,20 mld zł w 2006 r.) wcale nie był duży. Ubezpieczyciele chcieliby jednak powrócić do takiego wyniku, gdyż w dziesięciu kolejnych latach odnotowali roczne straty. Największa strata techniczna z OC (-1,02 mld zł), dotyczyła minionego roku. Trzeba jednak odnotować, że straty z 2009 roku (-0,95 mld zł) i 2010 roku (-0,90 mld zł) miały zbliżoną wartość. Różnica między wynikami z 2009 roku, 2010 roku i 2015 roku, staje się jeszcze mniejsza, gdy uwzględnimy inflację.

Wynik techniczny OC AC Ubea 27.12 infografikaDane PIU, udowadniają, że problem nierentowności ubezpieczeń OC, wcale nie jest nowy. Na poziom strat wpływają nie tylko koszty wypłaty odszkodowań i zadośćuczynień. „Warto zwrócić uwagę, że w przykładowym 2015 roku, różnica wartości składki przypisanej brutto (8,15 mld zł) i wypłat brutto z OC (6,40 mld zł) była dodatnia. Wynik techniczny osiągnął jednak poziom znacznie mniejszy od zera, bo wpływają na niego również inne czynniki (związane np. z rezerwami ubezpieczeniowymi i kosztami działalności ubezpieczeniowej)” – tłumaczy Paweł Kuczyński, prezes porównywarki polis Ubea.pl.

Statystyki PIU pokazują również, na czym polega długookresowy problem z rentownością polis OC w Polsce. „Jeżeli porównamy ze sobą 2006 rok i 2015 rok, to okaże się, że w analizowanym okresie składka przypisana brutto wzrosła o 41%, a wzrost wypłaconych odszkodowań wyniósł aż 87%. W takich warunkach, polisy OC dla kierowców po prostu nie mogą być rentowne” – wyjaśnia Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Jeżeli przejrzymy dane dotyczące polis Autocasco, to okaże się, że w niektórych latach ubezpieczyciele mogli sobie skompensować straty z OC, poprzez zysk dotyczący dobrowolnych ubezpieczeń komunikacyjnych. Taka sytuacja miała miejsce na przykład w 2012 roku. Wtedy polisy OC przyniosły stratę techniczną na poziomie 0,43 mld zł, a ubezpieczenia Autocasco wygenerowały aż 0,73 mld zł zysku. Polisy AC były finansowym wsparciem dla ubezpieczycieli również w:

  • 2006 roku – zysk techniczny 0,20 mld zł
  • 2007 roku – zysk techniczny 0,30 mld zł
  • 2008 roku – zysk techniczny 0,44 mld zł
  • 2011 roku – zysk techniczny 0,33 mld zł
  • 2013 roku – zysk techniczny 0,48 mld zł
  • 2014 roku – zysk techniczny 0,24 mld zł

Od stycznia do grudnia 2015 roku, sprzedaż Autocasco nie poprawiła już kondycji finansowej ubezpieczycieli. Wynik techniczny z AC utrzymał się bowiem na poziomie nieco niższym od zera (-0,11 mld zł).

Źródło: porównywarka ubezpieczeń Ubea.pl