Co zmienia nowa ustawa o kredycie hipotecznym?

0

22 lipca weszła w życie znowelizowana ustawa o kredycie hipotecznym. Doprecyzowuje ona przepisy związane z udzielaniem kredytów hipotecznych, zapewnia klientom większe bezpieczeństwo i sprawia, że mogą podejmować swoje decyzje bardziej świadomie. Co konkretnie zmienia nowy akt prawny?

Wzięcie kredytu walutowego o wiele trudniejsze

Jedna ze zmian dotyczy udzielania kredytów w obcej walucie. „Banki nie mogą już przyznawać kredytów walutowych osobom, które zarabiają w złotych i większość majątku mają w polskiej walucie. Nie wolno także prowadzić tzw. sprzedaży wiązanej, tzn. uzależniać przyznania kredytu od zakupu innych produktów bankowych. Banki, owszem, mają prawo proponować klientom te produkty, np. dodatkowe ubezpieczenia, ale klient nie może być do nich przymuszany. Musi sam podjąć decyzję, że chce skorzystać z takiego dodatkowego produktu” – mówi w wywiadzie dla agencji informacyjnej infoWire.pl Przemysław Przybylski, dyrektor Biura Komunikacji Korporacyjnej i rzecznik prasowy w Credit Agricole.

Klienci mają być lepiej doinformowani

Kolejna zmiana odnosi się do sposobu informowania o ofercie kredytowej. Banki zarówno w swoich materiałach informacyjno-reklamowych, jak i odpowiedziach na zapytania konsumentów muszą przedstawiać ją rzeczowo, jednoznacznie oraz otwarcie. Tak aby klient mógł z łatwością porównać zaprezentowaną ofertę z innymi i wybrać tę najlepszą dla siebie.

Można się rozmyślić

Jak zauważa ekspert: „Zmieniają się również zasady dotyczące terminu wydania decyzji kredytowej. Po złożeniu wniosku przez klienta bank ma obowiązek podjąć ją w ciągu 21 dni. Później klient ma jeszcze 14 dni na to, żeby dokładnie zapoznać się z umową kredytową i ostatecznie zdecydować, czy chce z tego kredytu skorzystać. W czasie tych 14 dni bank nie może zmieniać jego warunków ani przymuszać klienta do tego, żeby podjął decyzję szybciej”. A jeśli ktoś zawrze umowę kredytową, ale potem się rozmyśli, w ciągu 14 dni od złożenia podpisu wolno mu od niej odstąpić bez opłat.

Czytaj również:  Branża ubezpieczeniowa inwestuje w nowe technologie. Rośnie liczba użytkowników aplikacji mobilnych i zgłaszanych za ich pomocą szkód komunikacyjnych