Decyzja o otworzeniu własnego biznesu nie jest łatwa. Jednak jeżeli ją podejmiesz musisz przeanalizować wszystkie „za” i „przeciw”. A to dopiero początek. Kolejnym korkiem będzie: budżet firmy oraz wycena usług lub wycena produktów.

Sam sobie sterem, żeglarzem okrętem

Ten cytat z „Ody do Młodości” Adama Mickiewicza doskonale oddaje filozofię prowadzenia własnego przedsiębiorstwa. Większość osób podejmuje ją dopiero po kilku latach pracy w czyjejś firmie. Mamy dość słuchania czyichś poleceń, z którymi nie zawsze się zgadzamy i decydujemy się na odejście i spróbowanie sił jako właściciel małego biznesu. Jednak nie jest to łatwa sprawa. Musimy spełnić szereg wytycznych administracyjnych, no i przede wszystkim dostać kredyt z banku. A to dopiero pierwszy etap naszej drogi do sukcesu. Jednak kolejne zależą już wyłącznie od nas.

Co będziesz robił?

Kluczy do sukcesu jest całe mnóstwo. Nie ma jednej sprawdzonej recepty, której zastosowanie pozwoli nam stać się milionerami. Mimo to początek drogi ma duże znaczenie na jej dalszym etapie. Mówią wprost – musisz wybrać odpowiednią branżę. Są takie, w których o sukces łatwiej i są takie, w których jest on niezwykle trudny. Oczywiście równie istotne jest to, co ty sam uważasz za sukces. Jeżeli jest to wypłata lepsza niż w poprzedniej pracy, szanse na osiągnięcie tego są zdecydowanie wyższe niż w przypadku „sukces to dominacja na lokalnym/krajowym rynku”. Dlatego musisz dokładnie zaplanować, co chcesz robić i w jaką branżę wejść.

Na początek – ustal budżet firmy

Dopiero, gdy już masz obraz swojej drogi, załatwione wszystkie decyzje administracyjne, możesz przejść do dalszych działań. Jednym z nich, ale szalenie istotnym jest ustalenie budżetu firmy. Budżet firmy to najważniejszy dokument, jakim będziesz się posługiwał, zaś arkusz kalkulacyjny, znany bardziej jako „Excel” stanie się twoim najlepszym przyjacielem. W budżecie firmy masz opisane wszystkie wpływy i wszystkie wydatki. Im bardziej będzie on szczegółowy, tym większą będziesz miał kontrolę nad wydatkami. Budżet firmy to nie tylko wydatki na pensje pracowników, wpływy z kontraktów z klientami, czy opłaty za czynsz, media, itp. W tym dokumencie notujesz każdy spodziewany wydatek. Od długopisów i papieru ksero po myszki komputerowe. Będąc tak skrupulatnym możesz lepiej zarządzać swoją firmą. Dokładnie wiesz, ile pieniędzy możesz przeznaczyć na konkretną rzecz. Budżet firmy powinieneś ustalać minimum raz w roku, choć dobrą praktyką jest robienie tego nawet 2-3 razy w ciągu roku.

Czytaj również:  Leasing is the New Buying. Dlaczego Millenialsi wolą wypożyczać, a nie kupować?

Następnie – wycena produktów i wycena usług

Wraz z budżetem firmy, musisz również określić, na ile cenisz siebie i swoje usługi. Wycena usług i wycena produktów to filar każdej firmy. Wieść gminna niesie, że im wyższa cena usługi lub produktu, tym wyższa ich jakość. Z kolei prawidłowo prowadzony budżet firmy, wycena usług i produktów to gwarancja sukcesu. Im lepiej ocenisz swoje możliwości finansowe i zaplanujesz działania swojej firmy, tym łatwiej będzie ci pracować. Pamiętaj, że początek drogi definiuje jej dalszą część. Dlatego poświęć na to odpowiednio dużo czasu, by następnie móc w spokoju pracować.