Deloitte: Globalne przychody branży obronnej i lotniczej w 2017 roku wyniosły 685,6 mld dolarów

Do 2036 roku na rynek trafi około 36,8 tys. nowych samolotów

0

W 2017 roku globalne przychody przemysłu lotniczego i obronnego (A&D) wzrosły o 2,7 proc. w ujęciu rocznym, czyli o 18,3 mld dolarów. Sektor wzrost ten zawdzięcza przede wszystkim rozwojowi lotnictwa cywilnego i zwiększeniu wydatków na obronność w Europie. Jak wynika z corocznego raportu „Global aerospace and defense industry financial performance study”, przygotowanego przez firmę doradczą Deloitte, producenci oryginalnego sprzętu (Original Equipment Manufacturer) i elektroniki zwiększyli swoje przychody w 2017 roku odpowiednio o 5,6 i 4,7 mld dolarów. Największy wzrost przychodów w sektorze A&D – o 42,3 proc. – odnotowała turecka firma Aselsan A.S.

Raport Deloitte powstał na podstawie analizy wyników stu największych firm z branży lotniczej i obronnej. Przychody każdej z nich sięgnęły ponad 500 mln dolarów. W 2017 roku globalny sektor lotniczy i obronny rósł szybciej niż rok wcześniej – o 2,7 proc wobec 2,4 proc. w roku 2016. Było to jednak nieco poniżej tempa wzrostu globalnego produktu krajowego brutto, wynoszącego 3,1 proc., głównie z powodu spowolnienia wzrostu przemysłu lotniczego, który w 2017 roku wyniósł jedynie 1,2 proc.

Przychody analizowanych firm zwiększyły się o 18,3 mld dolarów i osiągnęły poziom 685,6 mld dolarów. – To zasługa głównie przemysłu obronnego, którego przychody wzrosły o 3,9 proc. W przypadku lotnictwa cywilnego w omawianym okresie na rynek trafiła rekordowa liczba 1481 nowych samolotów – mówi Piotr Świętochowski, Partner w Dziale Audit & Assurance Deloitte, ekspert ds. przemysłu obronnego.

W ubiegłym roku europejskie firmy z sektora A&D zanotowały wzrost przychodów o 3,2 proc., a amerykańskie o 3,4 proc. Rentowność sprzedaży w branży, w skali globalnej wzrosła o 10,8 proc.

Sektor obronny rośnie coraz szybciej, lotnictwo spowalnia

W 2017 roku globalne przychody producentów samolotów oraz sprzętu lotniczego rosły ponad dwukrotnie wolniej niż rok wcześniej – o 1,2 proc. do 323,1 mld dolarów, wobec 2,7 proc. w 2016 roku. Spadek przychodów był w dużej mierze spowodowany spowolnieniem dostaw samolotów szerokokadłubowych w Stanach Zjednoczonych. Europejski sektor lotniczy mógł się pochwalić zwiększeniem przychodów o 3,7 proc., podczas gdy amerykański zanotował tylko nieznaczny wzrost o 1,3 proc. Liczba zamówień na nowe samoloty w 2017 roku wyniosła 14 215 sztuk, podczas gdy rok wcześniej było to 13 687. Według szacunków do 2036 roku wyprodukowane zostanie około 36,8 tys. nowych samolotów.

Czytaj również:  Budżet 2019 nie sprzyja inwestycjom - uważa Konfederacja Lewiatan

Przychody w globalnym przemyśle obronnym w 2017 roku wzrosły o 3,9 proc. do 361,5 mld dolarów. Odwrotnie niż w lotnictwie cywilnym motorem wzrostu w przemyśle zbrojeniowym jest jego amerykańska część, której przychody wzrosły o 4,5 proc. Niemniej jednak, tempo wzrostu w Europie zwiększyło się z 0,6 proc. aż do 2,6 proc., co wynikało głównie z rosnącej presji na zwiększenie wydatków wojskowych do 2 proc. PKB ze strony amerykańskiego rządu na państwa członkowskie NATO.