Prędkość na torze, sukces w biznesie: prowadź swoją firmę jak zespół Formuły

Wywiad z Miguelem Gasparem, kierowcą wyścigowym r-ace Inside.

Miguel Gaspar – Kierowca Wyścigowy z Portugalii

Miguel Gaspar - Kierowca Wyścigowy z Portugalii

Pierwszy raz prowadził gokart w wieku 13 lat, na torze kartingowym w Almeirim, a jego debiutancki wyścig miał miejsce w 2012 roku w Mistrzostwach Kartingowych Portugalii, gdzie zdołał zająć drugie miejsce rywalizując z bardzo doświadczonymi kierowcami.

Zdobywał doświadczenie podczas udziału w mistrzostwach kartingowych, w tym Red Bull Kart Fight i ART Pro Racing jako kierowca testowy ścigając się na niemal wszystkich portugalskich torach kartingowych.

Od 2019 roku jest kierowcą zespołu Euroformula, gdzie po raz pierwszy prowadził samochód Formuły Renault 2.0. Podczas dwóch dni testów we Francji rywalizował z 10 innymi kierowcami i okazał się najszybszym kierowcą na torze.

W 2020 roku prawie ustanowił rekord toru podczas dwóch dni testów w lutym na torze Circuit La Chatre we Francji.

Dwa lata później dołączył do zespołu Lamo Racing w 5. rundzie sezonu Pucharu Formuły Renault i wziął udział w ostatniej rundzie sezonu Club Euroformula na torze Estoril, zajmując drugie oraz trzecie miejsce.

W tym roku dołączył do zespołu R-ace, gdzie na Circuit Fontenay-le-Comte udało mu się zdobyć pierwsze oraz trzecie miejsce podczas swojego pierwszego występu na tym torze.

Twoje doświadczenie jest imponujące. Przeszedłeś z klubu Euroformula do R-ace Inside. Co ta zmiana oznaczała dla Ciebie zawodowo? Dla tych, którzy nie znają szczegółów, proszę wyjaśnij różnice w strukturze tych klubów i jakie możliwości Ci oferują?

Ogólnie rzecz biorąc te wydarzenia są do siebie podobne. Celem jest osiągnięcie najszybszych czasów okrążeń w każdej sesji. Club Euroformula zazwyczaj dzieli je na dwa dni, podczas gdy w R-ace ścigamy się tylko przez jeden dzień. Program R-ace pomaga kierowcom rozwijać umiejętności i doświadczenie, które mogą być przydatne w dążeniu do kariery w motorsporcie.

R-ace Inside jest częścią klubu R-ace Gp, w którym wcześniej jeździli Pierre Gasly, Esteban Ocon i Oscar Piastri. Czy miałeś okazję spotkać któregoś z nich osobiście? Czy kariera któregoś z tych graczy jest podobna do Twojej pod względem celów i marzeń?

Nie miałem jeszcze okazji spotkać tych kierowców osobiście. Szczerze mówiąc, moja ścieżka była inna niż większości czołowych kierowców, zwłaszcza jeśli chodzi o karting i kategorie młodzieżowe. Oczywiste jest, że wszyscy kierowcy formuły dzielą tę samą pasję i marzenia, a naszym celem jest jedno – „Nigdy się nie poddawaj.”

Jaki jest Twój obecnie najważniejszy cel do osiągnięcia i jakie jest Twoje największe marzenie?

Największym celem i marzeniem jest możliwość profesjonalnego ścigania się.

W wyścigach samochodowych standaryzacja i powtarzalność procesów są niezwykle ważne, zarówno dla skutecznego prowadzenia, bezpieczeństwa uczestników, jak i współpraca między zespołami. Który z tych procesów (np. pit-stopy, testy techniczne) uważasz osobiście za najważniejszy i dlaczego?

Wszystkie są niezwykle ważne, ponieważ możemy wygrać lub przegrać, jeśli którykolwiek z tych procesów nie będzie działał prawidłowo. Nie można pominąć żadnego kroku, jeśli chce się odnieść sukces. Oprócz postojów i testów, wszystkie elementy wymagają ciężkiej pracy i zaangażowania każdego dnia.

Jak dostosowujesz swoje tempo w różnych fazach wyścigu, aby dopasować je do własnej strategii? Kto obecnie nadzoruje Twoje wyścigi?

Przed wsiadaniem do samochodu i rozpoczęciem wyścigu umysł musi być świeży i klarowny, a w trakcie wyścigu ważne jest zarządzanie nim we wszystkich fazach. Podczas jazdy istotne jest również zarządzanie oponami, hamulcami i efektywną komunikacją. Wszystkie te procesy są ze sobą powiązane. Jestem w pełni odpowiedzialny za każdy wyścig, jeśli chodzi o jego prowadzenie.

Czy podczas wyścigu podjąłeś kiedyś ryzykowne decyzje strategiczne, które przyniosły ogromny sukces?

Jak dotąd każdy wyścig był bardzo dokładnie obliczany i planowany, podobnie jak wszystkie związane z nim działania. Mówimy o usprawnianiu pracy, która na poziomie detali nigdy się nie kończy.

Jak Twój zespół wdraża koncepcje ciągłego doskonalenia w logistyce, obsłudze samochodu i pitstopach?

Każdy dzień w świecie motorsportu rozpoczyna się od planowania. Kierowca, wraz z inżynierami i resztą zespołu, analizuje harmonogram treningów lub dnia wyścigowego i przewiduje warunki pogodowe, co jest kluczowe przy wyborze strategii i ustawień samochodu. Po każdym treningu i wyścigu kierowca analizuje zebrane dane telemetryczne i wyniki. Jest to niezwykle ważne, ponieważ pomaga zrozumieć, jak samochód zachowywał się na torze, jakie były czasy okrążeń, jakie zmiany wprowadzono w ustawieniach i jakie były wyniki tych zmian. Zespół robi to tak często, że staje się to dla nich naturalne. Komunikują się, opracowują strategie i stale je wdrażają.

Podaj przykład takiej analizy wyników. Oprócz wskaźników, jakich narzędzi używasz?

Analizuję je wspólnie z inżynierem wyścigowym i omawiam w kontekście tego co można poprawić. Przed wyścigiem lub testem przygotowuję się na symulatorze i oglądam filmy z jazdy na danym torze. W wyścigach liczy się każdy szczegół, dlatego proces ciągłego doskonalenia jest integralną częścią pracy każdego kierowcy. Ten proces jest kluczem do sukcesu zarówno na torze, jak i poza nim.

Masz ogólną technikę lub własną, którą stosujesz, aby poprawić swoją wydolność fizyczną i mentalną? Jaki jest Twój najlepszy sposób na regenerację po wyścigu?

Znajduję własny sposób na relaks, oglądając filmy i zdjęcia z wyścigów, gdy jestem
w samolocie lub w drodze do domu. Resztę czasu generalnie lubię spędzać w przytulnym otoczeniu domowym.

Jak na Twój sukces jako kierowcy wpływa rola trenera-lidera i jaka bardzo istotna jest ta rola w Twojej karierze?

Najważniejsze jest ciągłe uczenie się, dlatego dla mnie bardzo przydatna jest możliwość nauki od trenera zespołu. Czuję, że staję się lepszym kierowcą, gdy uczę się czegoś nowego. Zazwyczaj dokonuję postępów w ciągu dnia i dostaję świetne wskazówki na kolejny dzień, tak aby sukcesywnie stawać się coraz lepszym.

Jeśli miałbyś wymienić kompetencje i podejście swojego trenera, które uważasz za najważniejsze i bez których nie osiągnąłbyś tak dobrych wyników to które wskazałbyś w pierwszej kolejności?

Umiejętności komunikacyjne, zarówno podczas treningów, jak i w stresujących sytuacjach na torze. Inżynier musi być w stanie jasno komunikować się z kierowcą. Każdy kierowca ma swoją unikalną osobowość i styl jazdy. Trener musi potrafić dostosować swoje podejście i zrozumieć jak działa jego strona mentalna, aby pomóc mu rozwijać umiejętności mentalne potrzebne do osiągnięcia sukcesu. Kierowca musi być cierpliwy w każdej możliwej sytuacji, co może być kluczowe dla osiągnięcia wyników w dzień wyścigu lub po prostu w dniu testowym.

Sekcja krótkich pytań:

1.Zespół, który ma najlepszego lidera kierowców w F1?

Red Bull

2.Najlepsze jedzenie przed wyścigiem to…?

Banan

3. Najdroższy samochód, który zniszczyłeś, to… 🙂
Formula Renault 2.0

  1. Mistrz świata Formuły 1 (były lub aktualny), który Cię inspiruje?

Ayrton Senna (mój kask jest inspirowany jego barwami)

5. Jeśli musiałbyś podzielić te trzy kategorie na 100%, to na jaką część przydzieliłbyś każdą z nich?

Talent 60% Procesy powtarzalne i trening 20% Lider zespołu i wsparcie 20%

  1. Najtrudniejszy i najbardziej wymagający wyścig dla Ciebie to…?

W moich czasach kartingowych, kiedy wygrałem swój pierwszy wyścig w 2012 roku na torze Kartódromo de Almeirim w Portugalii. Rywalizowałem z kierowcami o 30 lat starszymi ode mnie i o dużo większym doświadczeniu, więc nie było łatwo radzić sobie z presją mając tylko 14 lat.

  1. Symulator zespołu? Prywatny? A jeśli prywatny, to jakie gry/symulatory lubisz najbardziej?

Ćwiczę na Symulatorze Center i zazwyczaj używam R-Factor2, a w wersji prywatnej zazwyczaj używam Asseto Corsa.

8. Ulubiony tor? uliczny, wyścigowy czy mieszany?

Ulubiony tor to wyścigowyJ

Z Miguelem Gasparem rozmawiała:

Agata Nowak, trenerka menedżerów w efektywnym zarządzaniu procesami

Agata Nowak, trenerka menedżerów w efektywnym zarządzaniu procesami. Pasjonatka optymalizacji, stara się dostrzegać „więcej”, nieustannie poszukując innowacyjnych, ale również praktycznych rozwiązań w trudnych i niejednoznacznych sytuacjach. Absolwentka MBA, wykładowca MBA Lean Management, certyfikowany Lean Six Sigma Black Belt. Nagrodzona m.in. jako Business Women 2021 w kategorii Lider Kompetencji Przywódczych oraz Business Women 2022.

Prywatnie fanka Formuły 1, Harry’ego Pottera, tańca, gorzkiej czekolady i herbaty matcha.

https://www.linkedin.com/in/agata-n-b93774137/